Navlestreng - marginal plassering

Frk.Fryd85

Forelsket i forumet
Augustbarna2024
Hei!
Var på OUL i går, og navlestrengen som hittil var vært notert ned som sentral, er nå marginal (på venstre side av morkaken).
På Haukeland medførte dette til poeng i risikoskjemaet…

Var så dum at jeg googlet dette, og ble litt stresset!
Skal ta det opp med jordmor på neste time, men er det noen her som har erfaring med dette?
 
Jeg har det også, ble ikke klar over det på ordinær ultralyd så ble overrasket da jordmor kommenterte det. Eg gikk rett hjem og googlet og skulle ikke gjort det. Tok det opp med jordmor ved neste konsultasjon. Hun forklarte at det KAN føre til mindre næring til baby, siden blodsirkulasjonen er mindre ut mot kanten i motsetning til midten. Men at det ikke er grunn til bekymring så lenge baby vokser, så terskelen er lav for ekstra oppfølging dersom baby plutselig ikke vokser i samme kurve som tideligere. Og dersom baby blir mindre aktiv. Jeg har ikke fått ekstra ultralyd på grunn av dette, men alle symfysemål viser at baby vokser helt på normal kurven, og er svært aktiv :love017
 
Jeg har det også, ble ikke klar over det på ordinær ultralyd så ble overrasket da jordmor kommenterte det. Eg gikk rett hjem og googlet og skulle ikke gjort det. Tok det opp med jordmor ved neste konsultasjon. Hun forklarte at det KAN føre til mindre næring til baby, siden blodsirkulasjonen er mindre ut mot kanten i motsetning til midten. Men at det ikke er grunn til bekymring så lenge baby vokser, så terskelen er lav for ekstra oppfølging dersom baby plutselig ikke vokser i samme kurve som tideligere. Og dersom baby blir mindre aktiv. Jeg har ikke fått ekstra ultralyd på grunn av dette, men alle symfysemål viser at baby vokser helt på normal kurven, og er svært aktiv :love017
Det var betryggende :Heartred Takk!
Jeg skal på vekstkontroll i uke 24 pga noen medisiner jeg tar, så de sa at de ville se på dette også da.
Greit at terskelen er lav for ekstra oppfølging. Foreløpig vokser hun fint, så forhåpentligvis har det ikke noe å si :happy:
 
Jeg hadde velamentøst navlesnorsfeste som betyr at navlesnoren er festet i hinnene i stedet for selve morkaken. Dette innebærer enda større risiko enn marginalt festet navlesnor. Svangerskapet og fødselen gikk likevel helt fint, og babyen kom ut normalstor. Som oftest går det bra heldigvis. Jeg ble satt i gang til termin pga tre risikopoeng. Hvis du bare har marginalt feste og ingen andre risikofaktorer, har du vel bare ett poeng og kan således gå til full overtid hvis alt utvikler seg normalt.
Det er bedre å be om mer informasjon på neste kontroll enn å google og dermed bli mer usikker og bekymret.
 
Jeg hadde velamentøst navlesnorsfeste som betyr at navlesnoren er festet i hinnene i stedet for selve morkaken. Dette innebærer enda større risiko enn marginalt festet navlesnor. Svangerskapet og fødselen gikk likevel helt fint, og babyen kom ut normalstor. Som oftest går det bra heldigvis. Jeg ble satt i gang til termin pga tre risikopoeng. Hvis du bare har marginalt feste og ingen andre risikofaktorer, har du vel bare ett poeng og kan således gå til full overtid hvis alt utvikler seg normalt.
Det er bedre å be om mer informasjon på neste kontroll enn å google og dermed bli mer usikker og bekymret.
Takk for informasjon!
Har også 3 poeng, så blir igangsetting til termin her også.
Burde visst bedre enn å google, men ble så usikker når jordmor på OUL ikke ville si så mye.
Skal avvente krisemaksimeringen til neste kontroll i uke 24 :joyful:
 
Jeg venter tvillinger hvorav den ene har marginalt feste, så vi følges opp på velstkontrollene. Den aktuelle tvillingen er litt mindre enn den andre, men vokser fint på sin egen kurve og de er ikke bekymret. Hvis du blir stressa ville jeg bedt om flere/hyppigere kontroll. Hos meg måler de feks blodstrømmen i navlesnorene, og den er topp. I tillegg er de to ekstremt aktive frøkner, så konklusjonen er at den ene bare er litt liten, men at de stortrives.
 
Back
Topp