Navn du IKKE liker

Her har vi to Leah Isabella på skolen, jeg liker sammensetningen kjempegodt:love7 Selv har vi en Isabella, men med et annet andre fornavn.

Er bare så redd det blir for sukkersøtt :p Men kjøpt så mye rosa til den jenta allerede at hun blir nok jentete nok ;)

Er det vanlig navn? Kun hørt om ei som heter begge deler :)
 
Jeg får litt mark når man tar et i utgangspunktet ganske streit navn og liksom skal fjonge seg til med å skrive det på en veldig original måte. Emilie blir Emihlié og den slags.
Ja, og apropos aksent, så får jeg også helt fnatt av folk som skriver Andrè i stedet for André. Eller enda verre, bare Andre. [emoji23]
 
Liker ikke dobbel navn
Henger meg på denne! Har dobbeltnavn selv. Med bindestrek til og med :(. Bruker bare ett av navnene. Så lei av å ha langt navn selv at jeg la ned veto mot alt annet enn et fornavn og et etternavn.

Liker heller ikke "bøllenavn" (Johnny, Tommy, Ronny, osv)
 
Er bare så redd det blir for sukkersøtt :p Men kjøpt så mye rosa til den jenta allerede at hun blir nok jentete nok ;)

Er det vanlig navn? Kun hørt om ei som heter begge deler :)

Synes ikke at det er for sukkersøtt i hele tatt :) Nydelig og feminint synes jeg. Tror heller ikke at det er et vanlig navn, sikkert bare et sammentreff av det er to med det samme navnet her for jeg har ikke hørt om det ellers:Heartpink
 
Synes ikke at det er for sukkersøtt i hele tatt :) Nydelig og feminint synes jeg. Tror heller ikke at det er et vanlig navn, sikkert bare et sammentreff av det er to med det samme navnet her for jeg har ikke hørt om det ellers:Heartpink

Tror det er hva vi lander på :) ❤️
 
Jeg får litt mark når man tar et i utgangspunktet ganske streit navn og liksom skal fjonge seg til med å skrive det på en veldig original måte. Emilie blir Emihlié og den slags.
Ja, og apropos aksent, så får jeg også helt fnatt av folk som skriver Andrè i stedet for André. Eller enda verre, bare Andre. [emoji23]

Jeg gikk i klasse med en Chris Andre på barneskolen. Hva skal det bety liksom? Chris den andre? Skrev navnet hans konsekvent med aksent. Han sa da vitterlig at han het Chris André og ikke Chris Andre..
 
Jeg gikk i klasse med en Chris Andre på barneskolen. Hva skal det bety liksom? Chris den andre? Skrev navnet hans konsekvent med aksent. Han sa da vitterlig at han het Chris André og ikke Chris Andre..
Mens søskenbarnet mitt skrev med aksent, og omtalte seg selv som Andre. [emoji21]
 
Jeg gikk i klasse med en Chris Andre på barneskolen. Hva skal det bety liksom? Chris den andre? Skrev navnet hans konsekvent med aksent. Han sa da vitterlig at han het Chris André og ikke Chris Andre..

Noe typisk for enkelte samfunnslag. Vi hadde også noen "sånne," som "ikke trengte sånne fancy bokstaver, fordi de skjønte hva det stod uansett..."
 
Det er en del fine navn, eller navn da, som er fine avhengig av dialekt.

Jeg er oppvokst på Østlandet, men bosatt på Sørlandet, og det er en del navn jeg synes er veldig fine når de uttales med sørlandsdialekt, evt også vestlandsdialekt, hvor man for den markerte r’en.

Eksempler er feks Maren og Karen. Kjempefine navn når man uttaler de slik de er skrevet; MaRen/KaRen, k steder for oslosk Ma’arn og Ka’ern.

Et annet eksempel er der «e» ofte blir til «å» i tillegg til markert «r»; Anker. Utrolig kult guttenavn uttalt på Sørlandet; Ankårr. Med et trykk som gjør at det ikke kan sammenliknes med ordet «anker».

Vi bor jo på Sørlandet som sagt, men jeg uttaler jo fortsatt navnene mer Østlandsk i dagligtale og ville ikke kunne bruke da sørlig Maren/Karen fordi jeg ikke synes navnene kommer til sin fulle rett slik jeg uttaler dem.

Nå var dette et lite apropos, men dialekt har altså en hel del å si for enkelte navn etter hvordan de uttales.

Jeg liker heller ikke typisk navn som Jon/John når det uttales Jånn.

