Navnefest og "faddere"

Pisil

Gift med forumet
Sommerfuglene 2017
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Vi skal feire lille med navnefest, og ønsker "faddere" som allerede har en spesiell rolle i livet til lille. Tenker det kan være stas for både "faddere" og lille i framtiden på lik linje som barn som døpes. Vi vil gjerne gjøre litt ut av det, som feks et fint og koselig skrevet brev e.l., som vedkommende får på navnefesten.

Dere som har hatt/skal ha navnefest, har dere gjort eller skal gjøre noe lignende? Hvordan har dere spurt "fadderne" og har dere gitt de noe som "bekrefter" rollen?

Tips tas gjerne i mot :)
 
Vi hadde/har ingen faddere nei, da vi ikke ser hvilken rolle de skal ha som de ikke evt. allerede ville hatt/tatt på seg helt naturlig fordi vi er nære. :)
Faddere har jo egentlig i oppgave å lære dåpsbarnet om den kristne troen, og fravær av tro er jo grunnen til at de fleste velger bort dåp. Det er jo mer symbolsk enn det er noe annet. :)
Hva tenker dere at skal "pålegges" disse fadderne av oppgaver?


Hva ideer angår kunne dere kanskje rammet inn et "fadderbevis" eller noe? Evt. sendt et brev "fra barnet" hvor dere spør?
 
Vi hadde/har ingen faddere nei, da vi ikke ser hvilken rolle de skal ha som de ikke evt. allerede ville hatt/tatt på seg helt naturlig fordi vi er nære. :)
Faddere har jo egentlig i oppgave å lære dåpsbarnet om den kristne troen, og fravær av tro er jo grunnen til at de fleste velger bort dåp. Det er jo mer symbolsk enn det er noe annet. :)
Hva tenker dere at skal "pålegges" disse fadderne av oppgaver?


Hva ideer angår kunne dere kanskje rammet inn et "fadderbevis" eller noe? Evt. sendt et brev "fra barnet" hvor dere spør?

Vi tenkte ingen pålagte oppgaver, som dåpsfaddere har. Det blir litt teit i våre øyne. Mer en tillitt- og relasjonsgreie. Nå virker egentlig hele ideen teit, etter at jeg leste innlegget ditt med flere gode poeng. Jeg leste for noen år siden om noen som hadde valgt å ha faddere for navnefestbarnet sitt og måten de hadde gjort det på husker jeg at var så fin! Men det er slettet fra hukommelsen nå :rolleyes:

Greien hos oss bunner egentlig i at de vi ville valgt som faddere i en dåp, er yngre søsken som hadde syntes det ville vært så stas (første tante/onkelbarn). Så derfor tenkte vi kanskje noe alternativ til dåpsfaddere :)

Likte forresten det om et brev "fra barnet" :)
 
Det kan være fint med faddere selv om man ikke døpes, slik at barnet har noen det vet er ens fadder, og ikke bare onkel eller venn. Barn er veldig opptatte av hvem som er hvem sine, i så måte. Har overhørt mang en deklarasjon av typen "dette er MIN gudfar" eller "gudmor". Hvilke roller en fadder/gudforeldre skal spille er ofte avhengig av familietradisjoner og personlighet på de som er faddere. Mine gudmødre lærte ikke meg noe om gudstro. Min mor er også gudmor til noen søskenbarn, og jeg har aldri hørt henne forkynne et eneste bibelvers, selv om hun er kristen. Hun oppdro ikke meg i kristen tro heller, selv om jeg er døpt. Så det der er helt individuelt og finnes ingen faste regler på.

Vi blir også å ha navnefest, selv om både jeg og mannen er kristne. Dette fordi han tilhører pinsemenigheten, og der døpes man kun når man er eldre og selv kan ta det valget. I familien min har vi en dåpskjole som har alle navnene brodert på, til alle de som er døpt i den. Jeg ønsker å bruke denne selv om det er navnefest og ikke dåp, og blir å ha faddere også på akkurat samme måte som ved dåp. Akkurat hvordan en seremoni vil foregå eller hvordan det gjøres, tenker jeg ikke på nå, siden jeg enda ikke er gravid. Så kan desverre ikke gi gode tips her. Men du kan jo ta en telefon til Human-etisk forbund og høre hva folk der pleier å gjøre, eller omså ringe en pinsemenighet og spørre hvordan de pleier å gjøre det ved navnevelsignelse. Kan jo hende de har noen gode tips til deg for hvordan gjøre dette til en fin seremoni.
 
Jeg er fadder til barna til min venninne, de gjorde ikke noe ekstra utav det , men min venninne ønsket å hq faddere selv om det var navnefest
 
Back
Topp