Når startet barnet i barnehage

Aaavinter

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Junispirene24❤️
Hei

Noen her som vil fortelle litt om når barna deres startet i barnehage, hvor lange dager de hadde, hvordan dere synes tilvenningen gikk? Eventuelt andre ting som dere vill dele vedr barnehagestart?

Hadde vært kjekt å høre erfaringer til andre. Jeg venter min første og tenker mye på dette med planlegging av permisjonstid, barnehagestart etc for tiden.
 
Tilvemningen tok lang tid. Han var 18 mnd. Men vi har slott med mye sykdom de første 6 mnd. Endelig løsna det i april i år
 
Gutten min startet da han var 11,5 mnd. Brukte en uke med tilvenning og økte dagene gradvis. Mandagen etter hadde han litt kortere dag enn hva som ville bli normen, men fra tirsdagen var det «vanlig» dagslengde (for oss 8-16). Litt gråt ved levering på morgenen, men etter to uker var den biten over, og han begynte å hoie av glede når han så barnehagebygget [emoji4]
Så her gikk det ganske knirkefritt. Han ble fort trygg på de voksne, spiser godt og sover godt der. Litt urolig nattesøvn de første ukene pga mye inntrykk, men det var visst helt normalt. Vi gikk jo også fra to dagdupper til en dagdupp i denne perioden, og det påvirket nok litt.
 
13 mnd
1 dag var vi der sammen hele tiden
2 dag litt sammen før vi foreldre gikk
3 dagen alene fra 9 til 14
 
10 mnd!
Han hadde 1 uke tilvenning, husker ikke helt hvordan det var lagt opp.
Det har gått helt supert fra dag 1, han stortrives :)
Tror han hadde lange dager fra uke 2.
 
11,5 mnd og starten var rett og slett helt jævlig. Vi brukte 4 uker på tilvenning, uten at det ble stort bedre. Vi prøvde med at jeg var der sammen med henne i ca 1 time i starten av hver dag, før jeg dro fra henne i 2-til etterhvert 5 timer. Hun sov greit i starten, men utenom bare grein hun. Hun lot seg trøste av de ansatte, men var redd for bli satt ned. I uke 4 fikk jeg et bilde av at hun satt på bakken, 1 m fra en ansatt og dette var første gang det gikk bra uten at hun var redd. Etter dette begynte hun å utforske selv og ble rask tryggere. Etter uke 5 gikk det liksom helt greit. Etter 3 mnd elsket hun barnehagen og ville dit også i helgene. Hun er straks 19 mnd og snakker nå mye om barnehagen og er entusiastisk for å dra hver morgen.

For noen barn kan det altså være veldig vanskelig, men ende opp med å bli veldig bra likevel. Jeg vil nok utsette start med neste unge om mulig, men det kommer veldig an på barnet og hvor sterk tilknytningen er. Med mini me merket vi etter 2 minutter første dag at hun var redd. Hun var redd I det vi kom inn i barnehagen, selv om jeg ikke prøvde å sette henne ned eller noe, det var bare for mange ukjente og for mye bråk for henne. Det jeg kan anbefale er at når tiden kommer så be om at dere får starte første dag på et tidspunkt hvor det er rolig i barnehagen, enten dette er etter at barna er gått ut for å leke, tidlig på morgenen eller under sovetid gitt at din unge er uthvilt.
 
Last edited:
Jenta mi var 2,5 år da hun begynte. Vi hadde tilvennings tid på bare 4 dager siden det nesten ikke var nødvendig. Hun var veldig trygg og glei inn allerede fra første og har siden aldri hatt noe problem med å gå i barnehagen. Blir 4 år i neste måned.
Lillebror begynner til høsten, da er han og 2,5år. Jeg tror det kan ta litt lengre tid med han da han er mye mer mamma/pappaklein enn det storesøster har vært. Men det finner vi fort nok ut av :p
 
Jeg er pedagog på småbarnsavdeling og vi har gått helt vekk i fra denne 3 dager tilvenningen som jar vært vanlig.

Ville beregnet minimum 2 uker, selv om tilvenningen går helt fint. Helst korte dager i begynnelsen.
 
Takk for alle som har delt.

Synes det er kjekt å høre litt andres erfaringer:)

Om flere ønsker å dele settes det også stor pris på;)
 
De to eldste var 1,5 år når de begynte.
Ble levert 08.00 og hentet 15.30.
Hvis jeg jobbet kveldsvakt leverte jeg senere (09.00) , og så hentet mannen i 16.00 tiden.

