Noen leger/sykepleiere/andre som har peiling

F

Flis

Guest
I dag fikk jeg en liten trebit/litt lang flis inn i låret etter å ha sittet på trestol. Jeg klarte ikke få den ut selv og måtte på legevakta. Man kunne tydelig se den ligge under huden, så den lå ikke så dypt. Legen skjærte opp ca. 4 cm i låret mitt helt ned til det nederste hudlaget, jeg kunne se fettet henge ut gjennom snittet. Han holdt på i rundt 20 minutter, men fant bare en bitre liten bit av flisa. Enten så har den falt ut av seg selv (noe jeg syntes er merkelig siden jeg og samboeren min prøvde en stund å få den ut uten at det gikk) eller så har han dyttet den lenger inn og den er der fremdeles. Men! Etterpå gikk det opp for meg at han tok engangshansker fra veggen, og det er vel strengt tatt en steril prosedyre når han dytter fingeren sin inn i benet mitt og leter etter trebiten. Nå er jeg livredd for å få infeksjon å måtte amputere benet. Fikk stivkrampesprøyte og diclocil forebyggende, forresten. Er det noen leger/medisinstudenter/sykepleiere her (er sykepleier selv men har ikke så peiling på dette) som kan fortelle meg? Måtte sy 6 sting, han skjærte opp en god del.
 
Ja, det burde jeg selvfølgelig spesifisert. Engangshansker fra boks, ikke sterile engangshansker.
 
Tviler for at du må amputere foten.
Treflis kommer ut av seg selv, så skjønte ikke hvorfor du måtte til legevakten for å skjære den ut.?
Jeg får av og til fliser i kroppen, stort sett på hendene. Blir den liggende litt skjevt så steriliserer jeg en nål og stikker under flisen og vipper den ut. Kan også smøre et tykt lag med bakteriedrepende krem og sette på et plaster og la virke over natten. Dagen etter har flisen kommet ut.
Ja, det gjør vondt når man får flis inn i huden, men er som sagt ufarlig.
Du har også fått stivkrampesprøyte og diclocil, da er det minimal sjanse for bakterieinfeksjon.
 
Den kom som sagt ikke ut av seg selv, og det var ikke snakk om en liten flis. Det var en ganske stor avlang bit som kom inn i låret mitt, og forsvant oppover langt fra inngangssåret. Når vi undersøkte stolen etterpå var det ca. 4 cm som var borte. Det er ikke "noe man bare går med og venter til det kommer ut av seg selv." Det hadde det blitt infeksjon av. Tre er også urent, så man bør ta stivkrampesprøyte i slike tilfeller. Det er heller ikke noe jeg kunne ha gjort selv. Det er ikke snakk om å amputere foten, dette skjedde i låret.
 
Blir d infisert må du i verstefall tilbake, skjære opp på nytt å rense ut... og d er i verstefall! Sandynligvis var hanskene rene nok og kroppen ordner dette helt av seg selv... amputasjon tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for! :) god bedring!
 
Blir d infisert må du i verstefall tilbake, skjære opp på nytt å rense ut... og d er i verstefall! Sandynligvis var hanskene rene nok og kroppen ordner dette helt av seg selv... amputasjon tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for! :) god bedring!
Signerer denne.

Lykke til[emoji4]
 
Back
Topp