Nedbetaling av lån fra lånekassen.. Brukt opp betalingsutsettelser - hva gjør man?

LittleMonkii

Forumet er livet
Hva gjør man hvis man ikke har mulighet til å betale et bidrag? 
Det blir jo da utsatt til neste måned.. Men om man har brukt opp utsettelsene uten dokumentasjon - hva gjør man da? Det hjelper jo lite at man får rentefritak når terminbeløpene uansett MÅ betales.. Finnes det en løsning??

Har det litt kjipt akkurat nå, hele "livssituasjonen" er ganske snudd på hodet.. Jeg har satt alt på vent, sa opp jobben da jeg var i permisjon da de ga meg et umulig ultimatum og gjør mitt beste for å få alt til å gå rundt ift mini og alt som må taes hånd om ift henne. Jeg har fått beskjed om at mini ikke kan i barnehage før hun er iallefall 3år... Jeg kan ikke være registrert arbeidsledig da jeg ikke er reell arbeidssøker, jeg får ikke mer enn 20% omsorgslønn fordi hun er for ung (!?) og at de mener at en 2åring uansett må passes på.. Greit nok det, men hennes tilstand gjør jo at jeg ikke kan ut i full jobb og hun i barnehagen - noe som ville skjedd om hun var helt frisk.. Det tar de ikke med i beregningen - at jeg ikke ville vært hjemmeværende om det ikke var fordi jeg måtte!
Ingen avlaster, fordi ingen føler seg trygge nok på å ha henne alene.. Selv om det ikke er så vanskelig bare man kommer inn i det.. 
Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men jeg har søkt på noen deltidsjobb nå, sånn at jeg skal kunne betale studielånet... Hvem som skal ta seg av mini vet jeg ikke... Jeg må bare få meg en jobb..

Er det virkelig sånn at det ikke finnes noen løsning på dette? Jeg har snakket med lånekassen, og hver gang kommer jeg til en snerpete jente/dame som mener at det eneste er rentefritak.. Men hva fader hjelper det når jeg uansett må betale terminbeløpene?? 

Det er en så fortvilet situasjon at jeg nesten vurderer å ta et nettstudie og ta opp enda mer studielån for å ha gyldig dokumentasjon for å få betalingsutsettelse..... Logikken i det ser jeg ikke, men da får jeg det på avstand den tiden jeg må være hjemme med mini.. 

Noen som vet om en løsning? Er det så firkantet at man ikke kan gjøre annet enn å la det gå til inkasso eller å ta opp mer lån for å ha gyldig grunn til å få utsatt ?
Sikkert rotete innlegg, men jeg er litt frustrert, stressa og lei akkurat nå..
 
rentefritak er i praksis det samme som utsettelse det da. Fordi avdragene går med på å dekke rentene av lånet, i starten. Og ikke avdragene.
 


*yummymummy* skrev:
rentefritak er i praksis det samme som utsettelse det da. Fordi avdragene går med på å dekke rentene av lånet, i starten. Og ikke avdragene.


Men jeg spurte damen om det og hun sa at terminbeløpene kom, men det ville ikke være renter på noe.... Har jeg misforstått??
 
Og hvor lang tid tar det med disse søknadene? Jeg søkte om rentefritak 13.august... Hater behandlingstid merker jeg.... 
 


LittleMonkey skrev:


*yummymummy* skrev:
rentefritak er i praksis det samme som utsettelse det da. Fordi avdragene går med på å dekke rentene av lånet, i starten. Og ikke avdragene.


Men jeg spurte damen om det og hun sa at terminbeløpene kom, men det ville ikke være renter på noe.... Har jeg misforstått??


Var ikke den forklaringen jeg fikk sist jeg snakket med dem iallefall.
 
