Nektet ferie etter foreldrepermisjon

Bkno5573392

Første møte med forumet
Hei!

Jeg trenger litt hjelp.. Er i foreldrepermisjon og det var planlagt att gå tilbake til jobb i bynelsen av oktober. Men, ci har fått barnehageplass med start i bynelsen av november! Tenkte först att det ikke skulle vare noen problem da jeg har 5 uker ferie å ta ut. Men nå sier arbeidsgiveren nei til ferie da det ikke finnes vikar! :( Vad gjör man? Har ikke barnehageplass og heller ikke familie som kan hjelpe. Kan arbeidsgiver nekte ferie? Vad skjer om jag ikke kommer på jobb? Eller tar med mig barnet?? Är i tårer då jag ikke vet hur jeg skal löse det her :(

/
 
Hei!

Jeg trenger litt hjelp.. Er i foreldrepermisjon og det var planlagt att gå tilbake til jobb i bynelsen av oktober. Men, ci har fått barnehageplass med start i bynelsen av november! Tenkte först att det ikke skulle vare noen problem da jeg har 5 uker ferie å ta ut. Men nå sier arbeidsgiveren nei til ferie da det ikke finnes vikar! :( Vad gjör man? Har ikke barnehageplass og heller ikke familie som kan hjelpe. Kan arbeidsgiver nekte ferie? Vad skjer om jag ikke kommer på jobb? Eller tar med mig barnet?? Är i tårer då jag ikke vet hur jeg skal löse det her :(

/

ferieukene dine har du vell krav på å få ta på ett eller annet tidspunkt iløpet av året uansett, hva spiller det vell for noe rolle om du tar de før barnehagestart eller noen uker senere? Merkelig av arbeidsgiver.

Har dere noe personalhåndbok?, hr avdeling? Eventuelt er du kanskje organisert i et fagforbund? Noe tillitsvalgt kan hjelpe med?

Tror jeg ville gått en av de veiene for å undersøke dette videre:)

Lykke til:)
 
Du kan ikke pause permisjon og ta ferien nå, for så å starte permisjon etter ferien igjen? Eller går ikke det? :) du har jo krav på ferie i løpet av året!
 
Nå er jeg ingen ekspert, men mener at man har krav på 3 uker sammenhengende ferie i løpet av et år og at arbeidsgiver kan si at man må ta de 2 resterende ukene på et annet tidspunkt. Men er usikker på om denne ferie retten faller bort når man er i permisjon. Jeg ville tatt en tlf til nav og hørt med de eller fagorganisasjon hvis du er fagorganisert.
 
Man har vel uansett rett på å ta ut ulønnet perm rett etter foreldreperm, det vil jo ikke bli noe lettere å få vikar for det?
 
Om du har krav på ferie vet jeg ikke, men du har krav på inntil 1 år ulønnet permisjon etter den lønnede permisjonen. Det kan du ha i bakhånd om det låser seg helt. Lykke til!
 
Jeg ville bare sagt at enten får jeg ferie ellers tar jeg ulønnet permisjon. Du har krav på ulønnet permisjon rett etter permisjonslutt hvis du ønsker det :) så for arbeidsgiver skulle det være samme om du tar ferie eller ulønnet perm. Du er borte uansett :)
 
Back
Topp