Noen som er gode på sukkerbrød?

AB

Forumet er livet
Holder på å lage ei kake som heter Ambasadekake. Fant oppskriften på detsøteliv..
Det er altså ett sukkerbrød som det står man skal sette midt i kald ovn på 160 grader i ca 1 time. Det gjorde jeg. Å etter 20 minutt begynte det å lukte brent. Å da jeg kikka i ovnen var halve toppen brent. Kjempemoro[8D] Lot den stå ferdig å det ser ikke ut til at noe annet er brent enn litt av toppen så skal prøve å kutte av å se om kaka er brukans.
 
Men.. hva gjør jeg feil?[8|] 
 
jeg varmer opp ovnen først, så lar jeg det stå 30-40 min alt etter hvordan ovnen er osv!
 
ORIGINAL: MammanTilKevin

jeg varmer opp ovnen først, så lar jeg det stå 30-40 min alt etter hvordan ovnen er osv!

 
ok.. jeg fulgte bare oppskriften jeg[8D] Men kanskje jeg skulle ha varmet ovnen opp først...hmmm..
 
ORIGINAL: MammanTilKevin

jeg varmer opp ovnen først, så lar jeg det stå 30-40 min alt etter hvordan ovnen er osv!
 
Så rart! [8|]
Jeg pleier også å sette inn i kald ovn og steke ca en time, så kan ikke helt se for meg hva som har gått galt... Aldri opplevd før!
 
Du brukte ikke varmluft? Ovnen blir raskere "altfor varm" da, i tillegg blir det i ovnen altfor raskt ferdig [:D]
 
Jeg vet ikke helt hva som gikk galt, men jeg kan tipse om at farmor pleier å slenge litt bakepapir over kaka dersom den begynner å bli godt stekt på toppen før den er ferdig.
 
ORIGINAL: toneany

Jeg vet ikke helt hva som gikk galt, men jeg kan tipse om at farmor pleier å slenge litt bakepapir over kaka dersom den begynner å bli godt stekt på toppen før den er ferdig.

 
Godt tips[:)] Hvis jeg må lage kaka på nytt så skal jeg prøve det...
 
brukte ikke varmluft[:)]
 
jeg steker alltid sukkerbrødet på 180grader i 40-45min, alltid oppvarmet ovn.

hag har aldri hatt et mislykket sukkerbrød, og jeg har laget noen tusen i mitt liv (er konditor) [8D]


men kan høres ut som om ovnen din posjonerer ut varmen feil, eller at kaken var feil plassert i ovnen.
 
Back
Topp