Noen her som har født for tidlig før?

C

Carisma90

Guest
Hvor mye for tidlig? hvor stor var ungen? måtte dere være lenge på sykehuset?
Mye tyder jo på at vår kommer for tidlig.. så lurer veldig på hvordan det er?
 
Snuppa her kom 5 uker for tidlig pga at jeg hadde streptokokk bakterier i livmorhalsen.
På grunn av behandling, og noen skumle bakterier på sykehuset, måtte vi være der i 1 uke.
Hun hadde sonde i begynnelsen, men kom i gang med amming etter 3 dager emoticon 

Hun var 2585g.
De ville ikke strekke henne ut for og ta lengden hennes ( hun satt i seteleie hele svangerskapet) men vi tror den var rundt 48 cm.

 
Hei! Jeg tilhører ikke augustklubben, men jeg fikk en jente 14 uker for tidlig for to år siden. Hun var svært dysmatur i tillegg og var helt på grensen av hva de ville redde. For vår del gikk det bra, men det ble selvsagt et langt opphold på nyfødtintensiven. Det er jo umulig å si hvor tidlig du kommer til å få barnet ditt. Jeg håper du får holde det inne lenge ennå, men om så skulle skje at det kommer ganske snart, så skal du vite at det faktisk som oftest går bra med de små. De er svært dyktige med premature barn her i Norge.

Du må forberede deg på å se barnet ditt koblet opp til en masse slanger. Sannsynligvis må barnet ditt i alle fall første døgnet på respirator, for deretter å gå over på CPAP (dette avhenger selvsagt av hvor for tidlig født barnet er og hvor modne lungene er).

CPAP = Maskinen gir luft med overtrykk, og når man er tilkoblet maskinen blåser den luft med høyt trykk ned i luftveiene. Maskinen består av tre deler, selve maskinen som lager og kontrollerer trykket, en maske som settes over nesen eller både nese og munn, og en slange som sammenkobler disse. (kilde: wikipedia)

Barnet vil også få en del intravenøst og få sonde i nesen for mating. Er barnet veldig for tidlig født så må du regne med at barnet får en del apneer (altså pustestopp). Da kan barnet stimuleres litt (ofte ved å gni litt under føttene eller på ryggen). Pustestoppene er stort sett ikke "farlige" så lenge de ikke varer lenge. Mitt barn har ingen men av dette selv om hun hadde mange apneer. Dette høres kanskje ganske skremmende ut, og det trenger slett ikke å bli slik i deres tilfelle, men som jeg sa tidligere, det går i de aller fleste tilfeller veldig bra med de små. Det kommer til å være en skjerm som viser pust, puls, og oksygenmentningen i blodet. Denne skjermen kommer du til å lære deg å tolke raskt og etter hvert vil du ta evt. apneer veldig rolig da de små ofte henter seg inn igjen av seg selv.

De er også veldig strenge på håndhygiene og man må sprite og vaske hendene før man kommer helt inn på avdelingen. De små er svært følsomme for infeksjoner.

Så må jeg også si at de som jobber på nyfødtintensiven er fantastiske og dyktige mennesker som kommer til å gjøre sitt ytterste for at oppholdet der skal bli best mulig for dere. De er flinke til å feire hver eneste lille milepæl den lille når. Når barnet når 1000gram, 2000gram og når det "fyller måned" så kommer flaggene opp. Hvert eneste lille positive framsteg blir fortalt og de løfter dere frem hele veien :)
På tross av at det var tøft å oppleve å få et så for tidlig født barn, så sitter jeg igjen med veldig god følelse for tiden jeg hadde på nyfødtintensiven likevel :)
Håper dette kunne hjelpe litt. Send gjerne en PM om det er noe du lurer på :)


 
Mamman min sier at det er stor sjangs for at det blir noe alvorlig galt med ungen, at den kan få livsvarige "mèn" om den blir født mye for tidlig.. har sett i bøker og på nettet men finner ikke så mye om det.. Stemmer det? Hva slags "skader" isåfall? Er det sant at unger som erfødt for tidlig får spesielle ansiktstrekk slik at man alltid kan se på den personen at den var født prematurt??
 
min sønn kom nesten 7 uker for tidlig..
han lå med c-pap i en drøy uke, hadde noen puste stopp, og metningsfall..
de første dagene var "kritisk", men han var en sterk og stor gutt, 
gulsot fulgte også med, så han lå en del i lyskasse..

