Nav og rettigheter

Babydrøm

Glad i forumet
Hvilke rettigheter har man etter å ha mistet? Hva gjør man mht NAV? Jeg har dagpenger og mannen jobber 100%. Er i dag 26 uker men mini overlever max til fødsel ifølge legen. Termin 21.juni.
 
Det er vel sykemelding som er alternativet, vil jeg tro.
 
Om det er dødfødsel eller at babyen dør etter fødsel så har man krav på 6 uker permisjon fikk jeg beskjed om ihvertfall.
Lillegutt døde jo 2 mnd gammel, så var allerede i permisjon. Fikk pleiepenger mens han var innlagt, og da gikk resten av seg selv. Jeg har ikke gjort noe annet enn å signere på papirer, og permisjonen min ble automatisk utsatt.
Vet ikke helt hvordan det fungerer om du ikke har søkt permisjon enda da, så ville ringt NAV og spurt.

Klem til deg♡
 
https://www.lub.no/praktiske-rad/foreldres-rettigheter-nar-et-barn-dor

Dødfødsel/død ved fødsel
Når et barn er dødfødt etter 26. svangerskapsuke har moren rett til foreldrepenger i 30 dager (seks uker)* etter fødselen hvis hun har opparbeidet rett til foreldrepenger. I motsatt fall har hun rett til engangsstønad (46 000 kr per barn i 2016). Dette gjelder også hvis barnet var levendefødt før 27. svangerskapsuke. Dersom barnet var dødfødt før 27. svangerskapsuke, har ikke mor krav på permisjon i forbindelse med dødsfallet.
 
Mener du har krav på engangsstønad..be om terminbekreftelse av lege eller jordmor. Så sender du inn elektronisk på nav.no. engangsstønad er på ca 62000 kr
 
Mener du har krav på engangsstønad..be om terminbekreftelse av lege eller jordmor. Så sender du inn elektronisk på nav.no. engangsstønad er på ca 62000 kr

Dagpenger gir rett på foreldrepenger, så tror hun har krav på det noen uker ut fra det m&mmini skrev over her.
 
Hvordan går det med deg? ♡
 
Det går bra, en dag av gangen. Begynt å føle litt bevegelse og hadde tydeligvis nok fostervann alikevel. Var på riksen i dag + jordmor. Fikk sett fødestue m.m.

Så bra det går bra :)
Tror ikke jeg har fått med meg årsaken til at de mener babyen din ikke klarer seg, men har de endret noe på prognosen siden du har nok fostervann?
 
Ingen ny prognose desverre pga alvorlige misdannelser.
Ok :( må være helt forferdelig å bare gå sånn og vente :( mange klemmer til deg ♡

Fant du ut av ting med nav, og hvordan det bør gjøres?
 
Back
Topp