Noen som har vært gjennom diverse for å bli gravid og vil dele?

Miidra

Lille M.M.M.
Hei.

Lurte på om det er noen som har vært gjennom ulike måter å bli gravid på og som kan dele sin erfaring?
Hvordan gikk det hele for seg?
Hva var første steg... andre... osv osv...

Jeg har visstnok dårlig eggløsning. Har gått på pergotime... men ikkeno har skjedd ennå, har holdt på i hvert fall 2 år nå.... Så... lurer jo litt på hva som skjer videre. Vet at det nok er lurt å sjekke gubben sin sæd, at alt er i orden der.
Men utover det....
Er det noe innenfor dette emnet som kan koste litt?

Har ikke så mye peiling på alt dette... men... klokken tikker... og jeg vil veldig gjerne ha ett barn til :)
 
Hei,
Jeg er 35, sluttet på p-piller i aug16, og er nå i pp 18. Begynte temping og har registrert sykluser med fertility friend siden begynnelsen. Det har gitt meg god kontroll på egen syklus - veldig fornøyd med det valget. Les gjerne mer om det i tråden Vi som temper.

I begynnelsen var det ikke så veldig fokusert prøving, men da det hadde gått 9mnd uten at noe hadde skjedd, fikk jeg henvisning til gynekolog. 3mnd ventetid, så var 1 år da jeg kom dit.

Da visste jeg allerede selv at jeg hadde litt korte lutealfaser 9-11 dager).
Gyn var ikke så veldig opptatt av det, men anbefalte og ga meg Letrozol (erstatter Pergotime, som jeg forstår de nesten har sluttet med), som skal gi bedre eggløsninger. Samtidig ble mannens svømmere målt.

Jeg har vært på et par oppfølgingstimer, og fått beskjed om at det stort sett er bra hos meg.
Fikk crinone forrige gang som jeg brukte i siste pp, og i tillegg har jeg gått på 2 tabl. vitamin B6 (pyridoksin, fås uten resept, men må spørres etter på apoteket, står ikke i hylla).
Begge deler skal øke progesteronen, slik at en evt spire sitter bedre. Fikk forlenget lutealfasen til 13 dager, så fornøyd med det.

Nå er jeg på 3. runde med Letrozol.
Neste steg er sjekk/skylling av eggledere, for å være sikker på at det er åpent der.

Mannens svømmere hadde noe redusert kvalitet. Han har vært til utvidet sjekk nå, som vi ikke har fått svar på ennå.

Jeg håper at vi med fokusert prøving, samt litt ekstra hormoner og vitaminer, kan få det til på egenhånd. Ivf er evt neste steg hvis det ikke fungerer, men har lyst til å prøve selv noen mnd til.
 
Hei.

Lurte på om det er noen som har vært gjennom ulike måter å bli gravid på og som kan dele sin erfaring?
Hvordan gikk det hele for seg?
Hva var første steg... andre... osv osv...

Jeg har visstnok dårlig eggløsning. Har gått på pergotime... men ikkeno har skjedd ennå, har holdt på i hvert fall 2 år nå.... Så... lurer jo litt på hva som skjer videre. Vet at det nok er lurt å sjekke gubben sin sæd, at alt er i orden der.
Men utover det....
Er det noe innenfor dette emnet som kan koste litt?

Har ikke så mye peiling på alt dette... men... klokken tikker... og jeg vil veldig gjerne ha ett barn til :)


Har du prøvd Letrozol? På noen virker det bedre enn Pergotime

Jeg fikk ikke mensen og eggløsning etter p-pille slutt. Etter 6mnd oppsøkte vi hjelp, fikk da Provera som skulle sette i gang blødning, noe som kunne "våkne" syklusen. Gikk på det i 4mnd, men det hjalp ikke. Fikk da Letrozol sammen med Provera, funket ikke første mnd, så doblet jeg Letrozol dosen, da funket den og 5. Mnd ble jeg gravid :Heartred
 
Begynte prøve mai 2015. Ingen eggløsning. Tok så kontakt med privat gynekolog i juli/august 2015 og fikk resept på provera. Skulle også gå på pergotime (eggløsningstabl) for å få eggløsning. Prøvde dette i september og oktober uten hell, fikk ikke eggløsning. Visste jeg trolig hadde PCOS.

November prøvde vi letrozol og fikk eggløsning da og i desember, men ingen graviditet. Hadde også samtale med offentlig gynekolog november 2015 og startet utredning.

