Når tar dere kontakt med legen?

Livetpålandet

Andre møte med forumet
Når tar dere kontakt med legen etter positiv test? Jeg er 4+3 i dag. Det er som jeg har forstått ultralyd før uke 12. Men ser mange har veldig tidlig ultralyd. Er det vanlig?
Setter pris på svar:)
 
Du får en ul og det er når du er mellom uke 18 og 20. 1 svangerskapskontroll er uke 12, du må ha blitt 12+0 for de kan ikke ta blodprøver før du har kommet så langt :)
 
Du får en ul og det er når du er mellom uke 18 og 20. 1 svangerskapskontroll er uke 12, du må ha blitt 12+0 for de kan ikke ta blodprøver før du har kommet så langt :)
Ok, men jeg ser noen her har svangerskapskontroll allerede i uke 6, er det en grunn til eller er det noe vi kan bestemme selv? :happy:
 
Ok, men jeg ser noen her har svangerskapskontroll allerede i uke 6, er det en grunn til eller er det noe vi kan bestemme selv? :happy:
Vet ikke hvorfor folk bestiller så tidlig for er ikke før uke 12 det blir gjort noe :) hvis jeg hadde ringt legen nå så hadde de spurt meg vor mange uker jeg er og ikke satt meg opp før i uke 12 :) (er gravid for 3 gang på litt over 1 år nå) [emoji5]️ men ring ditt legekontor å hør hvilken uke de har første svangerskapskontroll :)
 
Vet ikke hvorfor folk bestiller så tidlig for er ikke før uke 12 det blir gjort noe :) hvis jeg hadde ringt legen nå så hadde de spurt meg vor mange uker jeg er og ikke satt meg opp før i uke 12 :) (er gravid for 3 gang på litt over 1 år nå) [emoji5]️ men ring ditt legekontor å hør hvilken uke de har første svangerskapskontroll :)
Tusen takk! Da ringer jeg de i morgen:)
Dette er min første gang, så er ikke inne i dette enda:)
 
Jeg ringte i dag (8+0) og fikk time i morgen allerede. Det er litt forskjellig fra plass til plass når dem tar inn til første kontroll, d normale her er mellom uke 8 og uke 12[emoji4]
 
Når tar dere kontakt med legen etter positiv test? Jeg er 4+3 i dag. Det er som jeg har forstått ultralyd før uke 12. Men ser mange har veldig tidlig ultralyd. Er det vanlig?
Setter pris på svar:)
Jeg tok kontakt med fastlegen like etter positiv test, da jeg ønsket henvisning til tidlig ul. Dette da jeg har vært igjennom en missed abortion ved forrige svangerskap, og ønsker tul for å bekrefte et bankende hjerte før uke 12:). Mistet sist i uke 8, da jeg var på ul uke 12.
 
På legekontoret fikk jeg beskjed om at første kontroll er i uke 12, så må smøre meg med tålmodighet fram til det. Jeg har derimot bestilt tidlig ultralyd for i morgen, bare for å sjekke at alt er greit. Det er min første også, så alle disse forandringene og prosessen er helt nytt for meg :shy:
 
Uke 12 for blodprøve ,og henvisning til oul i uke 17-20:) så til jordmor i uke ca 23:)
 
Var hos legen 7. Mars, den dagen jeg tok test hjemme, og da tok han blodprøve for å se hvor langt jeg var på vei bare. Fikk svar dagen etter.
Jeg fikk time hos jordmor om 3 uker, da er jeg 8 uker. Til blodprøver og måtte ha med urinprøve.
 
Ved forrige (og mitt første) svangerskap var jeg til legen for noe annet noen dager etter positiv test (tatt 4+4 eller noe sånt). Nevnte det for legen og da ville hun ha oss inn 7+0. Hadde med urinprøve og hun hadde et lite (ikke såå bra, men OK) ultralyd, så fikk sett og hun sa hun så et bankende hjerte.

Så denne gangen ringte jeg til legen 4+6 og bestilte time 7+3. Hun i telefonen spurte bare når jeg ville ha time, ikke hvor langt jeg var kommet. Så håper på en liten ultralydtitt denne gangen også. Skal sies at jeg bor i en liten kommune og det er «enkelt» å komme til hos legen generelt. Har bodd i bystrøk før og da var det verre.
 
Jeg vil anbefale deg å sjekke med kommunen eller legekontoret ditt om hvordan de fordeler svangerskapskonsultasjonene. Her i Tromsø er første legetime satt til uke 8-10 og første time hos jordmor i uke 16-17.

Selv kontaktet jeg legen med en gang jeg fikk positiv test for henvisning til tidlig ultralyd pga. tidligere graviditet utenfor livmoren.
Skal på første ordinære svangerskapskontroll i uke 9.

Det er ikke vanlig å få ultralyd før uke 12, de flest vil kun få tilbud om ultralyd i uke 18-20. På dette tidspunktet får ikke alle gravide tilbud om tidlig ultralyd i uke 12, denne er forbeholdt gravide over 38 år og de med økt risiko for å få barn med downs syndrom.
Ser flere velger å betale for å ta tidlig ultralyd privat.
 
Bestilte legetime i dag. Fikk i midten av april. Er da i uke 9-10..
 
Jeg fikk legetime i uke 10. Er førstegangsgravid, så vet ikke helt hva jeg kan forvente meg.
 
Jeg ringer til legen i morgen:)
Men hva er forskjellen om man går til lege eller helsestasjon?

Er nok ikke så stor forskjell på hva som blir gjort, men på helsestasjonen vil dem nok normalt sett ha bedre tid til deg, samt at dem gjerne har mer kunnskap ang graviditet og fødsel. Man velger selv om man går ene eller andre plassen, evt annenhver gang f.eks. Jeg likte veldig godt å gå til jordmor forrige graviditet og blir å gjøre det samme denne gangen:)
 
Er nok ikke så stor forskjell på hva som blir gjort, men på helsestasjonen vil dem nok normalt sett ha bedre tid til deg, samt at dem gjerne har mer kunnskap ang graviditet og fødsel. Man velger selv om man går ene eller andre plassen, evt annenhver gang f.eks. Jeg likte veldig godt å gå til jordmor forrige graviditet og blir å gjøre det samme denne gangen:)
Da tror jeg at kanskje jeg tar kontakt med helsestasjonen. :)
Tusen takk for hjelpen!
 
Back
Topp