Navnelistene for 2017 er her! Er ditt barns navn på listen?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Sofie og Jakob var de mest populære navnene å gi nyfødte i Norge i fjor. Her er de mest populære navnene.

Skam-navnene Nora og William troner ikke lenger på navnetoppen i Norge. Nora ble forbigått av Sofie/Sophie, og rykket ned til andreplass over mest populære jentenavn i 2017. Jakob inntok førsteplassen på guttesiden, og William ramlet helt ned til sjetteplass.

– Både Sofie og Jakob har en klassisk popularitetsutvikling for navn, sier seniorrådgiver Jørgen Ouren, som har ansvar for navnestatistikken i Statistisk Sentralbyrå (SSB).

Les mer her

Er ditt barns navn på listen?
 
Første fornavn er på listen, men med dagens navnemote blir det gjerne sånn om man sikter på navn som fungerer på flere språk uten mye om og men og feil uttale :) Hun har ikke den vanligste skrivemåten, så hun kommer nok ikke til å finne ferdiglaget bling med navnet sitt på :D

For meg virker det som om toppnavnene av og til blir sett på som noe man bør unngå fordi 'alle har samme navn', men når de vanligste navnene ikke engang har halvannen prosent hver, er det ikke helt som i de dagene da alle het Anne og Kari. Jeg syntes heller det var positivt at navnet vi falt på var ganske langt oppe - for meg, som har et sært navn, var det godt å vite at hennes kommer til å bli sett på som et helt vanlig navn i hennes aldersgruppe. (Og jeg, som aldri har hatt en navnefelle, syntes det var litt kos at hun slumpet til å ha en navnesøster på babysang :) )
 
Back
Topp