Når velger dere å ta tidlig ultralyd?

CasMal

Forelsket i forumet
Som overskriften sier:) når velger dere å gå på tidlig ul? Jeg skal bestille time til uken, men er litt usikker på når jeg vil ta..... Vurdere å vente til ca uke 12, har hørt at da får man best utbytte av det?!?!?! Noen med erfaringer? Tar imot alle råd med et stooort smil og en stor takk :):):)
 
Er det bare jeg som ikke skal ta tidlig UL? :p

men hadde jeg tatt så hadde jeg ventet til rundt uke 12, for da kunne jeg slappet av etterpå:)
 
Jeg tar denne gangen rett og slett fordi jeg har gyn time da allerede til noe annet på tirsdag... da er jeg ca 8 uker... Egentlig ville jeg heller hatt i uke 12, men pga at jeg MÅ sjekke dette tidligst mulig i sv.skapet, blir det slik..
Ellers anbefaler jeg uke 11/12....

:)
 
Jeg skal på UL (privat) i uke 8, har lyst å sjekke at alt er ok før vi reiser på ferie. 
 
Du er nok ikke eneste som venter til ordinær ul:) dette er min Nr 3 og med mine 2 andre tok jeg første ul når den ordinære var :) denne gangen velger jeg og ta tidlig pga komplikasjoner i forrige sv-skap:( kunne fått henvisning, men har ikke giddet og styrt med bestilling av legitime osv nå som vi skulle på ferie kun for henvisning, derfor bestiller jeg privat når vi kommer hjem fra ferie i ca uke 10-11:):)
 
Jeg skal bestille til uke 10...

Da er jeg hjemme igjen etter ferien... Har også lest et sted at man har mer igjen med tidlig UL mellom uke 10-12... Men om det er noe i det, vet jeg ikke...
 
Har hatt miandre UL i dag faktisk. :). Fantastisk å se et hjerte banke. Anbefaller likevel å vente til uke ca. Uke 12 om du ikke er så urolig at det går på helsa løs. Også er det ingen ulempe at du slipper vaginal heller :). Ca.uke 12 kan du se babyen med ul på magen. Lykke til uansett valg.
 
Jeg har bestilt UL til uke 11. Kan være greit for en mor som bare blir mer og mer bekymret for alt ettersom årene går....
 
Jeg skal på onsdag, da er jeg 8+5. Hadde egentlig tenkt å vente til rundt uke 12, men det er midt i fellesferien, og det er stengt overalt. De første ukene etter ferien har jeg ikke mulighet, og da nærmer det seg plutselig ordinær UL allerede..
 
Jeg får i uke 11, dette er pga tidligere opplevelse med senabort etter ordinær ul. Jeg måtte gjennom senabort i uke 20 pga fosteret ikke var levedyktig. Derfor får jeg ul før uke 12 for å unngå eventuell senabort.
 
Tusen takk for så mange fine svar :) ser ut til at de fleste velger/ ville valgt i ca uke 10-12, så da regner jeg med at jeg bestiller rundt denne tiden :) Håper bare de har ledig time da og at feriekaoset har roet seg.....Hehe. Noen som har anbefalninger på steder de tar tidlig ul i bergensområdet forresten??
 
Du kan jo spør legen din om han vet om et sted han kan anbefale? Han har nok fått tilbakemeldinger fra flere gravide :-)
 
Jeg skal på UL neste uke, den dagen er jeg 8+4 sånn ca. Gjør det fordi jeg må se om det er noe som lever der inne :) Krysser fingrene! Vurdere også å bestille enda en rett etter uke 12, sånn at vi kan se at alt er greit før vi sier det til "alle".
 
Jeg var hos legen på mandag, og da sendte hun henvisning til tidlig ul til meg siden jeg var så bekymret etter en sa. Men har ikke hørt noe enda, så vet ikke når det blir. Rundt uke 8-9 kanskje. Men jeg vil bare se at det faktisk er noe levende inni her da :)
 
Jeg tok tidlig ul nå på fredag som var..trodde jeg da var 7uker på vei..men jeg var ikke så langt på vei som jeg trodde ,så det ble både dyrt og kjedelig ultralyd-besøk for min del..fikk ikke sett så mye pga at det var for tidlig,og ble bare mer bekymret :( så det anbefales ikke! hehe... tenker jeg venter til rundt 10-12 jeg og nå... fikk bekreftet at jeg VAR gravid da i allefall.. :)
 
Jeg regner ikke med det blir noe ultralyd før den ordinære... og ser ikke nødvendigheten med tidliger om ikke legen/jordmora mener noe annet..
 
Dersom det ikke er medisinsk nødvendig skjønner jeg ikke at man tar tidlig ul. venter til ordinær ul og så tar vi 3d ul i ca uke 28.
 
Jeg synes absolutt at man får mest ut av det om en venter til uke 12. Da ser du så mye av babyen allerede, og de kan se at hjertet har slått fint i mange uker allerede, at væskeansamlingen i nakken er normal (mtp downs tror jeg det er) og etterpå er det veldig lite sannsynlig at du spontan aborterer siden du er komomet så langt.
Det var herlig sist å kunne gå ut fra UL-timen og bare rope det ut til verden at jeg var gravid. Helt perfekt :)

Og hvis du tar tidlgi UL i uke 8 og alt står bra til så har du liekvel mange uker med fare for spontanabort igjen. Om hjertet slår i uke 8 så er det likevel mye større fare for at det slutter å slå eller noe annet går galt, enn om du venter en måned til.

Så ja, vent, sier jeg :)
 
Hmm..jeg skal ta UL ved 6+3 faktisk. Sikkert mange grunner til å la være, men jeg har da mine grunner til å ta den nå.
Forrige graviditet endte i SA uke 5+3; egget var befruktet mens det var i eggelderen eller noe sånt, så jeg går og kjenner etter cyster og innbiller meg at det samme har skjedd igjen hele tiden. Så UL nå er fordi JEG har behov for å vite at egget har kommet seg ned dit det skal. Koster en tusing, men det er nok en av de mer fornuftige tusenlappene jeg kommer til å bruke i sommer likevel ;)
 
Jeg skal på tidlig UL på onsdag, da er jeg 7+4. Føler behov for dette, da jeg har hatt to tilfeller med blødning/blodtilblandet utflod.
 
Back
Topp