Nesting modus

Her har jeg en mann som aldri gadd å legge på plass klærne sine. Jeg vasket, tørket og brettet det for ham og la det klart på sengen, og så slang han det på gulvet før han skulle legge seg.. Til slutt ble jeg så lei av hvor respektløs han var, så jeg sluttet rett og slett å vaske klærne hans [emoji23] plutselig begynte han å etterlyse det ene og det andre, og da ga jeg beskjed om at jeg ikke vasket noe mer klær til han før han begynte å legge på plass. Han ble dritsur og satte på en maskin med egne klær, men det ble med den ene og nå legger han klærne på plass hver kveld [emoji4]

Så tenker jeg at du kan fortelle han at det er greit at han jobber 8-10 timer hver dag, men du gror et menneske i magen i 24 timer hver dag i tillegg til x antall timer med husarbeid og er også sliten, så hvis han vil ha tørre skjorter og mat på bordet så får han brette opp ermene og hjelpe deg. Om to måneder må han både jobbe, lage mat, vaske og rydde, for da er du låst som matstasjon og babyseng. Så hvis han tror han er sliten nå, så kan han jo glede seg til barselukene [emoji23][emoji85]

Jeg har trua han med at om han ikke lærer å kaste klærne sine til vask om kvelden (han går på badet, steller seg og rett på soverommet for å kle av seg, og det er kanskje 4 skritt i mellom disse rommene) så bretter jeg de fint sammen igjen å legger de i skapet.. men han tar ikke den trusslen på alvor, så begynner å lure på om han skal få de møkkete boxerene sine tilbake i skapet hver dag [emoji23]
Jeg sier til han at han forventer for mye av meg, siden jeg noen ganger ikke klarer å stå i dusjen engang pga bekkenet, men jeg vasker klærne hans, bretter de og legger de i skapet, rydder til og med skapet når han roter..
han får middag hver dag (untatt helger, da må han stå for maten).
Også lurer han på hvorfor jeg ofte er sur.. jeg må til og med be han om å rydde opp etter seg selv, sette inn i oppvaskmaskina og ikke bare på benken, og bare det å tørke av benken når han ikke orker å finne skjærefjøl må jeg be han om [emoji849] han har mye å glede seg til framover [emoji23][emoji23]
 
Jeg har trua han med at om han ikke lærer å kaste klærne sine til vask om kvelden (han går på badet, steller seg og rett på soverommet for å kle av seg, og det er kanskje 4 skritt i mellom disse rommene) så bretter jeg de fint sammen igjen å legger de i skapet.. men han tar ikke den trusslen på alvor, så begynner å lure på om han skal få de møkkete boxerene sine tilbake i skapet hver dag [emoji23]
Jeg sier til han at han forventer for mye av meg, siden jeg noen ganger ikke klarer å stå i dusjen engang pga bekkenet, men jeg vasker klærne hans, bretter de og legger de i skapet, rydder til og med skapet når han roter..
han får middag hver dag (untatt helger, da må han stå for maten).
Også lurer han på hvorfor jeg ofte er sur.. jeg må til og med be han om å rydde opp etter seg selv, sette inn i oppvaskmaskina og ikke bare på benken, og bare det å tørke av benken når han ikke orker å finne skjærefjøl må jeg be han om [emoji849] han har mye å glede seg til framover [emoji23][emoji23]
Haha, kanskje du skal gjøre det! Kjedelig å ha det sånn da :/ Jeg gjorde det meste av husarbeid før, fordi samboeren sjeldent tok initiativ til å gjøre sånt og jeg heller gjorde det selv enn å spørre han. Ble etterhvert ganske lei når han plutselig slang en ukes skittentøy i dunken eller klærne jeg hadde vasket og brettet for han lå en uke på gulvet. Jeg begynte etterhvert å spør han om å gjør ting, skreiv ned lister over alt vi måtte gjør og satt oss ned sammen å fordelte oppgavene. Funket bra for oss da, men han ville jo gjerne hjelpe. Var vel bare ikke så erfaren med husarbeid :p Jeg er også sykemeldt på grunn av bekkenløsning, så han gjør det meste nå. Største problemet er at jeg får dårlig samvittighet for at han må gjøre så mye i tillegg til jobb, for jeg vet at han blir sliten :( Gjør det jeg kan og så kutter vi bare ut det som ikke må/burde gjøres akkurat nå.
 
