Noen som har erfaring med bæresjal/bæresele til nyfødt?

Baby snart?

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Novemberlykke 2018
Novemberlykke 2020
Hvilket bæresjal/hvilken bæresele brukte du? Egnet den seg til en nyfødt og i månedene framover? Hva var du fornøyd med/misfornøyd med?
 
Jeg har både ergobaby 360 med nyfødtinnlegg, et sjal fra ellevill og en ringslynge fra littlefrog.
Bruker helst ringslynge og sjal nå, babyen er 8 uker. Bruker forsåvidt ringslynga til toåringen også [emoji6]

Føler at bæreselen bygger veldig ut på magen med nyfødtinnlegg, så armene blir liksom litt for korte [emoji23]
Veldig fornøyd med selen sånn ellers altså, og brukte vel stort sett kun den til eldste fra 5 mnd og til hun lærte å gå og nekta å sitte i den mer [emoji6]
 
Jeg har både ergobaby 360 med nyfødtinnlegg, et sjal fra ellevill og en ringslynge fra littlefrog.
Bruker helst ringslynge og sjal nå, babyen er 8 uker. Bruker forsåvidt ringslynga til toåringen også [emoji6]

Føler at bæreselen bygger veldig ut på magen med nyfødtinnlegg, så armene blir liksom litt for korte [emoji23]
Veldig fornøyd med selen sånn ellers altså, og brukte vel stort sett kun den til eldste fra 5 mnd og til hun lærte å gå og nekta å sitte i den mer [emoji6]

Hva likte du best av ringslynge og sjal til nyfødt (og nå) eller går det for det samme? Er begge like lette å håndtere og like gode å bære? Er det slik at med ringslynge så har man vekten kun på den ene skulderen og med sjal på begge? Sjal må vel knytes, men det slipper man kanskje med ringslynge? Hvor kjøpte du dem?
 
Har brukt mye ringslynge nå med minstemann og har vært veldig fornøyd med det. Ellers har jeg brukt litt vevd sjal,som jeg syns gir bedre avlastning for meg over lengre tid, men det tar lengre tid å knyte opp. Begge deler fungerer fra nyfødt og langt frem i tid. Har testet det litt på 3-åringen og, og hun sitter veldig fint i begge deler.
Mest fornøyd med ringslynge da det er veldig raskt og enkelt :)
 
Brukte elastisk sjal i nyfødtperioden, sele og vevd sjal etter dette :)
 
Hva likte du best av ringslynge og sjal til nyfødt (og nå) eller går det for det samme? Er begge like lette å håndtere og like gode å bære? Er det slik at med ringslynge så har man vekten kun på den ene skulderen og med sjal på begge? Sjal må vel knytes, men det slipper man kanskje med ringslynge? Hvor kjøpte du dem?

Kjøpte brukt [emoji6]

Ringslynga bruker jeg over en skulder, så det er til sovebæring, altså når jeg bærer babyen for en kort periode for å få han til å sovne [emoji4] ellers bruker jeg den ved henting i barnehagen, sånn hvis han våkner på veien (ellers ligger han i vogna). Og så bruker jeg den til småbæring av toåringen som ikke har ro til å bli bært lenge, men som vil bæres innimellom likevel.

Sjalet bruker jeg når jeg skal bære over lengre perioder, type turer i skogen, i parker og på kjøpesentre når babyen trenger litt nærhet og kos eller når vogna blir opptatt. Syns det belaster ryggen mindre/jevnere og er mer behagelig i lengden [emoji6]

Både slynge og sjal må strammes og tilpasses for hver gang de brukes, men slynge er «lettest» å bruke som nybegynner syns jeg. Men man lærer jo fort, så sjal er egentlig like greit [emoji6]
 
Jeg brukte mobywrap og Ergobaby, veldig fornøyd med begge :) Foretrakk sjalet da de var nyfødte.
 
Jeg har kjøpt meg caboo close, noen med erfaring med det?
 
Brukte elastisk sjal i nyfødtperioden og sele etterpå. Har to premature barn og elastisk sjal var det eneste som gav god nok støtte i starten. Etterhvert ville ingen av dem ligge i sjalet lenger og gikk da over til ergobaby 360 med nr 1 og adapt med nr 2 (likte adapt best).
 
