Nattåpne barnehager

Nei. Men hvis barnet stadig vekk overnatter hos disse besteforeldrene og tantene så tror jeg vel de hadde fått denne kontakten med familiemedlemmene.

Men man kan jo lage et problem utav alt. Jeg bare sier hvordan det var da jeg var mindre. Jeg overnattet flere ganger både her og der. Gikk fint med meg, og heller det enn å overnatte i bhg.
Mens jeg heller hadde overnattet i bhg enn med besteforeldre jeg ikke kjente..
Ja man kan tydeligvus lage problemer av alt.
 
Mens jeg heller hadde overnattet i bhg enn med besteforeldre jeg ikke kjente..
Ja man kan tydeligvus lage problemer av alt.
Men hvis du stadig vekk overnattet hos disse besteforeldrene, så ville du blitt kjent med dem? De stiller jo tross alt opp så de må jo ha en viss interesse for å ta vare på deg :)
 
Synes i grunn synd i de som må bruke bhg om natta etter å halest kommentarer og innlegg.

Er tydeligvis mye bedre å si opp jobben, ikke få barn eller man er ikke egnet til å ha barn..

Hjelpes for noen holdninger!
 
Tja mange har flere barnevakter , kjenner fleere som har 4-5 forskjellige for å få det til å gå opp.
Eller de stresser med å finne noen i det hele tatt
Jeg tviler på at det gjelder alle som jobber turnus. Jeg har selv jobbet turnus og kjenner andre som har jobbet og jobber turnus. De får det til å gå opp fordi den andre parten ikke jobber turnus eller har en annen turnus enn dem. Men det fins jo selvfølgelig unntak. Hadde jeg vært et av de unntakene så hadde jeg i det minste gjort det jeg kunne for å få meg en annen jobb fremfor at barnet skulle sove i bhg. Og så kunne soving i bhg vært en nødløsning om det ikke fantes andre muligheter.

Men vi er alle forskjellige :)
 
Jeg tviler på at det gjelder alle som jobber turnus. Jeg har selv jobbet turnus og kjenner andre som har jobbet og jobber turnus. De får det til å gå opp fordi den andre parten ikke jobber turnus eller har en annen turnus enn dem. Men det fins jo selvfølgelig unntak. Hadde jeg vært et av de unntakene så hadde jeg i det minste gjort det jeg kunne for å få meg en annen jobb fremfor at barnet skulle sove i bhg. Og så kunne soving i bhg vært en nødløsning om det ikke fantes andre muligheter.

Men vi er alle forskjellige :)
Jeg sa ikke alle heller jeg, men Jeg vet flere sa jeg
 
Mange har ikke makstid nå.

Tja de jeg kjenner som har nattevakt sover ett oar timer eller sover på ettermiddagen/kvelden.
Men like fordømt betaler man bare bhg plass for 9 timer pr dag på en 100% plass ;-)
Så at noen bruker mer plass enn de betaler for for bhg selv stå for ;-)
Sånn er det her i kommunen iallefall ;-)
 
Synes i grunn synd i de som må bruke bhg om natta etter å halest kommentarer og innlegg.

Er tydeligvis mye bedre å si opp jobben, ikke få barn eller man er ikke egnet til å ha barn..

Hjelpes for noen holdninger!

Jeg kan ikke skjønne at det er så mye bedre for barna å tilbringe all sin våkentid i barnehagen jeg. Komme hjem fullstendig utslitte, har to timer med mamma der man skal rekke skogsturer, middager, kos, avslapping, bad, litt lek.
Prioriterer de foreldrene barna sine? Hvorfor bør ikke de foreldrene skifte jobb?
En ting kan jeg si, jeg kommer aldri til å skaffe meg dagtid jobb.
Jeg vil se mine barn mer enn to timer pr dag, selv om det gjør meg til en dårlig mor som ønsker døgnåpne barnehager.
For meg virker det som at alle som kommenterer her tror at barna vil bo i barnehagen, foreldrene vil sende de på natt i barnehage selv om de ikke jobber, at foreldre som jobber turnus ikke vet det beste for sine barn det vet de alle som har dagtid jobb og aner svært lite om hvordan det er å jobbe turnus og ha barn!
Ja jeg kunne sikkert la være å få barn, eller skiftet jobb, men da tenker jeg det burde de som har barna i lange dager hver dag også ;)
 
Jeg kan ikke skjønne at det er så mye bedre for barna å tilbringe all sin våkentid i barnehagen jeg. Komme hjem fullstendig utslitte, har to timer med mamma der man skal rekke skogsturer, middager, kos, avslapping, bad, litt lek.
Prioriterer de foreldrene barna sine? Hvorfor bør ikke de foreldrene skifte jobb?
En ting kan jeg si, jeg kommer aldri til å skaffe meg dagtid jobb.
Jeg vil se mine barn mer enn to timer pr dag, selv om det gjør meg til en dårlig mor som ønsker døgnåpne barnehager.
For meg virker det som at alle som kommenterer her tror at barna vil bo i barnehagen, foreldrene vil sende de på natt i barnehage selv om de ikke jobber, at foreldre som jobber turnus ikke vet det beste for sine barn det vet de alle som har dagtid jobb og aner svært lite om hvordan det er å jobbe turnus og ha barn!
Ja jeg kunne sikkert la være å få barn, eller skiftet jobb, men da tenker jeg det burde de som har barna i lange dager hver dag også ;)