Jeg har en samboer som ikke stresser overhode, og han mener vi ikke trenger mere til babyen før den kommer og heller må se hva vi får, og her har vi ikke stelleplass eller madrass til senga engang
Vi har klær, noen få leker og vogn.. bilstol får vi, så har på en måte det å, ellers mener han vi skal vente å se.. null stress i følge han [emoji28]
Han kommer til å få seg en aha-opplevelse om han skal stresse rundt å kjøpe ting NÅR bebisen har kommet... var sånn med første... flere ting jeg og bf ikke hadde skaffet eller tenkt på en gang.. i tillegg startet han rett i jobb, fikk ikke fri med betalt og det hadde vi ikke råd til å ta da.
 
Jeg har trua han med at om han ikke lærer å kaste klærne sine til vask om kvelden (han går på badet, steller seg og rett på soverommet for å kle av seg, og det er kanskje 4 skritt i mellom disse rommene) så bretter jeg de fint sammen igjen å legger de i skapet.. men han tar ikke den trusslen på alvor, så begynner å lure på om han skal få de møkkete boxerene sine tilbake i skapet hver dag [emoji23]
Jeg sier til han at han forventer for mye av meg, siden jeg noen ganger ikke klarer å stå i dusjen engang pga bekkenet, men jeg vasker klærne hans, bretter de og legger de i skapet, rydder til og med skapet når han roter..
han får middag hver dag (untatt helger, da må han stå for maten).
Også lurer han på hvorfor jeg ofte er sur.. jeg må til og med be han om å rydde opp etter seg selv, sette inn i oppvaskmaskina og ikke bare på benken, og bare det å tørke av benken når han ikke orker å finne skjærefjøl må jeg be han om [emoji849] han har mye å glede seg til framover [emoji23][emoji23]
Han der har hatt det for lett hjemme altså... mora hans må ha gjort alt til minste detalj og ikke latt han eller søsken hjelpe til. Fy faen:p
 
Må skryte av mannen i dag... han skrur jammen sammen stellekommoden og tenkte å begynne på senga... jøss.... mirakler skjer. Måtte bare nevne det 3 ganger i går og en gang forrige helg. Men det er håp :p
 
Høres ut som om noen av disse mennene deres trenger et stort spark i baken! :shifty: Her er dere sykemeldt på grunn av diverse og har mye smerter og så hjelper de ikke mer til?

Jeg føler meg rimelig heldig med min mann gitt :angelic: Han vasker stort sett alltid alle klærne fordi han trener mye, så da er det han som trenger flest klesvasker foreløpig. Jeg vasker selvfølgelig også noen maskiner innimellom og henger opp/legger sammen ved behov. Han vasker begge badene, jeg støvsuger en gang i uken og vasker gulvet når det trengs. Jeg lager mesteparten av middagene men ofte lager vi sammen. Når lille kommer blir det nok ennå mer middagslaging på han :)

Svigers har vært flinke på oppdragelsen der, han er vant med å holde hjemmet ryddig og rent :dance011

Nå hørtes det ut som om jeg gjør veldig lite :hilarious: Det er jeg som har undersøkt og planlagt ALT vi trenger til lille da! Og så er jeg fremdeles i 100% jobb.
 
Signerer på at her er det mange menn som skulle blitt sparket litt.... Beklager å si det, men dere må kanskje ta en skikkelig kamp/oppgjør? Jeg hadde klikka om mannen forventa at jeg skulle gjøre ekstra pga sykemeldingen - at jeg ikke kan jobbe på jobb betyr ikke at jeg istedet kan jobbe hjemme....
Og når vi er to voksne i et hus er det ikke slik at den ene "hjelper" den andre med husarbeidet - det er begges jobb, om det er gulvvask, klesvask eller middagslaging og oppvask. I starten av vårt forhold måtte jeg lære mannen å vaske klær, ta oppvasken, og generelt innarbeide en rutine der han også ryddet etter seg, vi møttes i militæret og heldigvis lærte han gulvvask og slikt der. Han kommer fra et hjem der moren gjorde ALT. Hun og svigerfar er nå skilt, og svigerfar vasker knapt stekepanna mellom bruk (som forøvrig er det eneste han kan lage middag med bortsett fra pizza i ovnen). Huset hans er en hygienisk katastrofe. Så jeg har troen på at noen menn aldri lærer med mindre noen faktisk sier til dem at de MÅ - og at de banker vett inn i skallen på dem. I svigerfars tilfelle sier han at "jeg ser jo ikke/legger ikke merke til at det er skittent" evt "men det der er jo ikke så farlig". Dvs - han kan fint gå forbi en tom bærepose/en rødvinsflekk på gulvet i 10 uker uten å plukke/vaske den opp.