Utover det har jeg noen navn jeg assosierer med folk jeg kanskje ikke liker/likte veldig godt eller som jeg av ulike årsaker har en negativ forbindelse til, så selv om navnet er fint, så farges det av negativiteten og blir uaktuelt. Slike navn for meg er feks Daniel og Sigurd. Av samme grunn liker jeg ikke Pia, Camilla eller Linda særlig godt heller.
 
Ja, og som flere her er jeg ikke så glad i konstruerte navn ala Chrisander, eller veldig pretensiøse navn og åpenbart utenlandske navn av type Michelle, Samantha, Brittney Elisabeth og Steveline ...særlig ikke når de er etterfulgt av Hansen eller Kristiansen. Det klinger ikke godt. Har man derimot en engelsk far eller mor osv., og kanskje heter Russell til etternavn, så blir det noe helt annet.

Gjennom jobben er jeg veldig farget av typiske bøllenavn som Roger, Ronny, Kenneth, Billy, Marita, Rita og Bob Kåre - og det er ikke akkurat min tekopp det heller nei.

Foretrekker evt også navn som fungerer godt internasjonalt og styrer helst unna Æ, Ø og Å.
 
Jeg synes det er vanskelig å si navn som jeg ikke liker. Men jeg er ikke så glad i dobbelt navn. Kjenner mange som har det men bruker bare det ene å da synes jeg poenget faller bort.
 
Type sånn som Angelica og Jessica. Det føles så fjortiss ut.
 
Er bare så redd det blir for sukkersøtt :p Men kjøpt så mye rosa til den jenta allerede at hun blir nok jentete nok ;)

Er det vanlig navn? Kun hørt om ei som heter begge deler :)
SSB Navn:
Leah Isabell - 49 kvinner
Lea Isabell - 5 kvinner
Leah Isabella - 7 kvinner
Lea Isabella - 5 kvinner
Leah Isabelle - 21 kvinner
Lea Isabelle - 4 kvinner
Leah-Isabell - 4 kvinner


Det var alle stavekombinasjonene jeg fant på som ga 4 eller flere treff, så totalt 95 personer med dobbeltnavn som er likt eller nesten likt Leah Isabella.

(Vil tippe så godt som alle disse er under 10 år gamle, så det føles litt galt å skrive "kvinner" :p )
 
SSB Navn:
Leah Isabell - 49 kvinner
Lea Isabell - 5 kvinner
Leah Isabella - 7 kvinner
Lea Isabella - 5 kvinner
Leah Isabelle - 21 kvinner
Lea Isabelle - 4 kvinner
Leah-Isabell - 4 kvinner


Det var alle stavekombinasjonene jeg fant på som ga 4 eller flere treff, så totalt 95 personer med dobbeltnavn som er likt eller nesten likt Leah Isabella.

(Vil tippe så godt som alle disse er under 10 år gamle, så det føles litt galt å skrive "kvinner" :p )

Ja, det var jo ikke så ille :) Ikke at det nødvendigvis er så farlig om det er fler, men tenkt litt i det siste at det er hyggelig å ha navnet sitt i fred i klasserommet. Vi hadde 3 Martin, 2 Madeleine..
 
Sukkersøte navn
Gammeldagse navn
Fancy nymotens navn som chanelle, naia , chrisander
 
Det er vel få navn jeg egentlig hater som sådan, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er noen stor tilhenger av utenlandske importnavn som ikke klinger godt på norsk (i mine ører, da). Jeg liker derfor ikke Liam, Nathaniel, Maximilian, Amelia, Billie o.l. Jeg er klar over at flere av disse er til dels veldig populære nå, så dette er overhodet ikke ment som noen kritikk, det er bare et spørsmål om smak og behag!

Videre er det en del oppkonstruerte navn som Romandus, Chrisander, Nelia o.l. som jeg virkelig ikke kan fordra, og der jeg tenker «stakkars unge» når jeg hører navnet.

Navn som Ronny, Jonny, Tommy, Kenneth, Monica, Linda, o.l. forbinder jeg med småkriminelle og bøller, eller i beste fall fotballspillere med mer penger enn vett, så dem kan jeg også styre min begeistring for.

Ellers er det enkelte navn som jeg syns blir litt for snobbete/beste vestkant, for eksempel Mille, Tinius, Timian, Herman og Peder, som jeg også ville ha styrt unna dersom jeg fikk et barn til.

Så jeg er nok i det hele tatt ganske kjedelig og tradisjonell av meg når det kommer til navn :p
 
Last edited:
Back
Topp