Noen som ikke revnet under fødsel?

SA-87

Blir kjent med forumet
Litt lettere skremt av tråden under, så ser jeg at en del revner..:nailbiting: Men kan man føde uten å revne? Må man aktivt gjøre noe for å unngå dette sånn i forkant? Tøye/strekke ut underlivet på et vis? :oops:
 
Ta det rolig når hodet kommer ut. Hodet skal tøye og utvide deg. Går det for fort så revner du lettere. Prøv å pust babyen ut. Så om jordmor sier at du skal la være å presse så prøv å hør på det. Men man har ingen garantier.
Jeg prøvde å puste bayen ut, og jeg fikk bare litt sår på innsiden. Var heldig :)
 
Hvetekimolje sies å kunne mykgjøre "mellomkjøttet" (herlig navn foresten!!) om du masserer det på gjevnlig i tiden før fødselen. Kjøpes på apotek og kan brukes til mye annet også, f.esk såre brystvorter :)
Jeg har ikke prøvd det.
I min første fødsel sydde jeg tre sting. Men det var en stoor baby. Jeg merket det ikke en gang, men det var litt ubehagelig i etterkant. Revna ikke andre gang :)
 
Jeg revna men synes ikke det var så ille som det høres ut som! Du har så mye adrenalin atte! Mitt største mareritt var klipping :p men du blir bedøvet
 
Har også hørt at man kan kjøpe olje på apotek eller faktisk kokosolje og begynne å smøre 2-3 uker før. Og nesten "strekke" huden med åpningen litt nedover.
 
Jeg gjorde ingenting på forhånd, og fikk to små overfladiske rifter på utsiden fordi babyen kom med armen samtidig som hodet, de mente jeg ikke hadde revnet noe hvis han kom vanlig. Jordmor var flink på å tøye underveis da, men merket ikke noe til revning, hverken da de kom eller etterpå. Er/var førstegangs :)
 
Var veldig redd for å revne og kjøpe olje og smurte på mellomkjøttet som bare det i uker før fødselen. Under fødselen fikk mini plutselig lav puls og han måtte ut kjapt - så det ble klipping :meh: Så mye for olje (som jeg for øvrig synes var mye styr og mas med). Men klippingen kjente jeg ingenting til der og da. Vondt i dagene etterpå, men sånn er det nå bare. Mulig olje hjelper mot revning, men til syvende å sist er ikke dette noe du kan kontrollere i særlig grad. Men det å revne/bli klipt er ikke det som gjør vondt under fødselen, så om det er den smerten du er redd for så ville jeg ha prøvd å brukt energien på noe annet ;)
 
Med første ingenting pga klipping og nummer 2 så tok di et par pynteting som di så fint kaller det:) merket ikke noe med den første eller andre:)
 
Hjelper ikke å bare smøre. Google perineumsmassasje. ;) Fikk noen rifter og som måtte sys første gang. Ingenting med nr to.
 
Jeg har ikke revna i noen av mine fødsler. Har ikke gjort noe for å forebygge det, men jordmor har hjulpet meg å holde igjen på slutten slik at ting får tid til å utvide seg :)
 
Som flere sier, det viktigste er å høre på jordmor :) og å puste riktig den siste fasen, for da ordner ofte kroppen selv :)

Fortell gjerne jordmor at du bekymrer deg og du ønsker rådgivning for hvordan det best kan unngås.
 
Lytt til jordmor. Revning høres mye verre ut enn det er. Du er så full av adrenalin og andre vondter at det ikke er så vondt som det høres ut ;)
 
Merker ikke at jeg revnet litt. Var redd for det på forhånd, men når det stor på tenkte jeg ikke over det
 
Nå ble hvertfall jeg litt roligere! Det høres jo så brutalt ut!
 
Jeg merket ikke under noen av fødslene at jeg fikk noen rifter, og fikk bedøvelse og syinga var ikke vondt. Heller ikke hatt noe trøbbel i ettertid med stingene eller noe. :) men kan anbefale en daglig dose med linfrø, rosiner og slikt for å holde magen myk før og etter fødsel. Hard mage kan være litt vondt ved dobesøk enten man har rifter eller ei, man er jo litt mørbanket nedentil. :)
 
Jeg verken tøyde eller smurte på forhånd, var førstegangs og hadde bare tre skikkelig pressrier hvor jeg presset alt jeg hadde før hun var ute og revnet ikke. Raskt og helt uten problemer, så det er mulig :)
 
Jeg revna men synes ikke det var så ille som det høres ut som! Du har så mye adrenalin atte! Mitt største mareritt var klipping :p men du blir bedøvet

Jeg synes ikke klipping var så ille heller. Rakk ikke bedøvelse, men kjente ingenting uansett. Sydde etterpå, og det var det.
 
Jeg synes ikke klipping var så ille heller. Rakk ikke bedøvelse, men kjente ingenting uansett. Sydde etterpå, og det var det.

Så bra!! :D det høres nok verre ut enn det det er
 
Back
Topp