Jeg mener iallfall ikke at andre foreldre som velger annerledes enn meg, er dårligere foreldre enn meg. Og mener heller ikke at det å få barn er forbeholdt personer som jobber dagtid. Fins vel enkelte som kunne kritisert meg for at jeg jobber 100 %, og ikke redusert for å være mer hjemme. Eller for den tida hvor hun ofte var lange dager i bhg fordi vi ikke fikk plass i en av de to nærmeste barnehagene. Heldigvis gikk det veldig bra fordi hun trives godt i barnehagen, så det var i utgangspunktet uproblematisk. Sånn sett er barn forskjellige, både når det gjelder lange dager i bhg og det å være i bhg til forskjellige tider på døgnet. Noen takler det helt greit, andre takler det ikke like bra.

Jeg for min egen del er litt sånn opptatt av rutiner og forutsigbarhet i hverdagen da, og at barnet sosialiseres med andre barn i barnehagen. Jeg ser ikke helt hvordan man kan skape rutiner og forutsigbarhet for barn som er i en døgnåpen bhg. Hvordan skulle innføringsperioden vært for eks? Jeg har selv jobbet turnus som sagt, og da har jeg likevel sendt snuppa i barnehagen på dagtid når jeg jobbet kveld, for at hun skulle ha forutsigbarhet i hverdagen.
 
Synes det er ett fint tilbud om vi gjør slik som i Sverige:)
Men etter å ha lest kommentarfeltet er det bedre at mine barn bor i fosterhjem enn å benytte meg av døgnåpen barnehage :(
Om vi hadde fått døgnåpen barnehage hadde jeg fått mer tid med barna mine, i dag benyttes barnehage til tider vi ikke har behov for.
Huff ja ikke les kommentarfeltet! Har prøvd å svare noen og forklare hvordan dette gjøres i Sverige siden de tar sverige som utgangspunkt! Antar at det da blir likt med å levere timelister og slike ting :)
 
En annen ting angående dette med nattåpne barnehager. En naturlig ting vil jo da være at barna må være hjemme på dagtid. Hvor verdsatt blir da det pedagogiske innholdet i barnehagen, når man mener at det er like greit å ha barna hjemme på dagtid? Ett førskolebarn med foreldre i turnus vil kunne gå glipp av mange mange førskolesamlinger f.eks.
 
En annen ting angående dette med nattåpne barnehager. En naturlig ting vil jo da være at barna må være hjemme på dagtid. Hvor verdsatt blir da det pedagogiske innholdet i barnehagen, når man mener at det er like greit å ha barna hjemme på dagtid? Ett førskolebarn med foreldre i turnus vil kunne gå glipp av mange mange førskolesamlinger f.eks.

Hvor mye går de glipp av? Hvor mange netter tror du en i turnus har?
 
Jeg kan ikke skjønne at det er så mye bedre for barna å tilbringe all sin våkentid i barnehagen jeg. Komme hjem fullstendig utslitte, har to timer med mamma der man skal rekke skogsturer, middager, kos, avslapping, bad, litt lek.
Prioriterer de foreldrene barna sine? Hvorfor bør ikke de foreldrene skifte jobb?
En ting kan jeg si, jeg kommer aldri til å skaffe meg dagtid jobb.
Jeg vil se mine barn mer enn to timer pr dag, selv om det gjør meg til en dårlig mor som ønsker døgnåpne barnehager.
For meg virker det som at alle som kommenterer her tror at barna vil bo i barnehagen, foreldrene vil sende de på natt i barnehage selv om de ikke jobber, at foreldre som jobber turnus ikke vet det beste for sine barn det vet de alle som har dagtid jobb og aner svært lite om hvordan det er å jobbe turnus og ha barn!
Ja jeg kunne sikkert la være å få barn, eller skiftet jobb, men da tenker jeg det burde de som har barna i lange dager hver dag også ;)

Enig med deg!
Sånn for å sette ting på spissen, så hvorfor får man i det hele tatt barn om man kun har tenkt å tilbringe 2-3 timer om dagen med de? Burde det å få barn kun være lov for de som har tenkt å være hjemme med de, til de begynner på skolen?
 
Ikke at jeg er uenig med det du skriver ellers, men barnehagen er jo strengt tatt en oppbevaringsplass som også har fått en viktig funksjon i samfunnet og i forhold til opplæring. Så selv om den pedagogiske og sosiale funksjonen er kjempeviktig, så er det ikke til å komme unna st barnehagen er en nødvendig oppbevaring for at foreldre skal kunne arbeide. Og det er jo mange yrker hvor man må jobbe natt. Hadde jo selvsagt syns det hadde vært trist om barna mine måtte sove i barnehagen, men for mange er jo dette en reell problemstilling.

Du skriver AKKURAT d jeg tenker. Barnehagene startet først og fremst som barneoppbevaring slik at foreldrene kan jobbe. Så er det blitt en læringsinstitusjon med tidene.
 
Du skriver AKKURAT d jeg tenker. Barnehagene startet først og fremst som barneoppbevaring slik at foreldrene kan jobbe. Så er det blitt en læringsinstitusjon med tidene.

Og for mange, har man ikke jobb, så har man heller ikke råd til å ha barna i barnehagen.
 
Back
Topp