Når synes du barna er gamle nok til å drikke brus?

M

Moderator Tonje

Guest
Når synes du barna er gamle nok til å drikke brus?
Har dere noen slags regler når det kommer til brusdrikking ?
 
Personlig syns jeg det er tull å «belønne» barn med brus. Vi kommer ikke til å gi barnet brus før det er gammelt nok til å spørre selv om å smake. Vi drikker generelt veeeldig lite brus også da. Men jeg forstår meg ikke på voksne som nærmest tvinger i 1-åringer brus på teskje.

Her blir nok regelen at brus kun er i helgene og ved spesielle anledninger som bursdag, jul, konfirmasjon etc.
 
Vi har ikke tenkt på noen spesiell alder. Foreløpig er han veldig fornøyd med melk og vann, så da får han det.
Pusher ikke godis, kaker og brus på ungen, det er jo fullstendig unødvendig.
 
Vår datter får ikke drikke brus før hun kan drikke lett brus som er grense på 3 år. Vi tror ikke lett brus er så skadelig som enkelte studier skal ha oss til å tro, men brus vill uansett holdes til spesielle anledninger som besøk hos besteforeldre, høytider osv
 
Vi gir ikke brus her. Har ikke bestemt oss for noen alder. Men vil drøye med å introdusere brus, godis ol så lenge som mulig.
 
De får det i typ bursdag/ferier/høytider. Ikke alltid storebror på 6 vil ha, siden han syntes det bruser og er ekkelt. Lillesøsteren på 5 år elsker det. Men blir kun noen få ganger i året. Gir heller et glass saft/juice :)
 
Når hun blir gammel nok til å spørre selv(4-6?), blir da kun på lørdager og i bursdager :happy:
 
3-åringen her var tydelig på at han ville smake, da var han Ca 2.
 
Det har vært forskjell på barna sånn sett. Ikke 100% sikker når de fikk brus første gangen. Men er i mye selskaper og på hytta med mange osv så de har dett brud hele tiden. På ett tidspunkt så vil de selvfølgelig smake. Kan ikke tvinge folk til å ikke drikke noe hele dagen heller ( ja noen drikker faktisk kun brus). Hatt alt for mange runde tall bursdager også siden barna ble født.
 
Lurer på om de var 2 år første gangen,men det var ikke snakk om mye. De likte det ikke , men da de ble 3 år har de begynt å like det. De har ikke synes at det har vært godt pga kullsyren.... Sjeldent de spørr om det.
 
Aldri, hehe, Neida. Satt litt på spissen det.

Vår på 3 år får farris av og til, men det er jo ikke brus. Hun kaller det brus da, og synes det er stas med kullsyren :)

Jeg har ikke tenkt å introdusere ordenltig brus for henne så lenge jeg kan la være. Hun er kjempeglad i vann. Fint det :)

(Får hun hos andre eller i selskaper osv så er det helt Ok, har ikke noe prinsipp om det)
 
Mi er bare 3 måneder, så det blir lenge til. Vet om noen som ga barna brus før de var 1 år og det synes jeg er alt for tidlig! Tenker rundt 3 år er greit av og til. Kommer ikke til å gi før hun spør selv.
 
Mi fikk smake da hun bad om det, tenker det er bedre å la dem smake enn å gjøre det om til noe «spennende og forbudt». Tror hun var nærmere to år da. Hun avskydde det! Og har ikke villet smake siden. Hender hun vil lukte dersom jeg en sjelden gang drikker det, men hun rynker på nesa og sier æsj [emoji28] Blir tre år til våren.
 
Har ingen aldersgrense men her vill ikke 2åringen ha brus, har nemelig lært at det er ikke bra å drikke(veldig greit da mange har prøvd å gi hun brus) :)
 
Min har fått smake siden han var under året, er 2 år nå. Får brus om vi har det, eller om vi er på besøk og får tilbudt han det. Går jo ikke ann å nekte han heller, om han ser alle andre får.
 
Eldste fikk smake på brus for første gang da han var 4,5 år. Brødrene fikk smake tidligere, omtrent da de var 3.
 
Fireåringen her fikk smake på julebrus i jula, to slurker, og likte det ikke. Synes hun er stor nok til å få smake hvis hun spør. Og det er selvfølgelig helt fint at hun ikke liker!
 
Back
Topp