Noen som er sterilisert her?

©Miss Fat

Gift med forumet
Fikk det plutselig over meg idag til frokost. Hvorfor gjør jeg ikke bare det?

Jeg er 32 år, har to barn og er ett tusen prosent dønn sikker på jeg IKKE skal ha flere barn. Derfor jeg kom til å tenke på det.

Var inngrepet vondt?
Slipper man mensen etterpå??
 
Vurderer det selv, er også 32, har 4 barn så tror jeg er ferdig

Fikk faktisk time til det nå den 20 des, men føler meg ikke helt sikker enda,
så ba om å få den utsatt til mars ca.

Syns det er litt vemodig:P
 
Det er vel ingenting som endrer seg bortsett fra at eggene ikke kommer fram 

Jeg vil gjøre det, men er tydeligvis ikke nok det at jeg ikke har energi til flere enn to barn + føder fort som faen + blødde 2,5l når jeg fødte første og 0,5l med et tonn antiblødningmedisin på nr 2 (pluss det tok 40min fra 2cm til hun var ute, 15min fra 5cm til hun var ute), for ikke å snakke om at jeg har hatt to svangerskap som har ødelagt tennene mine og kroppen fysisk (rygg, muskler, bekkenløsning, ekstrem svangerskapskvalme osv).....
Jeg må fortsatt søke om å få lov til å bestemme over kroppen min, og søknadstiden er vel et år, og ventetiden enda lengre  Man blir litt motløs... 
 
Vil ikke ha flere barn, men ikke vurdert sterillisering ennå. 

Jeg er "bare" 26 år, og har 2 barn så hadde vel ikke fått det innvilget (spes siden min mann egentlig kunne tenkt seg en til)...

Bruker hormonspiral, som sies er det nærmeste man kommer sterillisering (med hormoner da i tillegg) uten å operere...
 


FrkOtilie skrev:
Vurderer det selv, er også 32, har 4 barn så tror jeg er ferdig

Fikk faktisk time til det nå den 20 des, men føler meg ikke helt sikker enda,
så ba om å få den utsatt til mars ca.

Syns det er litt vemodig:P


Det vil nok jeg og synes hvis jeg bestemmer meg, men ikke nå!
 
Synd det skal være so dyrt, eg skal operere i januar. Kosta 6500, so må spare..
 
Gjorde det under ks jeg da så merket ikke mer til det  kan ikke tenke meg det er altfor vondt..blir som et vanlig inngrep i magen som blindtarmen kanskje? Ømt og sånt noen dager..

Har SYKE menssmerter nå men det skulle ikke være pga det sa gyn..er bare kroppen som har forandret seg etter siste svangerskap tipper jeg da..
 


FrankenMona skrev:
Det er vel ingenting som endrer seg bortsett fra at eggene ikke kommer fram 

Jeg vil gjøre det, men er tydeligvis ikke nok det at jeg ikke har energi til flere enn to barn + føder fort som faen + blødde 2,5l når jeg fødte første og 0,5l med et tonn antiblødningmedisin på nr 2 (pluss det tok 40min fra 2cm til hun var ute, 15min fra 5cm til hun var ute), for ikke å snakke om at jeg har hatt to svangerskap som har ødelagt tennene mine og kroppen fysisk (rygg, muskler, bekkenløsning, ekstrem svangerskapskvalme osv).....
Jeg må fortsatt søke om å få lov til å bestemme over kroppen min, og søknadstiden er vel et år, og ventetiden enda lengre  Man blir litt motløs... 

Så rart..fikk bare spm jeg om jeg hadde tenkt på sterilisering og et skjema å fylle ut, har 3 barn nå og var bare 25 år den gangen....
 


Rebecca85 skrev:
Gjorde det under ks jeg da så merket ikke mer til det  kan ikke tenke meg det er altfor vondt..blir som et vanlig inngrep i magen som blindtarmen kanskje? Ømt og sånt noen dager..

Har SYKE menssmerter nå men det skulle ikke være pga det sa gyn..er bare kroppen som har forandret seg etter siste svangerskap tipper jeg da..


Og min gyn sier det motsatte!

