Noen som har fått hjelp uten henvisning?

adhd-mamma

Blir kjent med forumet
Hei.
Vi har endelig blitt enige i at vi ikke klarer dette på egenhånd og at vi trenger hjelp.
Så i dag tok jeg en ringe runde og fant ut at med henvisning er det 6 mnd ventetid på å komme inn til gynekologen! Men om jeg valgte å ta det privat kunne jeg få time om 3 uke!

Noen som har tatt det privat og kan fortelle meg ca hvor mye det har kostet dere? Og hva slags behandling dere har vært igjennom.

Er det slik at om jeg starter privat så må hele prosessen gå privat? Eller kan jeg komme inn under det offentlige etterhvert å slippe unna med egenandel?

Si at jeg må på hormoner/medisiner ol må jeg da betale alt selv og frikortet ikke dekker noe?

Noen som har gått videre i prosessen i andre land?

Tusen takk for alle svar
 
Om du er utredet:

Hvis du ser i statustråden på toppen her så er det linker til de private klinikkene, så da finner du prislister på nettsidene deres. Ofte blir totalpris med reise og overnatting i utlandet nokså lik som privatklinikk i Norge, så da er det jo eventuelt om du foretrekker en spesifikk klinikk eller trenger noe mer enn det de kan tilby i Norge.

Prisene privat er jo gjerne sånn at du enten betaler for ett og ett forsøk, eller kjøper en trepakning for prisen av to (omtrent), (men du får da ikke igjen penger om du blir gravid på første forsøk.) Jeg kjøpte ett forsøk privat mens vi ventet på offentlig behandling. Betalte da 30 000 kr for forsøket, og 8000 kr for ett fryseforsøk etterpå. Offentlig er prisen kun 1500 kr per forsøk og fryseforsøk er gratis (så det kostet meg altså 36 500 kr mer å gå privat.) Du får tre forsøk offentlig per barn (inntil to barn. Fryseforsøk teller ikke med, de er bonus). Så for ett barn offentlig er det max 4500 kr for forsøkene, max 17 000 kr for medisiner og i tillegg ca 350 kr per kontroll.

Når du har kjøpt medisiner for 17000 kr så kan du få refundert alle utgifter over det fra HELFO. Du velger selv om du vil ha refundert for medisiner fra offentlige eller private forsøk, men det er kun tre forsøk (+tilhørende fryseforsøk) du får dekket for.

Det er også egenandel på kontroller både offentlig og privat.

Offentlig får du dekket reiseutgifter av pasientreiser.

Du kan når som helst sende henvisning til det offentlige, men du må vente i kø på forsøk uansett når du henvises. Så bare å få sendt avgårde henvisning med en gang, så kan du heller si nei takk til tilbudet om det ikke lenger er aktuelt for deg når du får plass. Om du ber om å stå på ringeliste kan det hende du får plass mye tidligere ved avbestilling (om du kan komme på kort varsel.)

(Edit: Om du ikke er ferdig utredet derimot er det vanskeligere å si noe nøyaktig om kostnader, for det kommer an på hva som trengs og hva som dukker opp under utredning. Jeg har endometriose som diagnose, så vi trengte ikke mer utredning, tok bare blodprøver og sædprøve samtidig som henvisning ble sendt.)
 
Last edited:
Vi droppa henvisning og tok utredning privat hos Medicus! Tror det kosta ca 5.000! Så henviste Medicus oss til St.Olavs[emoji5]
 
Trenger ikke ta forsøkene privat selv om dere tar utredning privat. Kan henvises til offentlig IVF etter utredning
 
Vi tok utredning privat, ca 4000 tror jeg det var, og vi ble henvist til det offentlige etter eget ønske (men selvfølgelig var vi hjertelig velkommen tilbake hvis vi synes det offentlige gikk for tregt;)).

Med tanke på hvor mye penger det går med i ivf-prosessen, så er kostnaden for privat utredning en brøkdel, så jeg er ikke i tvil om at jeg alltid vil anbefale dem som spør meg om å ta utredning privat hvis man synes man har råd. Det blir nok venting når man kommer så langt som ivf uansett, så hvis man kan slippe noe av ventingen i starten synes jeg i hvert fall det er pengene verdt:) i tillegg får man jo visshet fort om det kanskje er noe som man kan fikse med litt mildere metoder enn ivf :)

Lykke til!
 
Vi regnet litt på det. Privat hadde vi havnet på ca 60 000 på et forsøk pga lang reisevei og sånt(Vi har ikke engang privat gynekolog i k9mmunen min som kan ta kontroller)
Vi betalte ca 20 000 for forsøk på st.olavs, men jeg var heldig med medisinene og trengte bare 8 dager stimulering, andre trenger lenger tid og da blir det dyrere.
 
I 2014 betalte vi 3700 for utredning for både mann og kvinne. Da hadde mannen tatt sædprøve allerede og de undersøkte livmoren min og eggstokker på ul i tillegg til rekvisisjon til blodprøver på forhånd der de ser på amh og fshverdier.
Jeg har da målt veldig stabile menstruasjonssykluser i løpet av et helt år på forhånd på min kalender.
De fant raskt ut at sædkvaliteten var problemet. Forsamtalen ble gjort samtidig.

Med denne utredningen ferdig, kom vi kjapt inn til ivf behandling. Vi måtte ellers vente 9 mnd på utredning i det offentlige, så dette var småpenger . Anbefaler å ta utredningen privat.
 
Mener vi betalte rett over 2000 ,- på Hausken for utredning. Gyn undersøkelse av meg og analyse av spermprøve.
Hausken henviste til det offentlige, så tok resten der :)
 
Fastlegen min henviste oss til privat gyn for utredning. Privat gyn henvist fra offentlig koster ca 500 kr timen. Vi har ikke hatt behov for mer enn to timer (undersøkelse 1 gang, søknadsskriving til ivf en gang). Blodprøver/sædprøver har vi tatt på offentlig sykehus = gratis. Dvs 1000 kroner for utredning og henvisning til ivf. Å få henvisning til privat gyn fra fastlege har myyye kortere ventetid enn offentlig gyn.

Privat gyn har nå henvist oss til ivf på Haukeland. Han kladdet søknaden for 1 1/2 uke siden, så håper han renskrev den kjapt og fikk sendt den til Haukeland med en gang. Da håper vi at vi om et par uker hører noe fra sykehuset om når vi får forsamtale.
 
Vi regnet litt på det. Privat hadde vi havnet på ca 60 000 på et forsøk pga lang reisevei og sånt(Vi har ikke engang privat gynekolog i k9mmunen min som kan ta kontroller)
Vi betalte ca 20 000 for forsøk på st.olavs, men jeg var heldig med medisinene og trengte bare 8 dager stimulering, andre trenger lenger tid og da blir det dyrere.



Hei, tenker dere å prøve å få igjen litt penger fra pasientreiser? Altså du som potensielt har reist langt.
 
Hei, tenker dere å prøve å få igjen litt penger fra pasientreiser? Altså du som potensielt har reist langt.
Jepp, holder på med en papirmølle for det nå faktisk :p
Hvis du skal ha flere behandlinger på samme opphold, sørg for å få oppmøtebekreftelser, fordi det er visst andre krav til dokumentasjon om man blir igjen mellom timene heller enn å reise hjem i en natt om gangen.
 
Back
Topp