Nordlandssykehuset, Vesterålen

Tror de aksepterer høy bmi til en viss grad, men svigerinna mi fikk ikke føde der pga høy bmi. Hun hadde veldig høy bmi da, uten at jeg husker hva den lå på.


Takk for svar! (Litt seint xD) Jm va sikker på at eg mått til Bodø p.g.a høy bmi. (Bor i Lofoten)
 
Takk for svar! (Litt seint xD) Jm va sikker på at eg mått til Bodø p.g.a høy bmi. (Bor i Lofoten)

Men hvis de godtar bmi-en din på stokmarknes får du jo velge selv? Bor i lofoten selv, skal føde på stokmarknes.
 
Fantastisk på det nye sykehuset og avdelingen på Stokmarknes. Vi lå her i 3 netter før vi ble sendt til Bodø. Men skulle virkelig ønske at vi kunne få født der :)
 
Jeg fødte på Stokmarknes i juni. Sykehuset er kjempefint, rommene på pasienthotellet er like i nærheten av fødeavdelingen og er store og fine dobbeltrom med eget bad.

Vi bodde på rom inne på fødeavdelingen de to dagene vi var der. Jeg mistet en del blod, men tror nok et annet sykehus ville flyttet oss over på pasienthotellet mye raskere. Vi fikk inntrykk av at vi nesten var velkommen til å bli boende så lenge vi måtte ønske, det var aldri noen som pratet om når vi måtte flytte videre eller dra hjem. Alt personalet er kjempetrivelig og flinke. Jordmor Siv var suveren og en rolig øy i styrtfødselen min.

Jeg satte ikke helt pris på at en av jordmødrene satte akkupunkturnål på meg uten å spørre i et forsøk på å skynte på morkaka. De var også litt sene med å gi meg ekstra blod etter at den måtte opereres ut, så blodprosenten ble veldig lav før noe skjedde. Men jeg følte meg alltid veldig godt ivaretatt.

Jeg ville aldri valgt et større sykehus over Stokmarknes, det er rolig og trivelig og moderne, og de har alltid tid til deg.
 
Jeg har født på Stokmarknes to ganger etter eget valg (er fra Lofoten). Første gangen valgte jeg Stokmarknes pga muligheten til epidural og andre gangen fikk jeg komme dit isteden for Bodø. Hadde da kostholdsregulert svangerskapsdiabetes. Ville IKKE til Bodø pga dårligere tilbud til enerom og far på barsel der. Pluss vanskeligere reisevei. Reiste til Stokmarknes en ukes tid før termin og fikk hvilt meg godt ut på sykehus«hotellet» før fødselen. Følte meg godt ivaretatt, og far fikk være med hele veien. Vi dro hjem når vi følte oss klare, og ingen stresset oss med at nå burde vi dra. Var en uke på barsel med første pga komplikasjoner og 3 dager med andre. Håper jeg kan føde der med nr 3 også :)
 
Jeg skal dit i neste uke, så hadde vært fint med litt oppdatert info :) Kan også oppdatere etter jeg selv har vært!
 
Fikk et barn på Stokmarknes høst-19. Har nesten bare dårlige og skremmende opplevelser fra en relativt normal fødsel. Synes jordmor og særlig legen, bidrog til en skikkelig dårlig fødselsopplevelse. Dårlig oppfølging på barsel. Blir ikke fler barn i denne familjen grunnet denne skremmende opplevelsen.
 