Han forteller at han har gått så langt at han ikke steriliserer kvinner hvis det ikke er en iungt overveiende årsak
 


Rebecca85 skrev:
Gjorde det under ks jeg da så merket ikke mer til det  kan ikke tenke meg det er altfor vondt..blir som et vanlig inngrep i magen som blindtarmen kanskje? Ømt og sånt noen dager..

Har SYKE menssmerter nå men det skulle ikke være pga det sa gyn..er bare kroppen som har forandret seg etter siste svangerskap tipper jeg da..


Min gyn sier det motsatte.

Han fortalte han har gått til det skritt og ikke sterilisere kvinner så fremst det ikke er tungt overveiende årsaker til det.
Jeg opplever helt vanvittige smerter og har smertetopper som ingen smertestillende tar. ligger med jevne mellomrom inne og får morfin..tar ikke smertene.

fikk hormonspiral som smertelindring..det hjalp en periode, så ble livmora tett og blødningene inne i livmora,,hinna som skal blø ut ved mens gjør ikke det men ligger og blir tykkere og tykkere og gir ennå værre smerter. Nå har de tatt hull på den..skal på operasjonsbordet og fjærne hinna.

Så når jeg hører om kvinner som vil sterilisere seg vil jeg ROPE NEI!!!

Men til spørsmålet..et enkelt inngrep. hos meg som lapraskopi. Veldig vondt etterpå fordi de bommet med en bedøvelse. ubetydelig arr. og fikk mensen etter steriliseringa
 
Jeg er sterilisert.

Jeg steriliserte meg i forbindelse med ks i fjor desmeber.
Vanskelig for meg og svare ang smerter, jeg hadde jo ks, så hadde jo smerter etter det.

Men legen mente jeg skulle ikke merke noe utenom ks smertene, så jeg tolket det slik at en ikke ville få noe spesielt med smerter etter sterilisering.

Ang mensen, den vil du fortsatt få.

Jeg får den enda, og jeg får den dyrisk! Har aldri blødd så mye ved menstruasjon før, som jeg gjør nå. Legen mente at det var ingen forbindelse der.

Men vet andre som har sterilisert seg som har fått mye større blødninger ved mens etter sterilisering, såe ja jeg skylder på steriliseringa jeg!
 


*UtspyttaLaban* skrev:
Jeg er sterilisert.

Jeg steriliserte meg i forbindelse med ks i fjor desmeber.
Vanskelig for meg og svare ang smerter, jeg hadde jo ks, så hadde jo smerter etter det.

Men legen mente jeg skulle ikke merke noe utenom ks smertene, så jeg tolket det slik at en ikke ville få noe spesielt med smerter etter sterilisering.

Ang mensen, den vil du fortsatt få.

Jeg får den enda, og jeg får den dyrisk! Har aldri blødd så mye ved menstruasjon før, som jeg gjør nå. Legen mente at det var ingen forbindelse der.

Men vet andre som har sterilisert seg som har fått mye større blødninger ved mens etter sterilisering, såe ja jeg skylder på steriliseringa jeg!

Jeg steriliserte meg 3 døgn etter fødselen, gjort med lapraskopi.

Kan si det sånn..jeg fulgte frøkna ut på akuttrommet etter fødselen og "jogget" over på kuvøsen 20min etter fødselen. 30min etter frøkna var født hadde jeg forsynt både mann og ansatte med kaffe.

Da jeg ble sterilisert kom jeg meg ikke ut av senga på 2 døgn pga smerter. Nå mente legene at de både hadde bommet med en bedøvelse og gitt for lite smertestillende under inngrepet..at jeg våknet med en smertetopp.

Jeg var ihvertfall helt ødelagt av smerter etter inngrepet.
 
Jeg var/ er 100% sikker på å spørre om sterilisering under mitt tredje ks i februar. Men når jeg leser opp økt smerte og menstruasjon, så ble jeg brått skeptisk! Sliter med store blødninger og noen grusomme smerter til vanlig, og skal det bli ENDA verre, så fikser jeg ikke det!
Trodde ikke det skulle bli noen forandringer jeg?!
 
