Navn til barnet

Mose

Glad i forumet
Synes det er vanskelig å tenke på navn. Det er så mange fine navn der ute. Så derfor spør jeg dere som har tenkt en del på navn, velger dere navn med samme forbokstav til barna? Kaller dere opp barna? Hvordan velger dere navn? Trenger noen gode råd her [emoji23]
 
Til oss fant vi bare navn vi likte uten noe spesielt bak.
Eldste har to navn, men det andre kom ikke før noen måneder etter vi hadde bestemt oss for det første
Navnet til yngste var et navn jeg faktisk så her inne på forumet for første gang og bare virkelig fælt for. :p
 
Har bare tenkt på forskjellige navn og plukket ut det vi likte best. Med første kom samboeren med et forslag som jeg var med på med en gang. Andremann tenkte vi litt mer fram og tilbake, men landet på det guttenavnet jeg har likt i årevis.
 
Jeg og gubben satte opp hver vår liste med navn vi likte (både gutte og jente navn) også gikk vi gjennom listene sammen og eliminerte bort de som var uaktuelle.. For meg var det viktig å ha flere navn, selv har jeg tre fornavn og ønsket at barnet mitt også skulle ha mange navn. Som forøvrig er en tradisjon fra familien min i nordnorge.
Derfor satte vi sammen navn i ulikte kombinasjoner utifra hvilke navn vi begge likte. Da kom vi fram til tre gutte navn og tre jente navn som vi bestemte oss for. Litt tilfeldig så er guttungen oppkalt etter gubben som sitt tredje fornavn
Vi tok navnevalget en ukes tid før vi var på ultralyd og fikk vite kjønnet. For oss var det en god løsning.
 
Vi hadde en liste med krav:

1. Enkeltnavn
2. Maks tre stavelser, helst to
3. Ikke oppkalling
4. Skal fungere på norsk og engelsk
5. Vi må uttale det likt (har forskjellige dialekter)
6. Vi skulle være enige om at navnet var fint

Og så hadde vi en liste vi skrev opp navneforslag på etterhvert som vi kom på noe som begge likte.
 
Det var mange gode forslag. Tusen takk [emoji3] gubben ønsker å kalle opp, jeg er litt usikker på det, men ønsker et dobbeltnavn så kan bli kompromiss. Hans familie har gjerne tre fornavn før ett eller flere etternavn.
 
Vi fant fram statistikk for toppnavn i Norge fra 1900-1925:(tror det var det hvertfall) og plukka navn derfra, men strøk alt som har vært på topplagene de siste par årene.
Vi står igjen med 3-4 stk som vi velger mellom når barnet er ute og man kan se hva som passer.
 
Skulle være enkeltnavn og ikke sukkersøtt. Akkurat det er vel individuellt for hver enkelt av hva som er sukkersøte navn da.

Vi ville ha litt ramp over navnene og ikke kristelig betydning heller :)
 
Eldste er oppkalt. Og ja begge har samme forbokstav. De har også begge to navn. Med yngste så fikk vi litt hjelp av familien til å velge navn. Var mye lettere med eldste som er oppkalt etter sin døde tante.
 
Vi valgte ett navn hver, satte dem sammen, altså dobbeltnavn på begge ungene. Ingen av oss ville ha oppkalling. Begge første navnene deres begynner på samme bokstav men det er ikke noen annen grunn enn at det var fine navn på samme bokstav.
 
Vi ville ha navn som er enkle å skrive riktig, og som skrives på bare en måte. Ikke kristne eller typisk norrøne navn. Ville heller ikke ha oppkalling.

Så leita jeg igjennom danske navneforum da jeg har erfart at jeg syns det er mye lekkert der [emoji4] Lagde en liste på ca 25 navn som jeg likte. Mannen fikk så sette kryss bak de han var enig i. Så prøvde jeg å lage ulike kombinasjoner av to navn da vi ville ha to navn som var pene sammen. Da sto vi igjen med ikke så fryktelig mange. Da var det bare et par av kombinasjonene mannen likte. Å vipps fant vi vårt drømmenavn[emoji3] Tidkrevende, men veldig gøy!
 
Vi visste at vi ville ha et internasjonalt navn (en selvfølge for oss siden vi har utenlandsk familie) og mest sannsynlig dobbelnavn siden vi begge har det selv og det er tradisjon der mannen opprinnelig kommer fra. Det eneste unntaket hadde vært hvis det første fornavnet var veldig langt (3+ stavelser). For meg var det også viktig at navnet ikke var på topplisten :)
 
Back
Topp