I dag er han på Riksen hver mnd, om det er fordi han er prematur vet vi ikke...
han har infeksjons utløst astma og får medisiner gjennom forstøver flere ganger daglig, stått på pencilin siden han var 4 mnd, og får reflux medisiner siden han har dette itillegg samt bet i spiserøret..
så det er mye medisiner og behandling hver dag..
men alt i alt så har det gått veldig bra, det kunne vært verre!emoticon



hva er det som sier at du vil få for tidlig? :)
 

Som Bøllefrø nevner her ovenfor så er det en del komplikasjoner som kan oppstå underveis, men jeg vil ikke si meg helt enig med mammaen din om at det er store sjanser for at barnet ditt vil få alvorlige skader. Ja, barnet ditt kan få skader eller senskader, men ikke nødvendigvis veldig alvorlige. Mange premature kan slite med astma og luftveisinfeksjoner da lungene kan bli skadet av å være så fortidlig født. De får ofte hjerneblødninger også. Det fikk min jente også, men veldig ofte har hjernen mange hulrom når de er så små og blodet får dermed steder å renne vekk uten å lage stort trykk. Det har selvsagt mye med hvor hjerneblødningen oppstår. De kan også få Cerebral Parese. Men graden kan variere alt fra meget alvorlig til så lett at det nesten ikke kan oppdages. Synet kan også få skader og de må gjerne igjennom operasjoner for å unngå at de skal bli blinde. De kan også ha problemer med en blodåre som ikke lukker seg i hjertet. Det er vanlig at den er åpen når de er så små, men den må lukke seg, ellers får de hjerteproblemer. De vil først forsøke med medisiner. Fungere ikke det, må de operere. Dette er jo selvsagt en påkjenning for de små kroppene, men for det meste går det bra. 

Når det gjelder utseende så varierer det veldig. Barnet kan se prematurt ut en god stund i oppveksten, men som voksen tror jeg ikke det er mange som kan se det lenger. Jeg vet enkelte har problemer med ekstra hårvekst, men det er jo ikke akkurat noe alvorlig problem. En del barn kan få senskader som lese- og skrivevansker og kan slite i skolen. Men det kan jo strengt tatt et hvilket som helst barn gjøre - prematurt eller ei. Det var ofte mye større skader før, nå er de kommet veldig langt når det gjelder å behandle premature, så veldig mange er stort sett friske. De kan ha en del fysiske plager. Sen motorisk utvikling og sent utviklet språk, men hodene pleier det ikke å være noe i veien med ;)

 
Jeg fødte 5 uker for tidlig sist pga svangerskapsforgiftning. Han veide 1978 kg og var 44cm lang. Han måtte ha Sondemat i tilleg til pupp i starten pga han orket ikke spise så mye. Vi var på sykehuset i to uker. Har ingen varige men pga at han var prematur. Frisk og rask gutt i dag:)
 
Jeg fikk jenta mi 7 uker før termin forrige gang...Hun veide 2000g og var 45cm lang...Låg på sykehuset i 16 dager..Hun måtte ligge med overvåkning av respirasjon og puls hele tiden,men det gikk heldigvis bra med henne. Kan ikke merke noe på henne i dag at hun var prematur, hun er nå 19 mnd gammel:)
Grunnen til at hun ble født for tidlig var at deler av morkaken løsnet,så jeg måtte ta hastekeisersnitt..
 
Bøllefrø* skrev:
min sønn kom nesten 7 uker for tidlig..
han lå med c-pap i en drøy uke, hadde noen puste stopp, og metningsfall..
de første dagene var "kritisk", men han var en sterk og stor gutt, 
gulsot fulgte også med, så han lå en del i lyskasse..

