Nedtrapping nattamming

Bollebaker87

Elsker forumet
Septembergull'17
Baby er straks 8 mnd og det ammes fremdeles hver 2-3 time på natt og jeg kjenner at behovet for mer enn to timer sammenhengende søvn begynner å melde seg.

Dere med puppeglade babyer som har trappet ned på nattammingen, hvordan gikk dere frem?
Jeg har prøvd å tilby flaske med vann, noe som førte til ultraklikk og at jeg slang frem puppen likevel :hungry:
Det største problemet er vel at jeg er så trøtt når hun våkner for pupp at jeg ikke klarer å tenke rasjonelt og stå løpet ut :oops:

Pappaen har en del helseplager som gjør at jeg ikke kan belage meg på at han tar henne på natt(eller på dagen for den saks skyld)

Noen som har noen gode tips eller triks som har funket for dere?
Ønsker å trappe ned så skånsomt som mulig både for meg og baby.

Kan jo legge til at hun vokser og legger på seg godt og spiser litt fast føde, men ikke fulle porsjoner så ofte.
 
Min var (er) puppoman, og spiste vel annenhver time på natt den alderen og.. men her trengte jeg heldigvis ikke å gå tilbake på jobb, jeg sov heller duppen med ham på dagen og fikk det til å gå rundt slik. Men jeg er heldig stilt fra naturens side og tåler oppstykket søvn godt da. Men uansett, når han bikket året ble det plutselig mindre nattamming, helt ut av det blå, når han var rundt 13 mnd sov han mer eller mindre min natt i strekk. Så ble det mer nattamming igjen en periode etter barnehagestart. Nå for en måneds tid siden kuttet vi siste nattpuppen, han er straks 2 da, så er jo mulig å forberede ham på det i større grad, men da sa jeg bare at i natt skal puppen sove, og gjentar det om han våkner, det gikk lett som en plett faktisk, men jeg tror mye av grunnen var at jeg tok det i en periode hvor han allerede sov godt liksom, for da trengte han jo puppen mindre enn i de periodene han har hatt med mye oppvåkninger.

Ellers, ting som noen opplever effekt med er jo eget rom (funka ikke her, våkner mer), vann om natta, at pappa overtar etc. Et tips jeg og har fått er å enten sette ammefritt tidspunkt på natt som du kan gradvis øke (også trøste, bysse, bære, gi vann etc), evt utsette hver amming så lenge det går, er jo ulikt som fungerer på ulike barn :) Men sånn erfaringsmessig er det jo ikke sikkert nattavvenning gir mer søvn, mange opplever mer oppvåkning og et barn som er vanskeligere å roe på natta, min har vært sånn inntil at han ble klar for det når han bikket et år ca
 
Min var (er) puppoman, og spiste vel annenhver time på natt den alderen og.. men her trengte jeg heldigvis ikke å gå tilbake på jobb, jeg sov heller duppen med ham på dagen og fikk det til å gå rundt slik. Men jeg er heldig stilt fra naturens side og tåler oppstykket søvn godt da. Men uansett, når han bikket året ble det plutselig mindre nattamming, helt ut av det blå, når han var rundt 13 mnd sov han mer eller mindre min natt i strekk. Så ble det mer nattamming igjen en periode etter barnehagestart. Nå for en måneds tid siden kuttet vi siste nattpuppen, han er straks 2 da, så er jo mulig å forberede ham på det i større grad, men da sa jeg bare at i natt skal puppen sove, og gjentar det om han våkner, det gikk lett som en plett faktisk, men jeg tror mye av grunnen var at jeg tok det i en periode hvor han allerede sov godt liksom, for da trengte han jo puppen mindre enn i de periodene han har hatt med mye oppvåkninger.