Jeg og legen søkte om det i juli i fjor, etter at jeg hadde født mitt andre barn. Søkte fordi jeg vet jeg aldri kan gjennomføre en abort, og fordi det er medisinsk uforsvarlig å fullføre et svangerskap. Kroppen er ødelagt, jeg har maasse stenoser, trange partier, arrvev, betennelse og veldig kort tarm grunne morbus crohn. I forrige svangerskap vokste tarmen sammen til en ball, og fast i bukveggen. Lå under kniven i 8 timer for å rette opp i det. Premature rier fra uke 21.
Jeg har blitt gravid på prevansjon begge gangene, og tørr nesten ikke ha sex lenger! 
Men jeg fikk avslag. Grunn, jeg er bare 22! høl i huet spør du meg!
 
Gjorde det forge onsdag faktisk..

Vondt? nei, bare ømt der de gikk inn.. Ble mer på meg da, for de fann noen sammenvoksninger å sånn..

Slipper ikke mensen nei desverre... Så skal sette inn hormonspiral snart :)
 
Dytter på denne! Er veldig nysgjerrig på dette med forverret mens, om det er tilfeldig, eller faktisk er noe som kommer til å skje..
 
Hei!

Ser at dette er en gammel tråd, men fant ut at jeg sier noe om min erfaring - temaet går jo ikke "ut på dato"...

Jeg valgte å sterilisere meg for ett par år siden, kanskje tre - tiden går fort! Jeg har ikke opplevd noen endring mht til forverret mens, men antar at dette kan variere og kanskje være helt individuelt. Så her må man bare skyve den tanken unna, for man har ingen garantier hva smerter + + + angår. Selv om jeg til tider har mye vondt i forkant av mens og kan være ei mare å være i nærheten av, så er det snakk om noen dager ila mnd - det takler jeg. Her er vi selvsagt ulike.

Jeg har vært gjennom tre operasjoner de siste snaue 9 årene... Et hasteks, en gastric bypass og denne steriliseringen. Sistnevnte tok kortest tid og skulle være piece of cake sammenlignet med de to tidligere inngrepene mine - men smertene i etterkant av steriliseringen og almn tilstanden for øvrig, var den tøffeste. Man får en 3 dagers sykemld, jeg kom meg først etter 2 uker.... Men slik er det. Jeg var sikker i min avgjørelse, og er uendelig glad for at jeg tok den endelige avgjørelsen.

Det jeg strever med er det psykiske før mensen bryter ut... Ikke at jeg blir fort sur eller kjapt hissig, det fikser man stort sett :p Men jeg får noen virkelg kraftige nedturer... Jeg ble deprimert ca midten av 2.trimester og det ok omtrent 5 år før jeg ble medisinfri og frisk, men noen mnd oppleves det som om depresjonen sniker seg innpå igjen. Da er livet tungt og jeg ramler litt inn i "mørket", men dette forsvinner når mensen bryter ut. Jeg lurer på om dette kan være et symptom på overgangsalderen, og har vurdert å få sjekket opp dette med en blodprøve. Noen som har gjort det?
Jeg har lest litt på nett og har forstått det slik at symptomer på overgangsalder/ tidlig overgangsalder kan starte allerede 10 år før man "er i gang"... Jeg er nå 38, så jeg er jo relativt ung ( i alle fall i den målestokken), men fikk mensen allerede som 9 åring - så jeg kan jo være tidlig ute her og?

Uansett... Det er godt å omsider lande på en beslutning man lenge har gått og lurt på ( for her bør man ha gått noen runder før man bestemmer seg), for så å gjennomføre det. Bare vær klar over at et spm som garanter kommer - dersom man er i et forhold - er om det ikke heller er et alternativ at mannen steriliserer seg.... Slik at man har tenkt i gjennom det også, men det regner jeg med at de fleste par har gjort.
Selv var/er jeg selv singel, og ønsket å ta anvar for egen kropp mht det å ikke bli gravid, så det var jo selvsagt ikke et tema for meg.

:)
 
Litt off topic, men... Synes det er så urettferdig at det koster så mye for damer å få sterilisert seg, mens for menn så koster det nada. Forstår at det er større inngrep på oss damer, men allikevel.
 
Back
Topp