Brukte sånn ca 3-4 dager med tilvenning. De har elsket barnehagen omtrent fra dag 1 - heldigvis :happy:

Blir det samme med minstebroren som skal begynne i august 2019 :)
 
Datteren min var 14 måneder. Tilvenning tok lang tid. De første dagene var jeg bare ti minutter unna og fikk oppdatering på SMS fra ansatte :) Jeg hadde vel en av de det tok ekstra lang tid med. Hun kan være ganske reservert i nye settinger, og bruker lang tid på å bli trygg på folk og seg selv i nye situasjoner.

Etter to ukers tid begynte vi med «fulle» dager fra ca 8-16. Det var vanskelig i starten for alle parter, men må man så må man.

I dag er hun av de yngste på storebarnsavdelig, og eeelsker barnehagen :)
 
Vi skal begynne tilvenning når han er rundt 20 mnd. Er spent på hvordan det vil gå.
 
Min første var litt sensitiv, utrygg og skeptisk. Han begynte så smått i barnehagen da han var 9 måneder (8 korrigert), og så tok vi tilvenningen veeeldig gradvis. Da han var 13 måneder hadde han full dag. Lillesøster er veldig sosial og frempå, pluss at hun vil kjenne barnehagen litt fra før ettersom hun ofte er med for å hente storebror, så der satser vi på to ukers tilvenning når hun er 12,5 mnd. Hvis det ikke går, så har jeg ferie til overs å bruke. Vi er så heldige at vi har bestemor i barnehagen på en annen avdeling, og trygt og stabilt personale (de fleste har jobbet der i 30 år), og det har mye å si.
Noen vil sikkert si at vi sender barna våre aaaltfor tidlig i barnehage, men det er også en måte å få lang tilvenningstid og litt slingringsmonn i overgangsfasen på.
 
Min første var litt sensitiv, utrygg og skeptisk. Han begynte så smått i barnehagen da han var 9 måneder (8 korrigert), og så tok vi tilvenningen veeeldig gradvis. Da han var 13 måneder hadde han full dag. Lillesøster er veldig sosial og frempå, pluss at hun vil kjenne barnehagen litt fra før ettersom hun ofte er med for å hente storebror, så der satser vi på to ukers tilvenning når hun er 12,5 mnd. Hvis det ikke går, så har jeg ferie til overs å bruke. Vi er så heldige at vi har bestemor i barnehagen på en annen avdeling, og trygt og stabilt personale (de fleste har jobbet der i 30 år), og det har mye å si.
Noen vil sikkert si at vi sender barna våre aaaltfor tidlig i barnehage, men det er også en måte å få lang tilvenningstid og litt slingringsmonn i overgangsfasen på.

Jeg synes at så mange jeg kjenner virker som de ikke starter med barnehage før barnet er godt over året og ofte langt mer, men jeg ser ikke at det blir noen mulighet hos oss selv om jeg gledelig skulle vært lenger hjemme, vårt barn må nok begynne på barnehage relativt tidlig. Så det er kjekt å høre at fler har barn som starter litt tidlig.
 
Storebror var 15 mnd. Hadde tilvenning i 5 dager hvor jeg eller samboer var i barnehagen enten inne på avdelingen eller i et rom vedsiden av. Siden jeg var høygravid og sykemeldt på det tidspunktet hadde han kortere dager hele første mnd (10-14). Lillesøster skal starte når hun også er 15 mnd. Tenker samme tilvenning med henne med litt kortere dager i starten (er heldig og har mulighet til det pga fleksitid og hjemmekontor løsning).
 
1) begynte 60% da han var 18 mnd. Brukte 1-2 uker på tilvenning. Gikk veldig greit, men han gråt ofte ved levering leeenge. Gikk heldigvis fort over når jeg dro igjen. Gikk opp til 80% da han var 2 år og 2 mnd og har det fortsatt. Ofte korte dager også.

2) begynte 80% da han var 22 mnd. Brukte ei ukes tid på tilvenningen, og det har gått veldig fint. Så og si ingen gråt på han.

3) begynner 80% når hun er en eller annen plass mellom 22 mnd og 3 år og 5 mnd. Ikke bestemt når enda.
 
Frøkna begynner i august, og da er hun 2år og 4mnd :) og vi satser på at lillegutt begynner august 2019, da er han 1år og 8mnd :)
 
Første startet da hun var 1,5 år. Perfekt for oss da vi synes det var godt at hun var så stødig på beina osv før hun startet [emoji4] Tilvenninga gikk fint, selv om de første to ukene var litt tøffe. Etter det gikk det egentlig veldig fint [emoji4] litt gråt innimellom når vi sa hade, men det gikk fort over. Glad og fornøyd når vi henta henne.

Hun hadde korte dager hele den første høsten da, ca 6 timer om dagen, og da sov hun gjerne to av dem.

Vi fikk nr to for 8 uker siden, og han skal starte i barnehagen i august 2019, da er han 1 år og 5 mnd [emoji4]
 
Back
Topp