Noen som jobber med lønn? Spørsmål rundt sykepenger, feriepenger og foreldrepenger.

Jeg ville spurt lønningskontoret til den nye og den gamle jobben. Hvis du ønsker å lage en spesiell avtale med de (utenfor normal prosedyre), er det lurt å kontakte de tidlig (ikke vent til juni/juli).
 
Jeg ville spurt lønningskontoret til den nye og den gamle jobben. Hvis du ønsker å lage en spesiell avtale med de (utenfor normal prosedyre), er det lurt å kontakte de tidlig (ikke vent til juni/juli).

Ja det er nok veldig sant, dette må jo senest avklares i mai siden det er snakk om bl.a. junilønn.
 
Som regel utbetales feriepenger fra gammel jobb når du slutter (uavhengig av tid på året du slutter). Så får du sykepenger de mnd du er sykemeldt og foreldrepenger de mnd du er i permisjon. Hvis du skal ha ferie i f.eks november vil du ikke få utbetalt noe da, men bruke de feriepengene du allerede har fått når du sluttet i gammel jobb. Sånn sett mister du ingen penger.
 
Du mister jo ikke penger sånn sett. Kan ikke forvente lønn fra ny jobb om du tar ut ferie som du ikke har opptjent der, da må du sette til side når du får feriepengene.
Du tenker kanskje forlenge permisjonen med de ferieukene?
 
I juni får du sannsynligvis feriepenger, i juli og august sykepenger (forskuttert lønn) og sluttoppgjør feriepenger (opptjente feriepenger i 2018 og lønn for feriedagene du ikke fikk brukt i juli siden du var sykemeldt), i september og oktober foreldrepenger (forskuttert lønn), og ingenting i november. I november må du bruke lønnen for feriedagene du ikke fikk brukt i juli siden du var sykemeldt som ble utbetalt i august. (Jobber med lønn)
 
I juni får du sannsynligvis feriepenger, i juli og august sykepenger (forskuttert lønn) og sluttoppgjør feriepenger (opptjente feriepenger i 2018 og lønn for feriedagene du ikke fikk brukt i juli siden du var sykemeldt), i september og oktober foreldrepenger (forskuttert lønn), og ingenting i november. I november må du bruke lønnen for feriedagene du ikke fikk brukt i juli siden du var sykemeldt som ble utbetalt i august. (Jobber med lønn)

Jepp, jeg var forberedt på at jeg ikke fikk noe i november, men hvis jeg i august får lønn for de ferirdagene jeg ikke har brukt så er det jo greit. Det var disse jeg egentlig var mest usikker på. Lurte litt på om kommunen sparte en måned sykepenger på at jeg fikk feriepenger når jeg ikke tok ut ferie. Går dette sluttoppgjøret automatisk tro, ettersom jeg har levert oppsigelse, eller bør jeg ta kontakt med lønningskontoret i gammel kommune for å være sikker?

Fikk også vite i dag at siden jeg ikke inntrer i ny stilling, så kommer ny kommune heller ikke til å forskutte verken sykepenger eller lønn til meg. Istedenfor får jeg det av NAV. Det betyr jo at jeg mister masse feriepenger i 2019, og er jo litt surt. Men men, da håper jeg bare ikke det blir noe kluss i overgangen mellom kommunene og NAV.
 
Du mister jo ikke penger sånn sett. Kan ikke forvente lønn fra ny jobb om du tar ut ferie som du ikke har opptjent der, da må du sette til side når du får feriepengene.
Du tenker kanskje forlenge permisjonen med de ferieukene?

Nei sant, var bare redd jeg plutselig skulle stå uten inntekt i juni, siden jeg da får feriepengene og må spare de til jeg faktisk har ferie.
 
Som regel utbetales feriepenger fra gammel jobb når du slutter (uavhengig av tid på året du slutter). Så får du sykepenger de mnd du er sykemeldt og foreldrepenger de mnd du er i permisjon. Hvis du skal ha ferie i f.eks november vil du ikke få utbetalt noe da, men bruke de feriepengene du allerede har fått når du sluttet i gammel jobb. Sånn sett mister du ingen penger.


Takk for svar, tror jeg begynner å skjønne det litt nå :)
 
Back
Topp