Noen med erfaringer rundt barnehagebytte og mange overganger samtidig?

Lizzie83

Flørter med forumet
Hei!

Jeg har en herlig sønn på snart 4 år som går i en barnehage 5 minutters kjøretur fra der vi bor nå. I mars flytter vi til et hus vi har kjøpt litt utenfor byen, og i den forbindelse lurer vi på om vi skal bytte barnehage neste barnehageår (fra august 2016) til en i nærheten av der vi bor da. Det må også nevnes at gutten vår blir storebror i starten av april. Vi har mange for, og mot argumenter for barnehagebytte, men mannen og jeg klarer ikke å bli enige.

Er det noen andre som har erfaringer med barnehagebytte, samtidig (eller nesten samtidig) som andre store forandringer skjer i barnets liv (flytte til nytt hus + bli storebror)?

Her er våre for og mot argumenter, kom gjerne med konstruktiv tilbakemelding på hva dere ville gjort i samme situasjon:

For barnehagebytte:

- Kommer i 5-årsgruppe med barn han skal gå videre på skole med

- Kan få nye venner før skolestart.

- Kort vei til barnehagen i forhold til der vi bor

- Mulighet for kortere dager (da jeg er hjemme med lillebror og kan følge opp)

- Mulighet for tett oppfølging (----"----)

- Mulighet for å ta en spontan dag hjemme. (-----"------)

- Vi trenger kun en bil – dermed løses mye logistikk

Imot å starte ny barnehage:

- Trygt i nåværende bhg.

- Han er et barn som bruker lang tid på å bli "varm i trøya"

- Blir mange forandringer på en gang (flytting, storebror og bhg bytte)

- Vi er fornøyd med nåværende bhg.

- Vi vet lite/ingenting om barnehagen han kommer til

- Må bli kjent med mange nye voksne og barn

Jeg synes dette er utrolig vanskelig å skulle ta en så stor avgjørelse for mitt barn, når jeg ikke vet utslaget. Foreløpig har vi god tid på å tenke, men kjenner det gnager litt at mann og jeg ikke kommer til enighet.
 
Vår sønn byttet bhg da han var fire, men det var ikke noe valg, vi flyttet, 37 mil.

Jeg teller vagt på knappene om å flytte lillesøster over i den bhg som ligger i skolekretsen, men tror ikke jeg kommer til å gjøre det. Hun trives der hun er, det blir dog merkbart om/når søskenbarnet bytter (det er ikke aktuelt å bytte til den samme, vi bor i hver vår skolekrets.

Det ble jo en ganske stor overgang i det at vi flyttet så langt og han ble røsket opp fra alt han kjente, men det gikk bra. Dog fikk han sine venner blandt de andre som begynte på avdelinga samtidig med ham. Han begynte andre år på storbarn, og hans venner altså året yngre enn ham. Og bhg ikke i skolekretsen, så han begynte ikke på skolen med noen venner. Det gikk bra likevel det, han har venner nå.

Det med å kjenne de man begynner på skolen med synes jeg er et vektig argument, når jeg antakelig ikke flytter lillesøster her i huset dreier det seg også om at vi har ei jente i nabohuset som hun blir å begynne på skolen med, så den delen er litt sikret.

Men aller yngste lillesøster, hun som ikke er født enda, vurderer jeg av akkurat den grunn å velge en annen bhg enn den de andre to har hatt til. Altså nemlig den i skolekretsen.
 
Nå skjer jo ikke alt på en gang men blir fordel fra mars - august. Forhåpentligvis har han vent seg til den nye tilværelsen innen høsten tenker jeg :)
Jeg synes ikke det høres ut som for mange overganger, og tenker er "godene" ved barnehagebytte er gode å verdt å prioritere.

Er alternativet å søke han inn året ETTER? Eller er alternativet å enten søke han over nå eller vente til skolestart? For jo lengre tid han får med skolegruppen sin, jo tryggere vil han jo bli fram mot skolestart også ..
 
