Noen som vil fortelle meg hvordan IVF fungerer?

lillereka

Glad i forumet
♡Julekulene 2021♡
❤Januarlykke 2022❤
Augustbarna2024
Hei dere. Nå sitter jeg her gravid for 6. gang (men kun ett barn) med en hcg som nesten ikke stiger, så forbereder meg litt på det som venter.

Vi har kommet inn til fertilitetsutredning på st.olavs, men ble spontant gravide rett før første time. Dette går nok ikke veien, så lurer litt på om noen vil fortelle meg steg for steg hvordan en IVF-reise kan se ut?
 
Jeg har ei dagbok med 4 uttak og 5 innsett og reisa gjennom de. Ett levende barn og helt fersk gravid.
Sitter hos legen. Ellers skulle jeg gitt ett bedre svar.
 
Hei. Dette er min IVF reise. Jeg gikk til fastelegen juni 2022, fikk henvisning og time til gynekolog september 2022 for utredning for infertilitet. Jeg tok diverse blodprøver i denne perioden og mannen tok flere sædanayser. Ble henvist av gynekolog oktober 2022 til offentlig ivf. Fikk time til forsamtale i slutten av februar 2023. På forsamtalen ble det tatt innvendig ultralyd, samtale om vår historikk, behandlingsplan osv. Ble bestemt at jeg kunne starte opp med medisiner og kort protokoll på neste mens syklus. Som var i begynnelsen av mars 2023. Tok noen nye blodprøver på syklus dag 2 og startet opp med første sprøyte på kvelden samme dag. Gikk ca en uke på en type sprøyte som jeg satt på kvelden, før jeg startet opp med sprøyte nr 2 som ble satt hver morgen. Etter ca 10 dager med sprøyter, var jeg inne på innvendig ultralyd kontroll hvor de teller folikler og størrelsen på de. Der bestemte de at jeg hadde hatt grei effekt og var ferdig med stimuleringsmedisinene. Fikk time til egguttak 2 dager etterpå. Satt eggløsningsprøyte dagen før egguttak. På egguttakk dagen tar du ca en time før timen smertestillende og kvalmestillende man har fått fra sykehuset. Man møter opp og mannen har med seg fersk sædprøve. Man bytter til sykehusklær og venter på et pasientrom til det er din tur. Man blir da bedt om å gå på toalettet og så tatt inn på et operasjonsrom med en gyneklogstol. Under egguttak bruker de ultralyd, samtidig som de gjør egguttaket. Mannen får komme inn og være med deg under selve uttaket. Jeg gruet meg til uttaket. Men kjente ingenting på den ene siden og bare litt menssmerter på den andre. Etterpå ligger du til observajson ca 30 min før du får reise hjem. Fikk ut 5 egg. 4 var modne. 2 ble befruktet. 1 utviklet seg normalt. Egget ble satt inn igjen 2 dager etterpå. Under egginnsett er det ingen medisiner og man går inn i vanlige klær. Mannen får også være med på dette. De bruker ultralyd på magen under dette. Kjente ingenting under innsett. Det som var mest ubehagelig var spekelum som de bruker. Var overstått på under 15 minutter. Gikk etterpå dette i ca 14 dager på vaginale progesteron tabletter 2 ganger daglig. Fikk positiv graviditetstest 8 dager etterpå (10 dpo). Tatt blodprøve for å bekrefte 14 dager etter innsett. Ble tatt tidlig ultralyd når man er ca 7-8 uker for å se at alt ser ok ut. Etter det er det fastlege og jordmor som følger deg opp videre i svangerskapet. Jeg er nå nesten 32 uker gravid ❤️
 
Last edited:
For min del er jeg også på St. Olavs. Hadde utredning på lokalsykehuset først. Fikk time til forsamtale etter vi ble henvist, og leverte inn masse papir og politiattest før vi fikk den timen. Forsamtalen var en videosamtale hvor vi snakket med sykepleier som beskrev prosessen og at vi bare kunne starte når jeg fikk mensen. Etter samtalen fikk jeg på nytt en del papirer i posten med hvilke medisiner jeg skulle ta ut først og når jeg skulle starte. Jeg bestilte slik at apoteket hadde medisinen jeg skulle ha og tok ut den ene sprøyta dagen før mensen kom og den andre sprøyta når jeg var helt sikker på at jeg trengte den. Ingen av apotekene hadde medisinen inne her, og jeg orket ikke å dra til trondheim bare for å hente ut mddisinen, så det betydde at jeg hadde måttet betale for medisinen uansett om jeg skulle ha den eller ikke siden de måtte bestille den på min resept. På CD1 sendte jeg melding i appen Crypho om at jeg hadde fått mens, og de svarte dagen etter med at jeg bare skulle starte på sprøytene og at jeg fikk time til ultralyd-kontroll en uke etterpå. Videre etter dette får jeg vite når det blir egguttak og eventuelt om det blir innsett. Jeg har mye egg så måtte forberede meg på at jeg kanskje måtte fryse egg pga. overstimulering. Har så vidt startet i prosessen så dette er det jeg kan si, men syns det går overraskende bra å sette sprøytene. Jeg har kort protokoll - en sprøyte i fire dager, så legger jeg til en sprøyte til så det blir 2 stk i 3-4 dager til, så får jeg vite resten etter UL-kontroll :)
 
Tusen takk for mange gode svar ❤️ her stiger hcg fremdeles, men altfor sakte, så det er nok ikke liv laga. Så greit å forberede seg på det som venter etterpå. Kjenner jeg gruer meg veldig til å sette sprøyter selv.
 
Tusen takk for mange gode svar ❤️ her stiger hcg fremdeles, men altfor sakte, så det er nok ikke liv laga. Så greit å forberede seg på det som venter etterpå. Kjenner jeg gruer meg veldig til å sette sprøyter selv.
Det gjorde jeg også, så mye at jeg kjørte til en venninne, foreldrene mine og søsteren min for å få hjelp. Men en dag så måtte jeg sette de selv, og det gikk fint. Sprøytene er ikke lange, og ikke vanskelige å sette. Jeg klarte det etterhvert, selvom det ble litt styr i starten :hilarious:
 
Back
Topp