Fra Lånekassen sine sider: Maksimum tolv hele utsettelser Du kan søke om å få utsatt halve terminbeløpet i til sammen seks år (24 ganger) eller hele terminbeløpet i til sammen tre år (12 ganger) i løpet av tilbakebetalingstiden. Du kan kombinere halve og hele utsettelser, men summen av utsettelser uten rentefritak kan ikke bli mer enn tolv hele terminer. Dersom du kan dokumentere at du sannsynligvis kan få rentefritak, kan du få flere utsettelser enn tolv. Du må legge ved dokumentasjon som viser årsaken til at du søker om rentefritak, og som viser bruttoinntekten din per i dag. I tillegg må du opplyse om forventet brutto årsinntekt. Du har ikke misforstått, regningene kommer de, men som du ser av det som står over kan du søke om flere utsettelser:)
 


pusla skrev:
Fra Lånekassen sine sider: Maksimum tolv hele utsettelser Du kan søke om å få utsatt halve terminbeløpet i til sammen seks år (24 ganger) eller hele terminbeløpet i til sammen tre år (12 ganger) i løpet av tilbakebetalingstiden. Du kan kombinere halve og hele utsettelser, men summen av utsettelser uten rentefritak kan ikke bli mer enn tolv hele terminer. Dersom du kan dokumentere at du sannsynligvis kan få rentefritak, kan du få flere utsettelser enn tolv. Du må legge ved dokumentasjon som viser årsaken til at du søker om rentefritak, og som viser bruttoinntekten din per i dag. I tillegg må du opplyse om forventet brutto årsinntekt. Du har ikke misforstått, regningene kommer de, men som du ser av det som står over kan du søke om flere utsettelser:)


Takk for svar!

Jeg har søkt om rentefritak for fødsel og omsorg for barn under 10år.. Jeg regner med å få det, for fødsel må jeg jo få..
Så det jeg må levere er en av "lønnslippene" fra nav og kommunen + fødselsattest? 
 
det er ingen som kan si at ungen ikke kan være i barnehage - barnehager er åpne for alle og barn med spesielle behov er prioritert. og så må man søke om ekstra midler. så kan du jobbe;)
 


Mrs Lutz skrev:
det er ingen som kan si at ungen ikke kan være i barnehage - barnehager er åpne for alle og barn med spesielle behov er prioritert. og så må man søke om ekstra midler. så kan du jobbe;)


Nei, men legen fraråder det fordi å tilfrøre stress kan og sannsynligvis vil være uheldig for hennes situasjon. Vi må for å prøve å forhindre at noe endrer seg i systemet ha klare rutiner og i tillegg har vi en heidundrende jobb med å normalisere ernæring, osv.. 
Hadde det vært så enkelt at det "bare" er det at hun trenger litt ekstra tilsyn hadde jeg jo vært i jobb for lengst, men når situasjonen kan endre seg helt fra en dag til en annen, noe som har skjedd gang på gang kan vi jo ikke velge å sende henne i barnehagen når legen som har fulgt henne hele tiden sterkt fraråder oss det? 
Skulle ønske alt var veldig enkelt, men jeg står litt fast og er rett og slett ganske frustrert..
 


LittleMonkey skrev:


*yummymummy* skrev:
rentefritak er i praksis det samme som utsettelse det da. Fordi avdragene går med på å dekke rentene av lånet, i starten. Og ikke avdragene.


Men jeg spurte damen om det og hun sa at terminbeløpene kom, men det ville ikke være renter på noe.... Har jeg misforstått??


det stemmer, er bare rentene som blir slettet. du må fremedeles betale terminbeløpene.
 


FancyPants skrev:
Det beste vil være om du ringer dem og prøver å få til en avtale.


Jeg har prøvd, men den eneste løsningen er visst rentefritak. Derfor synes jeg alt virker veldig håpløst... Men nå skal jeg prøve å søke om betalingsutsettelse fordi jeg høyst sannsynlig får rentefritak, så jeg håper at det lar seg gjøre! 
 
Jepp, de trenger lønnslipp og fødselsattest, kan være greit med en bekreftelse fra NAV også at du er uten arbeid/inntekt. Lykke til, det ordner seg nok;)
 


pusla skrev:
Jepp, de trenger lønnslipp og fødselsattest, kan være greit med en bekreftelse fra NAV også at du er uten arbeid/inntekt. Lykke til, det ordner seg nok;)


Takk for hjelpen! Håper det ordner seg
 
Back
Topp