I dag er han på Riksen hver mnd, om det er fordi han er prematur vet vi ikke...
han har infeksjons utløst astma og får medisiner gjennom forstøver flere ganger daglig, stått på pencilin siden han var 4 mnd, og får reflux medisiner siden han har dette itillegg samt bet i spiserøret..
så det er mye medisiner og behandling hver dag..
men alt i alt så har det gått veldig bra, det kunne vært verre!emoticon



hva er det som sier at du vil få for tidlig? :)


Forkorta livmorhals + sterke kynnere som er på kanten til rier hver gang jeg er i fysisk aktivitet,,, men HÅPER virkelig ungen holder seg inne noen uker til! (ihvertfall så vi kommer oss over 30 uker..)
 
Spaniel skrev:

 Det var ofte mye større skader før, nå er de kommet veldig langt når det gjelder å behandle premature, så veldig mange er stort sett friske. De kan ha en del fysiske plager. Sen motorisk utvikling og sent utviklet språk, men hodene pleier det ikke å være noe i veien med ;)



Godt å høre :)
 
Hei, hvordan går det med dere? Har du sett noe til senfølger etter blødningene? Jeg har en gutt som r en uke gammel - han har påvist blødning i grad 4 - han viser styrke dag for dag og vi ser at han blir sterkere. Beveger både armer og bein - kan finne på å løfte hode når vi sitter med han på brystet osv.

Som Bøllefrø nevner her ovenfor så er det en del komplikasjoner som kan oppstå underveis, men jeg vil ikke si meg helt enig med mammaen din om at det er store sjanser for at barnet ditt vil få alvorlige skader. Ja, barnet ditt kan få skader eller senskader, men ikke nødvendigvis veldig alvorlige. Mange premature kan slite med astma og luftveisinfeksjoner da lungene kan bli skadet av å være så fortidlig født. De får ofte hjerneblødninger også. Det fikk min jente også, men veldig ofte har hjernen mange hulrom når de er så små og blodet får dermed steder å renne vekk uten å lage stort trykk. Det har selvsagt mye med hvor hjerneblødningen oppstår. De kan også få Cerebral Parese. Men graden kan variere alt fra meget alvorlig til så lett at det nesten ikke kan oppdages. Synet kan også få skader og de må gjerne igjennom operasjoner for å unngå at de skal bli blinde. De kan også ha problemer med en blodåre som ikke lukker seg i hjertet. Det er vanlig at den er åpen når de er så små, men den må lukke seg, ellers får de hjerteproblemer. De vil først forsøke med medisiner. Fungere ikke det, må de operere. Dette er jo selvsagt en påkjenning for de små kroppene, men for det meste går det bra. 

Når det gjelder utseende så varierer det veldig. Barnet kan se prematurt ut en god stund i oppveksten, men som voksen tror jeg ikke det er mange som kan se det lenger. Jeg vet enkelte har problemer med ekstra hårvekst, men det er jo ikke akkurat noe alvorlig problem. En del barn kan få senskader som lese- og skrivevansker og kan slite i skolen. Men det kan jo strengt tatt et hvilket som helst barn gjøre - prematurt eller ei. Det var ofte mye større skader før, nå er de kommet veldig langt når det gjelder å behandle premature, så veldig mange er stort sett friske. De kan ha en del fysiske plager. Sen motorisk utvikling og sent utviklet språk, men hodene pleier det ikke å være noe i veien med ;)

 
Hei, hvordan går det med dere? Har du sett noe til senfølger etter blødningene? Jeg har en gutt som r en uke gammel - han har påvist blødning i grad 4 - han viser styrke dag for dag og vi ser at han blir sterkere. Beveger både armer og bein - kan finne på å løfte hode når vi sitter med han på brystet osv.
Skal vel noe til å få svar i denne tråden som er 7 år gammel [emoji6]
 
Back
Topp