Jeg skal snart bli mor til to, veldig glad jeg ikke må være mor til en på 28 i tillegg. Jeg merker jeg selv synes det er vanskelig å se på at mannen nå har tatt over flere av oppgavene jeg selv ville gjort, men pt ikke klarer. Men han gir meg klar beskjed om å gå og hvile etc mens han f.eks rydder på plass ting i kjøleskapet. Så det hjelper veldig på at han selv er så tydelig på at jeg må spare krefter til meg selv, baby og kommende storebror fremfor husarbeid [emoji5]

Når det gjelder nesting er det nå blitt til at jeg planlegger, og gjør litt, mens han utfører det meste [emoji5]
 
Han der har hatt det for lett hjemme altså... mora hans må ha gjort alt til minste detalj og ikke latt han eller søsken hjelpe til. Fy faen:p

Om han har hatt det lett ja, det skal være sikkert, men nå er moren hans sånn at hun nesten har behandlet han som en porselensdukke, det sier til og med tantene, og bestemora hans.. det er 7 år mellom han og søstra, så han er jo sånn sett vokst opp alene med mora.. så han har ikke lært hvordan ting gjøres, eller hva som må gjøres i en vanlig hverdag :/
Men har prøvd å snakke litt fornuft i han, så han ba meg om å lage en liste over hva vi mangler til babyen, hva vi må ha på ikea osv, så skulle han hjelpe meg med å få det på plass.. han mener jo vi har alt til babyen, men sannheten er at vi ikke engang har halvparten, selv om jeg ikke vil fylle opp huset før lille kommer, men forventer at vi klarer å ha på plass en stelleplass, senga får madrass og dyne/sengetøy, og at vi kan ha en vugge i stua. Men han har smått begynt å skjønne det :)
 
Om han har hatt det lett ja, det skal være sikkert, men nå er moren hans sånn at hun nesten har behandlet han som en porselensdukke, det sier til og med tantene, og bestemora hans.. det er 7 år mellom han og søstra, så han er jo sånn sett vokst opp alene med mora.. så han har ikke lært hvordan ting gjøres, eller hva som må gjøres i en vanlig hverdag :/
Men har prøvd å snakke litt fornuft i han, så han ba meg om å lage en liste over hva vi mangler til babyen, hva vi må ha på ikea osv, så skulle han hjelpe meg med å få det på plass.. han mener jo vi har alt til babyen, men sannheten er at vi ikke engang har halvparten, selv om jeg ikke vil fylle opp huset før lille kommer, men forventer at vi klarer å ha på plass en stelleplass, senga får madrass og dyne/sengetøy, og at vi kan ha en vugge i stua. Men han har smått begynt å skjønne det :)
Ja da er det ikke rart han er som han er :p Ikke at det gjør an unnskyldt men.... noen mødre altså, de lager ris til egen ræv og så er det vi som kjærester som ender opp med irritasjon, frustrasjon, og små krangling :p Skal ikke være lett.
Men godt han har satt seg litt inn i ting og fått en liste. Han gjør nok en fantastisk innsats når han først får kommet i gang, skal du se.
 
Signerer på at her er det mange menn som skulle blitt sparket litt.... Beklager å si det, men dere må kanskje ta en skikkelig kamp/oppgjør? Jeg hadde klikka om mannen forventa at jeg skulle gjøre ekstra pga sykemeldingen - at jeg ikke kan jobbe på jobb betyr ikke at jeg istedet kan jobbe hjemme....
Og når vi er to voksne i et hus er det ikke slik at den ene "hjelper" den andre med husarbeidet - det er begges jobb, om det er gulvvask, klesvask eller middagslaging og oppvask. I starten av vårt forhold måtte jeg lære mannen å vaske klær, ta oppvasken, og generelt innarbeide en rutine der han også ryddet etter seg, vi møttes i militæret og heldigvis lærte han gulvvask og slikt der. Han kommer fra et hjem der moren gjorde ALT. Hun og svigerfar er nå skilt, og svigerfar vasker knapt stekepanna mellom bruk (som forøvrig er det eneste han kan lage middag med bortsett fra pizza i ovnen). Huset hans er en hygienisk katastrofe. Så jeg har troen på at noen menn aldri lærer med mindre noen faktisk sier til dem at de MÅ - og at de banker vett inn i skallen på dem. I svigerfars tilfelle sier han at "jeg ser jo ikke/legger ikke merke til at det er skittent" evt "men det der er jo ikke så farlig". Dvs - han kan fint gå forbi en tom bærepose/en rødvinsflekk på gulvet i 10 uker uten å plukke/vaske den opp.

