Noen som har endometriose?

Skrømt (Vimsa)

Forumet er livet
VIP
Jeg mistenker at jeg kan ha dette, da jeg tidvis har ekstreme smerter. Siste året har jeg fått vanvittige smerter ved toalettbesøk, såpass ille at jeg tidvis må sitte lenge for i det heletatt å kunne gå på do. Det kjennes ut som noen stikker en kniv opp i hufsa mi, og det stråler ut i lyske og nedre del av magen. Spesielt ved eggløsning har jeg nå funnet ut via app... Jeg har nesten aldri hatt menssmerter i noen stor grad, bare lett murring, men dette føler jeg bare blir verre og verre? Jeg hopper til der jeg sitter eller ligger, og vrir meg i smerte. Men toalettbesøk er det aller, aller verste, da må jeg reise meg og trippe og bevege meg mens jeg mer eller mindre skriker. Legen min tok meg av minipilla for 4 måneder siden, for å se om det ble bedre, men jeg synes heller det er verre... Hun har dog ikke nevnt endometriose, men det er en mistanke jeg selv har fått etter å ha lest litt.

Jeg setter pris på svar og opplevelser fra dere som har fått påvist dette, for jeg takler ikke denne smerten lengre.
 
Jeg har endometriose, og også på tarmen. Det fører til at jeg har smerter ved avføring. Jeg får hard og forstoppet mage ofte. Legene mistenkte ikke endometriose i mitt tilfelle, og ville heller ikke høre på meg da jeg nevnte det. Jeg hadde jo ikke spesielt vondt under mens, og ikke mye blødning heller. Jeg er ikke en av de som fossblør, men har litt blødning i 3 dager. Vær obs på at legene ofte setter oss i bås. Passer du ikke inn i det som står på papiret, så har du ikke sykdommen. De fleste leger er ikke like fleksible som Dr. House;)

Å gå av hormonprevensjon vil i mange tilfeller gi økt smerte. Dersom du ikke har noe umiddelbart barneønske kan du spørre om å få ny resept på ceracette eller loette 28 (anbefalte p.piller for endopasienter). Så bruker du de kontinuerlig. Altså uten blødning. Det er helt ufarlig, og vil kanskje gi deg mindre smerter. Vit at du kan få små blødnigner selv om du hopper over sukkerpillene, men det er verd å prøve.
 
Har dere dessverre ikke mye å tilføye, men dytter den litt opp for deg :) :Heartblue
 
Back
Topp