Nekter å sove i egen seng.

Trultelura

Forelsket i forumet
Vår lille prins et nå 3 og en halv uke og sovner ingen andre plasser enn på puppen eller hvis far bysser han til han sovner. Jeg kan ikke bysse, for da ligger han bare å søker etter mat. Det virker som han er umettelig... men uansett, han sovner hvertfall på puppen og for hver gang vi legger han i sengen, våkner han og nekter å slå seg til ro føt han får komme på puppen igjen..

Dette begynner å bli veldig slitsomt og tungt, for jeg får jo absolutt ikke sove på nettene. Nok melk må jeg jo ha for han er jo tilfreds og sovner og går supert opp i vekt. Det er bare kosen han er ute etter.

Er det noen som har hatt eller har det lignende som vil dele råd og erfaringer?
 
Det du skriver er veldig vanlig da. Ikke før våre små var 3-4 mnd fikk vi de til å sove i egen seng.

- Prøv å pakk et teppe godt rundt han før han legges i senga.
- La en varmeflaske varme opp senga litt først, så han ikke synes det er kaldt.
- Legg han forsiktig ned så han ikke føler at han faller. Hold armene litt rundt han før du slipper.
- Prøv samsoving eller bedside crib? Da kan du la han sovne ved puppen og trekke han forsiktig unna, hvis han ligger på en stor klut/tynt teppe.
 
Helt normalt. Les om fjerde trimester. Han er helt ny og vant til å ligge trygt og varmt inne i magen din. Pupp er så mye mer enn mat.

Men slitsomt ja. Her samsover vi, jeg lar henne sovne på brystet mitt og "ruller" henne forsiktig av meg over på soveskinnet som ligger ved siden av meg. Jeg lar teppet hennes/dyna ligge over henne mens hun sovner på brystet, så er det varmt. (Vet noen varmer opp senga/stedet babyen skal legges ned med varmeflaske, har vurdert det). Det er ikke alltid det går, men det går langt oftere enn å legge henne ned vanlig ("nedoverfølelsen" trigger refleksene og vekker henne).
 
Vi får heller ikke I til p sove i senga si men han sover i neste mellom oss i sengen.

Men han sover best på brystet til meg eller gubben. Viss han søker etter pupp på deg så er det pga lukta:) her funker smokk veldig bra. For vår lille mann har et større sugebehov en første man trengte
 
Har det akkurat sånn her også. Jeg sover med henne på brystet hele natta. Med en gang jeg prøver å forsiktig lirke henne over i redet hennes som ligger ved siden av meg i sengen, våkner hun. Så er det på'n igjen med pupp for å få henne til å sove.
Det er koselig en stund, men jeg får ikke akkurat noen god søvn når jeg må ligge med henne oppå meg HELE natta (og mesteparten av dagen).
Håpet det skulle være annerledes denne gangen, og at det var spesielt med vår eldste datter siden hun var prematur, men virker som om nr. 2 har akkurat samme behov for kos og nærhet, og ikke kan fordra å ligge i egen seng eller på ryggen generelt.
Smokk fungerer heller ikke. Så du er ikke alene, selv om det er en fattig trøst..
 
Det er ikke like ille her som det du beskriver, men tendensen er der! Her fungerer det å svøpe han. Pakker han nokså stramt inn i et teppe. Da roer han seg. Ellers har smokken reddet oss! Lillegutt her har også et enormt sugebehov. Det resulterte i mye skrik og gulping pga en overfylt mage. Nå får han smokken etter hvert måltid, og roer seg da som oftest. Ellers bruker jeg bæresjal. Når han sitter der sovner han fort og sover dypere enn ellers. Får som regel tatt han ut av sjalet og lagt han uten at han våkner. Må ha smokken når han sitter i sjalet da, hvis ikke blir jeg full av sugemerker:wideyed:
 
Etter å ha sittet med lillesøster hver eneste natt i 4 uker fikk vi tips fra helsestasjonen om å svøpe henne inn i ett teppe med min lukt. Slik at hun får hjelp til å samle seg og lukter meg = trygt og beroligende. Nå sover hun søtt i vogga si hele natta, med unntak av oppvåkning for mat (sovner igjen med en gang).
 
I natt fikk jeg for første gang siden Vilja ble født ligge noen timer alene. Før vi la oss la jeg en varmeflaske i redet hennes (som ligger ved siden av meg i sengen), med teppet hennes over. Etter amming i 23-tiden sovnet hun oppå meg som vanlig, men så lirket jeg henne bort i det oppvarmede redet (lot varmeflasken bli liggende inntil henne) og jammen meg sovnet hun der og våknet ikke igjen før neste ammerunde i 4-tiden. MEN hun bråkte noe sinnsykt (knirkelyder og presselyder) mens hun sov, så jeg sov ikke så veldig godt egentlig. Men det er jo absolutt en fremgang at hun endelig kan sove på ryggen i redet sitt, så verdt å prøve hvis andre fortsatt sliter med det.
 
Back
Topp