Noen som har erfaring med bæresjal/bæresele til nyfødt?

Brukte Caboo close daglig fra lille var 1 dag (hadde med på barsel) til han var ca 10 uker. Veldig fornøyd. Var varmt i sommerukene etter fødselen, men ellers utrolig fornøyd.
 
  • Liker
Reactions: BMC
Har helst brukt elastisk sjal frem til barnet har satt seg opp selv, da dette opphever tyngdekraften noe ift belastning av ryggraden. Er litt styr å venne seg til teknikken med å binde det i starten, men det går seg fort til! Har stor tro på at det er mye mer skånsomt for barnet enn bæreseler og uelastiske sjal/slynger, og jeg syns det er mye mer behagelig å bære selv
 
Oi. Har vel vært innom det meste rart ettersom jeg har vært bæremamma i 9 år.


Babybjørn - vond på skuldrene og ikke behagelig å bære lenge i. Belastninga kom helt feil for min del. Ungen trivdes godt da. Men det ble med et par ganger.

Meh Dai - Asiatisk bæresele man må knyte selv. Vi har en toddlerversjon som passer best fra barnet er rundt 18mndish. Fantastisk greie med mange muligheter. Har ikke prøvd på squish.

ErgoBaby 360 - Fullklipssele, lik babybjørn, men ergonomisk riktig for hofter og ledd. God avlastning, og funket supert til nyfødt (over 3,5 kg) med nyfødtinnlegget. Men kjedelig at man må vente til de har nådd vektgrensa med å bære i sele. :/

Moby Wrap -
Varmt og jævl**. Elastisk sjal. Velegnet til squish, men ikke når det er varmt i været. Passer opp til ca 6 kg, (ca 3 mnd +/-). Etter det kan man oppleve at det siger en del pga elastiteten og at babyen blir tyngre og mer mobil.


Vevd sjal (ulike merker, blends, lengder og vevteknikker) -
Er nok det jeg har aller best erfaring med fra både de er helt små (prematurt) til toddlerstørrelse. Uendelige muligheter for magebærting og ryggbærting, og forskjellige knytinger gjør at man kan få belastningen der man selv ønsker. Ulike blends på sjalene gjør at det finnes sjal som er velegnet til både sommerbærting og vinterbærting, uten at det trenger å gå på bekostning av temperatur hverken den ene eller andre veien. Fås også i forkskjellige lengder, så her kan det være lurt å finne ut av basestr i en lokal bæregruppe, slik at du kan låne og teste ut sjal for å finne ut om det er noe for deg.
 
Brukte elastisk bæresjal fra nyfødt (moby wrap). Hadde beco Butterfly bæresele, som kan brukes fra nyfødt, men synes det funket best fra ca 2 mnd
 
Jeg hadde en caboo close, anbefaler den veldig :) baby sitter veldig godt i den, og veldig nært deg! Enkel i bruk også:)
 
Til nyfødt brukte vi ergobaby 360 med innlegg og caboo close. Vil ikke anbefale 360 til nyfødt, fordi vår erfaring er at det er så styr med innlegget. Andre seler (uten innlegg) som integra, tula free to grow eller ergobaby adapt er bedre.

Caboo var fint og enkelt. Kan anbefales. Gikk over til vevd sjal når baby ble for tung.

Men til nyfødt denne gang blir det kun vevd sjal [emoji173]️ [emoji4]
 
Ergobaby omni 360 ble brukt fra baby var 3 uker her [emoji4] vært veldig fornøyd med den hele veien
 
Her har vi brukt babybjörn sin fra de var 3,5kg. Vi er veldig fornøyd med den. Sitter godt på både meg og pappaen (og vi har ganske ulik kroppsbygning). Enkel å få baby oppi også. Jeg syns det er veldig kjekt at babyen kan sitte både med ansiktet innover og utover vendt. Det går vist også an å ha den på ryggen men det har jeg ikke testen ennå.
Med lillesøster brukte jeg elastisk sjal i tillegg da hun var nyfødt (husker ikke hvilken). Hun satt godt i den, men jeg følte at den ikke satt helt godt på hofta mine. Jeg gikk konstant og justerte den.
 
Hadde arvet et mobywrap elastisk sjal, men det var alt for varmt for meg, helt uaktuelt. Kjøpte et vevd sjal jeg brukte noen ganger, men syns ikke jeg fikk taket på knytinga.

Jeg brukte ringslynge mye det første året, pappan bærte mye i Ergobaby adapt (vi brukte selen begge to, veldig fornøyd). Stor fordel å slippe nyfødtinnlegget! Ringslynga bruker jeg innimellom enda, selv om han snart er to og ganske tung. Ergobabyen fungerer bra enda, men panelet begynner å bli for smalt.

Hvis jeg får en til vil jeg prøve caboo close fra starten. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte det denne gangen.
 
Tula free to grow er fantastisk fra nyfødt :) bruker til vår seks uker gamle baby på 4 kg. Hun sitter så fint i den, den støtter like godt opp og det blir like ergonomisk og godt for henne som i der vevde sjalet. Anbefales!
 
Vi har ergobaby 360, sjal og lenny lamb lennyup sele. Brukte ergobaby da hun var liten og jeg var fersk i bæreverden, den var grei nok, men hun ble kokvarm i den. I tillegg er den klumpete og stiv. Kjøpte vevd sjal da hun var 7 mnd og har brukt det en del de siste månedene, men siden mannen foretrekker sele så kjøpte vi en lennyup i forrige uke. Den er helt fantastisk og anbefales virkelig! Myk og god, masse justeringsmuligjeter, trenget ikke nyfødtinnlegg, men kan likevel brukes fra 3.5- 20 kg. Kan varmt anbefale deg norsk bæregruppe på fb, der får du masse gode tips:happy:
 
Back
Topp