Februar 2016 ble jeg operert (lapraskopi) for å sjekke egglederne. Alt var fint bortsett fra eggstokkene som var fulle av cyster.

Ingen eggløsning januar - juli 2016, minus april, tross både tabletter og sprøyter. August 2016 hadde vi samtale i Porsgrunn ang ivf. De ville prøve inseminasjon først. Gjorde 2 sykluser i august og oktober uten hell. Desember hadde vi første forsøk, dette var negativt.

Februar 2017 hadde vi forsøk nummer 2. Ble gravid, men mistet tidlig. Tok så tabletter mars - juli 2017 med eggløsning, men ble ikke gravid. August 2017 hadde vi tredje forsøk, dessverre overlevde ingen av de 22 eggene og jeg ble dårlig. Sykehuset neste.

November prøvde vi ivf igjen. Ble endelig gravid og er nå 13 uker på vei med en liten jente ❤️ 2,5 år med masse tull på veien og 4 egguttak skulle det ta. Men så verdt det når vi fikk se lille skatten vår på ultralyd :)
 
Jeg sluttet på ppiller i 2015. Hadde aldri hatt noen problemer (trodde jeg) men hadde gått på ppiller i mange år i strekk. Var da snart 30 år. Etter 6 mnd hadde jeg ikke fått mensen tilbake og gikk til legen. Han henviste meg med en gang til gynekolog som kunne fortelle at jeg har PCOS. Det var et sjokk å få vite, siden jeg ikke hadde noen symptomer utenom manglende eggløsning. Begynte på pergotime og metmorfin, og måtte opp i trippel dose for å få eggløsning. Det var skikkelig tøft med alle de hormonene i kroppen.. Ble ikke gravid, og mannen sjekket seg også og alt var i orden der. Så da var det bare å fortsette å prøve. Etter 1 år ble jeg henvist til ivf og skulle dit våren 2017. Etter jeg hadde fått time til ivf fikk jeg valget mellom å bare ta en pause med prøvingen mens vi ventet eller prøve letrozol i mellomtiden. Valgte å prøve videre mens vi ventet, og letrozol var en drøm å gå på i forhold til pergotime hormonmessig. Tok dobbel dose og ble gravid etter andre kur! Så samme dag vi skulle startet med ivf var vi heller på t.u.l. og så babyen vår for første gang :Heartred

Det var en tøff vei for å komme dit vi er nå, og det har gått med mye tårer og fortvilelse. En av de tyngste dagene var da brevet kom med info om ivf-behandlingen, og øverst lå et lite hefte som het 'ufrivillig barnløs'. Men nå er hun jo her og ting ordnet seg heldigvis, og det var verdt alt strevet uten tvil!
 
Har aldri brukt p-piller eller noen prevensjon. Bare hoppe-av-i-svingen i 4 år før vi ble prøvere.
Prøvde i 18 pp hvor jeg ble gravid i pp7, men mistet i uke 8. Ingenting galt funnet hos meg. Mannen har litt nedsatt sædkvalitet (få og beveger seg dårlig).
Jeg gikk til privat gyn etter 6 mnd. med prøving. Ble da tilfeldig gravid mnd. etter. Mannen ble sendt til ny sædanalyse enda 4 mnd. senere (10 mnd. med aktiv prøving). Siden resultatene hans var så dårlig, så ville gynekologen sende oss til IVF siden ventetiden er uansett lang. Dette var i desember.
Fikk time til forsamtale i februar. Oppstart i mai. Måtte avbryte etter jeg startet på Synarela på grunn av ferien. Neste mulighet var da i oktober.
I mellomtiden dri mannen til dr. Purvis og fikk pergokur i 3 mnd (1 tablett annen hver dag i 3 mnd). Resultatene hans ble faktisk enda verre. Men tilfeldigvis var mannen på ferie i Latvia, gikk på apoteket og spurte om vitamintilskudd for å forbedre sædkvaliteten. Helt vanlig fra apoteket, reseptfritt. Tok den i 2-3 mnd og vipps var sadanalysen helt normal (over 50% gode sædceller fremfor 19% tidligere). Jeg skulle ringe inn mensen, men den kom aldri. Så vi ble gravide i siste liten i påvente av IVF. Er faktisk glad køen i det offentlige er så lang, selv om jeg ikke tenkte slik mens jeg holdt på.

Nå er barnet 8 mnd. og jeg er i pp5 på nestemann. Satser på naturlig denne gangen også.
 
Back
Topp