Styrtfødsel hjemme, men ble fraktet til stokmarknes på barsel. De var veldig travle pga corona (de måtte jo feks levere mat til alle siden ingen fikk gå ut i avdelingen). Så det ble dårlig med ammeveiledning, legevisitten ble utsatt og utsatt, samme med det første badet til baby og dusj på meg. Men jeg opplevde at de prøvde å rekke mye på kort tid, og kan ikke klandre personalet for noe :)
 
Håper på fler oppdateringer her. Har ikke termin før i mars, men spennende og lese, slik at man kan bestemme seg i god tid :happy:
 
Fødet der 20 Juli, skulle egentlig få føde på gravdal med pga misfarget fostervann fikk jeg ikke føde der. Vi valgte å kjøre til Stokmarknes i stede.
Far fikk være med inn helt fra starten (selv om det er korona tider), de hadde det travelt og jordmor på dag vakten var vikar. Følte at vi ble mye overlatt til oss selv. Fødebrevet var det tydelig at jordmor ikke hadde tatt seg tid til å lese. Ved vaktbytte fikk jeg ny jordmor å fikk masse av god oppfølging, fikk hjelp til smertelindring, epiduralen ble satt perfekt og effektivt. Jeg måtte ha oppfølging av gynekolog da ting ble litt stressende for baby. Legen var inne sammen med oss store deler av tiden, krise team stod klar i tilfelle keisersnitt. Følte meg veldig trygg og godt tatt vare på.
Videre på barsel var alle så trygge og gode. Vi fikk god oppfølging, på tross av at de måtte springe rundt å servere mat osv til alle sammen. Fikk god opplæring av stell og amming.
Bortsett fra de første 5 timene var min opplevelse utelukkende positiv :)
 
Hvordan var det?

Ja se der, oppdatering ble glemt i den nye hverdagen!

Vi kom jo midt i koronaen, så var litt rare tider.. Pappa fikk være med da riene allerede var regelmessige! Vi opplevde oppfølgingen veldig variert, og fikk fort en yndlingsperson vi følte vi kunne stole på der borte.
Jeg fikk sitte i badekaret i starten som smertelindring, men jordmoren som var på da hadde ikke tadd temp i vannet, så det var alt for varmt. Dette gjorde at jeg måtte fort opp da baby ble stresset!

For min del endte det i hastekeisersnitt da baby ikke lå riktig, de var veldig kjapp med å få alt på plass. Så dette opplevde vi svært postitivt til tross for at far ikke fikk være med inn på operasjonen!

I etterkant måtte far fort hjem, fikk være med noen timer etter før jeg og lille fikk eget rom å være på. Jeg hadde problemer med amming i starten da jeg ikke fikk igang melkeproduksjon. Baby måtte dermed ha litt tillegg. De var ikke flinke til å skrive ned mengde baby fikk, så dette begynte jeg å gjøre selv da neste person ikke viste hva de skulle gi. Dette var vanskelig å forholde seg til da! Noen var svæært flinke, andre ønske jeg rett og slett ikke å stille spørsmål til!
 
Min opplevelse av føden på Stokmarknes er rett og slett veldig dårlig. Dårlig informasjon og oppfølging fra start til slutt. Finnes et par stykker i personalen som er grei, men de fleste skulle ikke ha noe at gjøre med pasienter i hele tatt. Holdningen var, "dette må du bare klare", "ikke klag, det er sånn her at få barn". Legger over skyld på pasienten i etterkant når ikke fødsel gått så bra. Dette gjelder både lege og jordmor. Legens (vikar) oppførsel er en historie for seg selv. Det er rart at den mannen har lisens! Fødselen blev blev det verste jeg har opplevd i hele mitt liv. Har hørt at det er flere som har slitt med opplevelsen i Stokmarknes siste året, i større og mindre grad. Jeg har også hørt om dem med gode opplevelser. Men jeg trur at det har noe at gjøre med om man er heldig med hvem i personalen man møter.
(Min fødsel var før koronatid)
 
Er det noen flere her som har født i Stokmarknes? Jeg føder i oktober, og jeg må da velge Stokmarknes eller Bodø, men kjenner lite til begge sykehusene...
 
Er det noen flere her som har født i Stokmarknes? Jeg føder i oktober, og jeg må da velge Stokmarknes eller Bodø, men kjenner lite til begge sykehusene...
Har ikke født enda, men må bare si at jeg har fått en helt fantastisk oppfølging fra de på Stokmarknes! Har vært veldig engstelig og ringt for det meste og de har tatt meg inn på sjekk med et smil hver gang.
 
Back
Topp