Navnelistene for 2017 er her! Er ditt barns navn på listen?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Sofie og Jakob var de mest populære navnene å gi nyfødte i Norge i fjor. Her er de mest populære navnene.

Skam-navnene Nora og William troner ikke lenger på navnetoppen i Norge. Nora ble forbigått av Sofie/Sophie, og rykket ned til andreplass over mest populære jentenavn i 2017. Jakob inntok førsteplassen på guttesiden, og William ramlet helt ned til sjetteplass.

– Både Sofie og Jakob har en klassisk popularitetsutvikling for navn, sier seniorrådgiver Jørgen Ouren, som har ansvar for navnestatistikken i Statistisk Sentralbyrå (SSB).

Les mer her

Er ditt barns navn på listen?
 
Last edited:
Minsten sitt navn er på listen, men han har dobbeltnavn, så ikke SÅ vanlig likevel.
 
Hrm, navnet vi har bestemt til vår er i nederste 5 på en av listene. Gremmes litt, men det er et navn jeg alltid har villet gi om jeg fikk et barn å gi det til. Typisk at det måtte bli poppis akkurat nå, når jeg endelig får bruk for det. Trøster meg med at det er nå bunn 5, og ikke topp 5.
 
Ingen av mine barn sine navn er på listen, men mannen sitt mellomnavn er
 
Nei, ikke på topp 50 heller :)

Vi unngår bare navn på topp-10-listen. Er de godt nede på topp-50 er det OK. Hadde det vært et navn vi virkelig elsket og det hadde vært høyt oppe på topp 50 men ikke på topp 10 hadde vi sikkert kunnet valgt det.

Men sist sto vi mellom et topp-10-navn og et navn som ikke var på topp 50 en gang. Det var en av grunnene til at det ble det siste.

Såå praktisk å være eneste i barnehagen med navnet :) Bare fornavn på navnelappen, ingen forvirring/forviklinger. Og hun slipper å bli som alle Christine M. Og Christoffer R. i min generasjon (bruk av forbokstav i etternavn var helt nødvendig når det var 2-3 i hver klasse med samme navn)
 
Navnet til lillesnupp ligger i midtskitet på topp 50.. men det er et navn jeg har elsket fra jeg hørte for første gang for 17 år siden. I tillegg heter samboers mormor det samme, så da ble det litt oppkalling også.
 
Nei, ikke på topp 50 engang. Når vi valgte det navnet hennes for 3 år siden så var det ca.40 stk i Norge som hadde det navnet som eneste fornavn. I dag er det ca. 98 stk som har det som eneste fornavn og ca. 143 stk som har det som første fornavn. Det er ifølge SSB. [emoji4]
 
Å ligge på topp 20 var automatisk diskvalifisering når vi diskuterte navn. Jeg syns feks Aurora er helt nydelig, men det ble strøket:(

Både jeg og typen har navn som flere i vår klasse hadde, og vil gjerne unngå at ungen skal måtte være Store Ola eller Ola P.
 
Vi trodde vi var så godt som alene om «oldemornavnet» Alma i 2014, nå er det poppis. Ja,ja, bare det ikke blir topp ti om noen år :wtf:
 
Navnet på førstemann er ikke med, men ligger til at navnet til nr 2 ligger på den lista :)
 
Ja, eldste har. Et navn som aldri før har vært på topp 10, og som vi ikke hadde valgt hvis det lå på topp 10 den gang, men samtidig så fint at jeg overhodet ikke angrer på valget i ettertid. Har også et fornavn til og i kombinasjon heller lite brukt.
 
Back
Topp