Ettersom vi flytter i starten av mars er det kun aktuelt å flytte han over fra august 2016 av (tenker det er greit å la han gå i sin kjente barnehage frem til sommeren, slik at ikke alle forandringene skjer på nøyaktig samme tid).
Det blir da hans siste år i barnehagen før skolestart året etter.
 
Vi flyttet 2 mnd før termin. Vi mistet plassen vi hadde i den gamle barnehagen.

Det hadde sikkert gått greit, men barnehagen var skikkelig dårlig (kommunen endte med å stenge den). Vi ende opp med å ta gutten ut av barnehagen og ha han hjemme i 5mnd. Men hadde det ikke vert for at barnehagen var så dårlig tror jeg det hadde gått bra.
 
Vi flyttet inn i nytt hus i mai, byttet samtidig bhg på gutten vår på 3 år. Vi snakket lenge om huset og bytting av bhg. Så her har det gått kjempefint. Han stortrivdes i den gamle bhg, men har så vidt nevnt den etterpå. Vi kjører forbi den gamle når vi skal besøke mormor, og da peker han og sier at der gikk han før.
 
Det høres jo ut som det er mange gode grunner for å bytte. Selv om han trenger tid til å bli varm i trøya, så er det jo veldig viktig å få bli kjent og komme inn i det sosiale med de han skal gå på skolen sammen med. Barn er ofte mer tilpasningsdyktige enn det vi tror :)
 
Her må du nesten bare stole på magefølelsen tror jeg. Det er jo ett stort pluss å komme i en bhg nær hjemmet og med de han skal gå i klassen med neste år.

Jeg flyttet ikke mine barn, selv om jeg hadde muligheten. Angret ikke på det. Men tror ikke jeg hadde angret om jeg flyttet de heller..
 
Vi byttet barnehage, og det gikk veldig bra! Her hadde det ikke spilt noen rolle sånn i forhold til skole,siden alle barnehagene havner på storskolen :) men barn er veldig tilpasningsdyktige, og om dere forbereder han godt i forveien, og snakker om det, så vil jeg tro at det går bra å bytte!
 
Jeg heller mest mot å bytte, men mannen er i mot, klarer ikke bli enige.

Vi flytter innad i samme kommune, så vi må ikke bytte. Men det vil være en fordel med tanke på neste års 5-årsgruppe som han vil være i fra neste høst. Barnehagen han går i nå pleier å besøke, og være med på ulike førskolebarnarrangementer på to skoler som ligger i skolekretsen til barnehagen han går i nå. Hvis vi ikke bytter vil han ikke få mulighet til å besøke skolen sin sammen med barnehagen, da må vi gjøre det på eget initiativ.

Jeg tenker også at barn er tilpasningsdyktig og at det kommer til å gå bra, men synes det er en utrolig stor avgjørelse å måtte ta for barnet mitt, da jeg ikke har noen garanti for hvordan det vil gå på forhånd.
 
Jenta mi på strax 3 år skal bytte barnehage til høsten pga skolestarten senere + hun skal bli storesøster på nøyaktig samme tid. Har tenkt på dette selv med flere store overganger og gruer meg litt for hvordan det vil gå... Er superfornøyd der hun er med venner hun har begynt å knytte bånd til åsså brått rive henne bort fra DEN kjempetryggheten :/
 
Vi flytta til en ny by 2 måneder før største ble storesøster. Hun måtte fortsette i den gamle barnehagen 4 mnd etter at vi flytta (pendle til barnehagen var utrolig slitsomt med nyfødt baby!).

Så hun begynte i ny barnehage 4 mnd etter hun ble storesøster og 6 mnd etter flytting.

Det gikk helt knirkefritt. Tror overgangen var verst for oss, for vi bekymret oss veldig på hennes vegne.

Det er vanskelig å gi råd til dere, men dersom han bytter barnehage, så er det sikkert lurt å sette av litt ekstra tid til tilvenning hvis han trenger tid på å bli trygg.
 
Back
Topp