Noen spørsmål

Lil-17

Forumet er livet
Assistert-jentene
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Hei! Tar «Gravid kosttilskudd» og har tenkt å ta det frem til uke 12-14. Er det nødvendig å fortsette med det etter det? Har et sunt og variert kosthold fra før, og mangler ingen vitaminer eller mineraler.

Hva med sol og gravidmage om sommeren? Bør en være ekstra forsiktig? (Har veldig lys hud, så blir fort solbrent, typ. 15 min i 20°C). Noen solkremer en bør holde seg unna? Noen å anbefale?

Amming - har dere noen gode salver eller skjold som hindrer og lindrer sårhet? Slet veldig med sårhet forje gang,( allerede på barselavdelingen måtte jeg pumpe, ha salve osv..) men ønsker sårt å få til ammingen denne gangen :)
 
Hei! Tar «Gravid kosttilskudd» og har tenkt å ta det frem til uke 12-14. Er det nødvendig å fortsette med det etter det? Har et sunt og variert kosthold fra før, og mangler ingen vitaminer eller mineraler.

Hva med sol og gravidmage om sommeren? Bør en være ekstra forsiktig? (Har veldig lys hud, så blir fort solbrent, typ. 15 min i 20°C). Noen solkremer en bør holde seg unna? Noen å anbefale?

Amming - har dere noen gode salver eller skjold som hindrer og lindrer sårhet? Slet veldig med sårhet forje gang,( allerede på barselavdelingen måtte jeg pumpe, ha salve osv..) men ønsker sårt å få til ammingen denne gangen :)

Hei!

Når det gjelder kosttilskudd under svangerskapet; du får økt behov for vitaminer og mineraler under svangerskapet, men det viktigste er spesielt folsyre de første 3 månedene for å forebygge ryggmargsbrokk hos barnet. Du nevner at du har et sunt og variert kosthold og har ingen mangler, da er det ikke sånn at du må ta ekstra tilskudd. Fortsett med å spise sunt og variert så du fortsatt får i deg de næringsstoffene du trenger!

Ang sol: Mange gravide får ofte økt pigmentering i huden og kan da oppleve å få mørke flekker på huden som ofte blir der også etter svangerskapet. Som gravid kan du også bli dehydrert og overopphetet hvis du ligger lenge i solen. Det beste for deg og for babyen er at du bruker høy solfaktor, ofte tar pause fra solen og drikker mye, det beste er jo å drikke mye vann. Så vær gjerne i sola i sommer, men husk å ta dine forhåndsregler. Det kan også være lurt å ta en prat med jordmor om hvordan det er å oppholde seg i solen, og om det kan påvirke barnet.

Når du skal i gang med å amme har vi to forskjellige skjold til brystene. Den ene typen er et silikonskjold som du bruker mens du ammer, på den måten vil barnet kunne amme uten at du blir så sår, denne typen finnes i 2 størrelser, her har du en link til den: https://www.komplettapotek.no/produ...mping/medela-ammeskjold-silikon-l#productinfo

den andre typen er et skjold du bruker mellom ammingene, den vil holde klær unna brystet for å unngå gnissing, samtidig som det gir plass til luft for brystvortene. Her har du en link til den: https://www.komplettapotek.no/produ.../kroppspleie/drbrowns-brystskiold#productinfo
 
Back
Topp