Jeg skal snart bli mor til to, veldig glad jeg ikke må være mor til en på 28 i tillegg. Jeg merker jeg selv synes det er vanskelig å se på at mannen nå har tatt over flere av oppgavene jeg selv ville gjort, men pt ikke klarer. Men han gir meg klar beskjed om å gå og hvile etc mens han f.eks rydder på plass ting i kjøleskapet. Så det hjelper veldig på at han selv er så tydelig på at jeg må spare krefter til meg selv, baby og kommende storebror fremfor husarbeid [emoji5]

Når det gjelder nesting er det nå blitt til at jeg planlegger, og gjør litt, mens han utfører det meste [emoji5]
Jeg tror det forventes litt også.... blitt en vane. For sambo her var jo det jævla rivjernet til å vaske... og så hadde xen hans litt støv på hjernen kan du si... men etterhvert har det dabbet av... for det er jo jeg som vasker og styrer nå. Ikke det at han er flink, men er så lei av å SPØRRE om han kan gjøre ting. Hva er greia med å ikke se ting selv? Så nå om dagen, så lar jeg ting bare flyte. Fått forbud av fysio om å ikke re opp senga, ikke vaske gulv eller støvsuge pga bevegelser som kan sette bekkenet mer ut av spill eller en låsning i ryggen som kan slå til... testa ut det for 4 uker siden da jeg redde opp senga... der sto jeg i 90 grader og kom ikke opp.
Eneste han skal ha ros for, er at han er veldig flink til å putte ting inn i oppvaskmaskinen, sette på og rydde ut igjen, det er liksom hans greie, for det hater jeg :p
Men han fisker veldig etter ros om at han har vært flink og ramser opp hva han har gjort etc, ikke faen om jeg noen gang har sagt, så bra, kjempe bra gjort, du er flink, det er hans hjem... og det er det faktisk. Det er hans bolig, jeg flyttet bare inn og betaler min del av fellesutgiftene.
Nei de mannfolka de mannfolka.... men, vi er nok ikke enkle vi heller :p
 
Er det slik at alle har skrudd opp seng og div no? Er d bare jeg som er seint ute?
 
Er det slik at alle har skrudd opp seng og div no? Er d bare jeg som er seint ute?
Nope... sambo snakket om at han skulle skru den opp i helgen som var, men ble med tanken... han fikk opp stellebordet da :p Problemet vårt er at, det rommet som skal brukes til barnerom er fylt opp av andre møbler og ting... og hvor skal vi sette de... herregud... er jo en kabal opp av dage.
Og for noen dager siden, fant svigermor at hun skulle ta Fly fra Trondheim og være her noen dager, få så å ta med jentungen til sambo oppover på høstferie. Så da må vi brått ha det rommet disponibelt som gjesterom også... blir enda mer kaos.
 
Er det slik at alle har skrudd opp seng og div no? Er d bare jeg som er seint ute?

Nope, står nedi boden.. vi skal flytte to uker før termin [emoji23][emoji28][emoji28]
 
Ja nei jeg fatter ikke hvorfor jeg stresser sånn [emoji28] fikk 10 daga på overtid sist, så har nok rimelig god tid på meg når permisjonen starter
 
Ja men tenker litt sånn at det blir jo ganske støvete på disse ukene, Å jeg husker faktisk ikkje når tid vi gjorde det klart sist gang....
 
Er det slik at alle har skrudd opp seng og div no? Er d bare jeg som er seint ute?

Senga er skrudd sammen, men har ikke redd opp. Hun kommer til å sove inne hos oss i begynnelsen uansett. Har en bedside crib til det :) Den er heller ikke redd opp. Vasker klart sengtøyet, så rer vi opp når vi kommer hjem fra sykehuset tenker jeg. Det bør vi kunne klare når vi er to stk. :D
 
Senga er skrudd sammen, men har ikke redd opp. Hun kommer til å sove inne hos oss i begynnelsen uansett. Har en bedside crib til det :) Den er heller ikke redd opp. Vasker klart sengtøyet, så rer vi opp når vi kommer hjem fra sykehuset tenker jeg. Det bør vi kunne klare når vi er to stk. :D
Jeg venter også med å re opp senga.
 
Har skrudd sammen sengen, og vasket alt som skal oppi, men ikke redd opp. Det er litt lenge hvis det skal stå i 4-6 uker å samle støv :) Men klart utenom så tar bare noen min. å re opp når det trengs :)

Kunne nok sparket mannen litt bak her altså, men han sier ikke hvis jeg ikke har gjort så mye her hjemme, og for det meste ser det rimelig greit ut. Han har tatt seg av vindusvask og slike store ting også, så trenger ikke mase om det værtfall. Vet at han vokste opp med en mor med støv på hjernen, men gikk nå bra likevel. Gjorde vel heller til at han setter pris på når det er ryddig og rent hjemme. Og sønnene på 7 og 9 har ingen plikter her hjemme, de henter ikke et glass vann selv en gang, men det er han som må være servicepersonell og ikke jeg så greit for meg :hilarious:
 
Back
Topp