Noen som skal ta Nipt test?

Jeg hadde en veldig god opplevelse! De var trivelige og tok seg god tid med ultralyden og svarte på alle spørsmålene jeg hadde vedr. Testen og falske positive svar osv. Og svarene kommer etter 7-10 dager (de ringer også på lørdager).

MissB: Kjønnstesten er 99% sikker mener jeg at det sto. Den leter etter Y-kromosomer i mors blod og hvis det er tilstede så konkluderes det med at det er en gutt, og motsatt om det er jente (ettersom vi jenter kun har X).
 
Tok de forresten UL først og så blodprøven etterpå? Altså sånn at man ikke tar NIPT forgjeves hvis det skulle være noe tydelig galt m fosteret på UL.

Usikker hvordan de gjør det, for vi hadde allerede tatt KUB i Norge og de så på resultatene først. Det står på nettsiden at de ikke tar NIPT testen (blodprøven) om UL viser store avvikelser. Men de tok UL først uansett da, og så blodprøven etterpå.
 
Tok du KUB testen her i Norge først? Eller droppet du den og reiste rett til Sverige? Er så usikker på om jeg skal ta KUB testen her i Norge først eller om jeg skal gå rett på NIPT i Sverige.

Ja tok KUB her i Norge først. Det er bare en UL, og en blodrøve. Også får man først en time med veiledning hvor de forklarer godt hvordan evt kromosonfeil oppstår, hva det vil si osv.
 
Er det forresten noen som vet om det er noe de kan se på UL som ikke vises på blodprøver?
 
På ultralyd kan de se fysiske misdannelser bl.a mens blodprøven (nipt) beregner en sannsynlighet for at babyen har kromosomavvik, eller såkalte trisomier mv. Blodprøven kan derfor ikke "erstatte" en diagnostisk ultralyd ettersom babyen kan ha feil på organer e.l. Uten å ha kromosomavvik. Dersom blodprøven viser høy risiko for trisomidefekter kan man vurdere mer inngripende tester som fostervannsprøve eller morkakeprøve. Håper det var oppklarende :)
 
Da har vi bestilt nipt test. Turen går til Sverige [emoji1236] Det var kriminelt dyrt da [emoji51] men men det må prøves. Vi vil nok vite om det blir gutt eller jente i samme slengen. [emoji173]️[emoji254][emoji324]
 
Da har vi bestilt nipt test. Turen går til Sverige [emoji1236] Det var kriminelt dyrt da [emoji51] men men det må prøves. Vi vil nok vite om det blir gutt eller jente i samme slengen. [emoji173]️[emoji254][emoji324]
Jeg har time i Gøteborg på mandag [emoji1] Vet du hvor sikker kjønns-testen er?
 
Jepp. Vi må dra i 5tiden for vi har time 8:30 [emoji51] men samtidig får vi en dag i Sverige så det gjør ingenting.
 
Jepp. Vi må dra i 5tiden for vi har time 8:30 [emoji51] men samtidig får vi en dag i Sverige så det gjør ingenting.
Ja, det var tidlig! Vi drar på søndag og tar en overnatting. Har time 11. Kjekt med en dag i Gøteborg [emoji1] Lykke til!
 
Etter mye tenking i helgen, så ble vi enige om å velge bort duo testen og gå rett på Nipt testen på Barnmorkehuset. Fått time til torsdag og da er jeg 10+1. Hadde vært fint om dere som har vært og skal idag kom med en tilbakemelding om hvordan det gikk og hva dere syns om Barnmorskehuset? :) Hvor langt var dere når dere tok Nipt? Lykke til dere som skal på Barnmorskehuset idag <3
 
Etter mye tenking i helgen, så ble vi enige om å velge bort duo testen og gå rett på Nipt testen på Barnmorkehuset. Fått time til torsdag og da er jeg 10+1. Hadde vært fint om dere som har vært og skal idag kom med en tilbakemelding om hvordan det gikk og hva dere syns om Barnmorskehuset? :) Hvor langt var dere når dere tok Nipt? Lykke til dere som skal på Barnmorskehuset idag <3
Jeg var der i dag og det gikk kjempefint [emoji1] Karin var så utrolig hyggelig og forklarte alt veldig godt. Jeg er 10+5. Anbefaler å dra dit.
 
Back
Topp