Noen spørsmål...

IVA

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Hei :)

Jeg vil gjerne spørre dere som har erfaring med å miste... jeg er på dag 2 med rødt blod nå, før det hadde jeg brun utflod i omtrent en ukes tid. I går var det ganske mye rødt på papiret, men bare litt brunt i bindet. I dag har det tatt seg opp, spesielt nå i kveld, og nå er det fortsatt brunt i bindet bare at mengden har doblet seg. I skjeden og på papiret er det friskt og rødt. Kanskje noen antydninger til klumper, men de er veldig små. Det begynner å ligne på vanlig mens med tanke på mengde nå.

Alt i alt så tror jeg at jeg har SA akkurat nå. Jeg har vært hos legen to ganger for å måle HCG (tirsdag og torsdag), og skal enda en gang på mandag.

Spørsmålene jeg har er som følger:
1: er det kun ved HCG-måling en SA blir konstantert?
2: er det alltid smertefullt å gå gjennom en SA? Jeg har nemlig ikke hatt noen smerter i det hele tatt...
3: hvis jeg fortsetter å blø mer og mer i løpet av helga, er det noe poeng i å dra til legevakt? Jeg har som sagt time på mandag, ikke til fastlegen men til laboratoriet for blodprøve.
4: hvor kjapt etter en SA kan man begynne å prøve igjen? Må kroppen komme tilbake til normal syklus først?

Takk for alle svar :)
 
Hei! Så trist du opplever en SA!
1. Jeg har erfart at jeg alltid har visst av meg selv når det har vært en abort. Selv om det er synkende hcg som bekrefter aborten/eller at graviditeten ikke utvikler seg som normalt. Man kan også få det bekreftet ved ultralyd. Du kan sjekke selv ved å teste med graviditetstest etter noen uker.
2. Jeg opplevde en abort i uke 5 som helt smertefri. Abortene jeg har hatt i uke 12 og 8 har vært vonde når blødningene har vært størst. Jeg tenker det er individuelt, samt at det kan ha noe å si hvor langt du var på vei. Er du over 7 uker vil jeg tro du kommer til å blø mer før aborten er "ferdig".
3. Jeg har selv reist på legevakten en gang i forbindelse med SA i uke 8. Da fylte jeg doen med klumper/koagler av blod i mange omganger, og mengden var sånn at jeg begynte å bli svimmel. Målte blodprosenten, den var litt lav, men det var innafor. Gjorde ikke noe mer. Reis på legevakten om du føler deg dårlig. Svimmel, klam ol. Legene kan ikke gjøre noe med selve aborten dessverre..
4. I forhold til prøving etterpå er min erfaring at det er lurt å vente til man har hatt en mens etter aborten. Men her er mange uenige. Grunnen til at jeg mener det er lurt å vente en syklus er fordi jeg har fått det rådet av gyn på sykehuset, samt at jeg har blitt gravid uten pause og mistet igjen. Da jeg mistet for andre gang var mensen etterpå kraftig og med klumper. Det var altså mer som skulle ut før forholdene i livmoren var helt optimale igjen.

Dette er ikke lett, ta vare på deg selv og lykke til med hCG prøvene ❤
 
Hei :)

Jeg vil gjerne spørre dere som har erfaring med å miste... jeg er på dag 2 med rødt blod nå, før det hadde jeg brun utflod i omtrent en ukes tid. I går var det ganske mye rødt på papiret, men bare litt brunt i bindet. I dag har det tatt seg opp, spesielt nå i kveld, og nå er det fortsatt brunt i bindet bare at mengden har doblet seg. I skjeden og på papiret er det friskt og rødt. Kanskje noen antydninger til klumper, men de er veldig små. Det begynner å ligne på vanlig mens med tanke på mengde nå.

Alt i alt så tror jeg at jeg har SA akkurat nå. Jeg har vært hos legen to ganger for å måle HCG (tirsdag og torsdag), og skal enda en gang på mandag.

Spørsmålene jeg har er som følger:
1: er det kun ved HCG-måling en SA blir konstantert?
2: er det alltid smertefullt å gå gjennom en SA? Jeg har nemlig ikke hatt noen smerter i det hele tatt...
3: hvis jeg fortsetter å blø mer og mer i løpet av helga, er det noe poeng i å dra til legevakt? Jeg har som sagt time på mandag, ikke til fastlegen men til laboratoriet for blodprøve.
4: hvor kjapt etter en SA kan man begynne å prøve igjen? Må kroppen komme tilbake til normal syklus først?

Takk for alle svar :)
1) er det kun ved HCG-måling en SA blir konstantert? SVAR: er nok noen som "bare vet det/skjønner det". For min del har det blitt påvist ved hcg-måling alle tre gangene (hadde MA, og ikke SA) og deretter ultralyd to av gangene. Ved MA oppfatter ikke kroppen at utviklinga har stoppa, og typisk for mine har vært at jeg har begynt å spotte brunlig opptil 1-2 uker før jeg blør friskt blod.

2: er det alltid smertefullt å gå gjennom en SA? Jeg har nemlig ikke hatt noen smerter i det hele tatt...
SVAR: Første gangen jeg hadde MA spotta jeg i 2 uker, før frisk blod etter det. Da fikk jeg støtvise smerter. De to andre gangene har jeg ikke hatt noe smerter, heller ikke ved frisk blødning.

3: hvis jeg fortsetter å blø mer og mer i løpet av helga, er det noe poeng i å dra til legevakt? Jeg har som sagt time på mandag, ikke til fastlegen men til laboratoriet for blodprøve.
SVAR: Ja, synes jeg. For min del har det vært viktig å få bekrefta at det har gått galt. Det har vært viktig for å omstille meg og for å gå videre. Siste MA fikk jeg ikke ultralyd, og typisk nok viste det seg mange uker etterpå at det var noe inni som ikke var kommi ut (alternativt var det en hindring av anna art som kunne forklare de gjentatte MA-ene). Jeg fikk det fjerne ved hysteroskopi uka etter.

4: hvor kjapt etter en SA kan man begynne å prøve igjen? Må kroppen komme tilbake til normal syklus først?
SVAR: Det bestemmer dere selv. Første gangen venta vi en syklus. Men vi var mentalt klare for å begynne igjen så fort blødningene avtok. De andre to gangene har vi kjørt på rett etter blødningene. Etter andre MA ble vi gravide allerede 2 uker etter MA-en. Dessverre gikk det galt da også.
 
Ser du har fått noen svar har hatt sa uten klumper og uten smerter...
 
Tusen takk for svar! Venter fortsatt på prøvesvarene, så får bare se... blør like mye, dessverre. Fortsatt uten smerter og klumper.
 
Jeg har hatt 3 sa, ingen av dem spesielt smertefulle.. bare som litt sterkere menssmerter!
Den ene i uke 12, de to andre i uke 7 og 8.
Tok cytotec alle gangene, synes ikke det var så vondt heller..
sender en god klem <3. Jeg vet hvor vondt og vanskelig det er... <3
 
Back
Topp