Brukte et mobywrap elastisk sjal som jeg var ganske fornøyd med. Enkelt og knyte og behagelig å gå med. Eneste minus jeg vil trekke frem er at det ble ganske varmt for babyen når vi brukte det innendørs. Men fint å bruke ute på dager som ikke er for varme
 
Tusen takk for alle erfaringer dere deler! Setter stor pris på det!
 
Bruker sjal for lengre bæring og ringslynge for kortere bærestunder. Skal du ha sele ville jeg styrt unna de som har nyfødtinnlegg, det er klumpete og varmt og ofte vanskelig å få til rett.
 
Vi har både Ergobaby 360 med nyfødtinnlegg og BabyBjørn.
Ergobaby har vi prøvd å få til siden hun ble født, uten å klare det - det ser fryktelig ukomfortabelt ut, og hun liker ikke å være oppi den (det skjønner jeg godt, det ser direkte vondt ut). Så den har vi gitt opp. Så fikk vi tilfeldigvis en BabyBjørn, og prøvde denne - den er mye, mye bedre, hun sitter mye mer komfortabelt og trives i den. Lett i bruk. Nå skal det sies at vi ikke har prøvd Ergobaby på en stund, og hun har vokst en del siden det (hun var ganske så liten som nyfødt), så kanskje det hadde gått bedre nå - men vi har liksom bare gitt den opp.. :)
 
Brukte ergobaby aura som sjal i starten, men nestegang ønsker jeg meg slynge til de første ukene, enklere når man bare skal opp og finne eller ordne noe kjapt men må ha med baby. Hadde litt problemer med sjalet fordi han hadde spenninger i nakken og begynte å kave og strekke kroppen så måtte hele tiden rette på han og sjalet. Ellers bruker vi ergobaby adapt sele nå når han er større, og brukt den mye etter at han klarte holde nakken og ble veldig nysgjerrig på verden rundt [emoji14]
 
Vi har Beco Gemini (i varianten cool fordi den er kjøligere nå om sommeren) og har brukt den fra jenta vår var 1 dag gammel og elsker den :) kjøpte den fra sjalala.no men de har den på Jollyroom også!

Skulle jeg ikke hatt den hadde jeg valgt Ergobaby Adapt.

Både Beco Gemini og Ergobaby adapt kan brukes fra nyfødt. Beco Gemini er litt mykere og lettere og mindre styr, synes jeg. I tillegg kan baby sitte framover i den når h*n er 6 mnd (det kan de også i ergobaby 360/ 360omni, men de er mye mer klumpete og klamme seler). Og med begge selene (Beco Gemini og ergobaby Adapt) kan man krysse selene på ryggen, som gjør det mye mer behagelige og ergonomisk for mammaen :)

Beco Gemini er mykere enn ergobaby-selene og gir god støtte til nyfødt (jenta vår på 2,7kg og 50 cm hadde og har det kjempefint i den, hun har nå bikket 3 kg)

Anbefaler ikke noen av de som krever spedbarnsinnlegg (vi hadde ergobaby 360 med spedbarnsinnlegg sist, det var sååå varm og klamt og upraktisk, selv om vi hadde vinterbaby. Merk at den nye varianten 360 Omni ikke krever spedbarnsinnlegg, men den er likevel ganske klumpete pg stor).

I tillegg har vi og bruker Didymos bæresjal i bomull, kjøpt på Bæreglede. Men må innrømme at jeg bruker bæresela mer (Beco Gemini’en).
 
Jeg har kjøpt meg caboo close, noen med erfaring med det?
Jeg hadde caboo close til minsten og var veldig fornøyd. Syns det var greit å ha noe som ikke måtte knyttes ;) brukte det til han var rundt 5mnd,da syns jeg han seg ned så mye i det siden han var blitt tyngre :)
 
Brukte elastisk sjal de første månedene med de andre to, og har kjøpt det nå også.
Andremann satt i Ergobaby etter at han var for tung for sjalet, har ikke bestemt meg for hva som blir neste denne gangen.
 
Brukte elastisk sjal av ukjent merke. Syns det var veldig kjekt, men med neste unge vil jeg nok bruke ei tynn ringslynge endel også.
 
Brukte close caboo da hun var nyfødt, og vevd sjal etter det. Har også meh dai og ringslynge, til forskjellig bruk.
 
Back
Topp