Noen som har campingbil?

Sidensvans1

Blir kjent med forumet
Mannen har så lyst på en campingbil, mens jeg er litt mer "primitiv" av meg og synes det er mest kos med telt!

Har dere campingbil? Hvilken modell og hva er årsaken til at dere valgte den? Hva er fordelene med campingbil egentlig, kontra telt og campingvogn?

Alle for og imot mottas med takk! :)
 
Har ikke nå da. Men vokst opp med det.

Campingvogn mesteparten av årene. Men bobil fe siste årene.

Foretrakk garanter vogna. Da hadde vi bil og kunne kjøre rundt der vi ville mens "huset" sto på campingplassen. Med bobilen ble det jo ikke kjøring like mye pga "huset" måtte tas med hver gang. Ikke like gøy.

Jeg sover ikke i telt. Hater telt [emoji14] Så null erfaring med de :)
 
Er vokst opp med campingvogn og ville nok foretrukket det fremfor bobil. Av samme grunn som Spyro nevner over her.
 
Vi har bobil. Har hatt det i fire år og anbefales. Vi har kjørt mye sør for Trondheim, og endel i Sverige og vært i Danmark med den. Vi har en eldre model 97. De ligger godt i pris, men har ikke mange hundre tusen og spytte i så blir maks 2007 modell hvis det blir en nyere. Er godt fornøyd med den vi har også da den har fine løsning inni. Vi har barn på 3 og snart 8. Minstemann var 9 dager første tur han var med. (Kjørte ikke langt den gang altså). Hvis dere velger bobil så må dere tenk på lengde, hva er dere komfortable med å kjøre, hva er praktisk å parkere med, og hvilke løsninger du ønsker, alkove, eller seng bak eller køyeseng m.m.

Med bobil tar vi ei natt av gangen og har tilgang på bobilparkeringer i tilelegg til campingplasser. Bobilcampene ligger gjerne med setralt og fungerer fint i byer. Vi "villcamper" på skogen også. Finner oss et fint skogsvann og camper der ei helg. Det kan sammenlignes med teltturer. Sitter ved bålet og har med gummibåt og koser oss :) Det er ingen problem å reise fra plassen med bobil, ser også mange har med sykler om man bare skal en tur i nærområdet. Det tar svært kort tid å pakke inn i bobilen, har gjerne en markise og kan sette igjen stolene på plassen man har og det er ofte faste plasser så kommer tilbake til samme plass.
Kjøremessig er det også fint med bobil fremfor å kjøre rundt med lang campingvogn. Kommer oss fint frem på smale vestlandsveier også. En annen fordel med bobil er at man har alt man trenger. Er ikke avhengig av å bruke sanitæranlegg på samme måte. Har mye vann med så kan ta en rask dusj om det trengs, og slipper å vaske opp på felleskjøkken rundt om.
Sanitæranlegg har svært ulik standard, noen plasser er det tipp topp, mens andre steder foretrekker jeg å bruke bobilen.

Lykke til om det blir campingvogn eller bobil :)
 
Hadde nok valgt campingvogn pga bilen. Vi har det og kjempe fint når man ligger på en plass i kristiansand og skal til dyreparken osv. Der fylles der opp fort så har sett mange slite med å komme seg til plassen sin om kvelden. Greit å kunne sette det igjen. Men ser selvfølgelig også fordeler med bobiler.
 
Takk for alle svar. :) Blir nok bobil etterhvert her, en liten bybobil, men det blir nok ikke i år...
 
Back
Topp