Ellers, ting som noen opplever effekt med er jo eget rom (funka ikke her, våkner mer), vann om natta, at pappa overtar etc. Et tips jeg og har fått er å enten sette ammefritt tidspunkt på natt som du kan gradvis øke (også trøste, bysse, bære, gi vann etc), evt utsette hver amming så lenge det går, er jo ulikt som fungerer på ulike barn :) Men sånn erfaringsmessig er det jo ikke sikkert nattavvenning gir mer søvn, mange opplever mer oppvåkning og et barn som er vanskeligere å roe på natta, min har vært sånn inntil at han ble klar for det når han bikket et år ca

Takk for godt svar :)
Jeg skal ikke på jobb før hun bikker året, så kan jo håpe på at det ordner seg litt selv innen den tid.
Hun er midt i utviklingssprang og det popper ut tenner både oppe og nede, så det kan være at dette ikke er det beste tidspunktet å starte nedtrapping :hungry:

Kanskje jeg bør vente til hun faller litt mer til ro i seg selv igjen før jeg begynner med noe mer.
Kan jo også hende at jeg ikke føler behovet like sterkt når ting roer seg litt:p
Kan jo håpe!
 
Takk for godt svar :)
Jeg skal ikke på jobb før hun bikker året, så kan jo håpe på at det ordner seg litt selv innen den tid.
Hun er midt i utviklingssprang og det popper ut tenner både oppe og nede, så det kan være at dette ikke er det beste tidspunktet å starte nedtrapping :hungry:

Kanskje jeg bør vente til hun faller litt mer til ro i seg selv igjen før jeg begynner med noe mer.
Kan jo også hende at jeg ikke føler behovet like sterkt når ting roer seg litt:p
Kan jo håpe!

Ja, er jo fort mye som foregår i perioder! Og rundt 8-10 mnd er det mange som sliter med søvn, amming eller ikke.. men man kjenner jo seg selv og barnet sitt best, med min var jeg veldig trygg på at han ikke våknet på grunn av puppen (det er egentlig ikke så mange som gjør det), han våknet uansett og puppen var letteste måten å roe ham ned. Og når han så har hatt gode soveperioder var ikke puppen noe problem å fjerne, i andre perioder har det jo vært krise om jeg prøvde noe annet. Ikke enkelt det der!
 
Vi samsover, og Lillejenta ordner saken selv. Jeg kan våkne av at hun sitter over meg og dier ^^
Med eldste ble det slutt på nattmaten da vi flyttet henne på eget rom da hun var 8 måneder. Vi vekket henne rett og slett, så da hun fikk eget rom så ble hun ikke vekket.
Yngste våkner selv om vi ikke er i rommet eller bråker, så her blir det nok nattmat en god stund til.
 
Vi samsover, og Lillejenta ordner saken selv. Jeg kan våkne av at hun sitter over meg og dier ^^
Med eldste ble det slutt på nattmaten da vi flyttet henne på eget rom da hun var 8 måneder. Vi vekket henne rett og slett, så da hun fikk eget rom så ble hun ikke vekket.
Yngste våkner selv om vi ikke er i rommet eller bråker, så her blir det nok nattmat en god stund til.

Vi samsover også mesteparten av natten. Jeg legger henne i egen seng, men sover med meg fra 1. Eller 2. Matrunde.
Her er puppen godt innpakket, da jeg fremdeles lekker en del melk om natten, så hun finner ikke frem selv dessverre.
De nye tennene testes flittig, spesielt om natten når hun halvdøser og dier samtidig, så vanskelig å sove seg gjennom :hilarious:
Hun våkner også like ofte selv om vi ikke er i rommet, så tror ikke det hjelper å flytte henne på eget rom.
Tenker det bare vil føre til mer våkentid for meg, da jeg rekker å våkne til mer om jeg må opp av sengen.:p

Prøvde nå å gi henne en flaske med mme i stedet for puppen når jeg la meg for å se om hun er lenger mett og dermed sover lenger, men har mine tvil. Føles som hun våkner mest av vane og for litt kos og ikke nødvendigvis er sulten.
Vi får se :)
 
Back
Topp