Når slutter man å koke flasker?

Sallys

Glad i forumet
Mailykke 2018
Altså, hvor gammel bør barnet være før man kun vasker flaskene i oppvaskmaskinen?

Hilsen førstegangsmamma som lurer på litt av hvert[emoji38]
 
Når man slutter å gi melk i dem?

Nei, jeg har aldri gitt melk på flaske men mener å ha lest at oppvaskmaskin på høy varme (ikke eco/sparemodus gjerne) er nok etter seks mnd .

Men det er noe mer melk og bakterier som ikke er lurt for voksne heller så vask godt og varmt i alle fall.
 
Husker ikke. Men vi prøvde kun oppvaskmaskin en gang. De ødelegger flaskene. Smokkene og flaskene får en seig hinne som man må vaske koke bort i flere omganger. Noen av smokkene til flaskene ble også misfarget. Vi kjøpte heller flaskesterilisator som vi brukte til yngste. Men ved 6 mnd( trur jeg men kan googles) så mener jeg de tåler at det kun vaskes og ikke kokes. Så vask dem godt for hånd. Vi gjorde det med eldste men vi er 5 år så husker ikke helt når vi gjorde hva ang flaskene.
 
Til meg sa hs at de bør steriliseres så lenge ungen drikker melk fra flaske
 
Har hatt to flaske barn og fra 6 mnd sluttet vi å sterilisere flasker. Da fikk de i seg så mye andre bakterier fra gulvet at det lille som evt var igjen i flaska etter en tur i oppvaskmaskinen hadde ingen betydning. Vil anbefale deg å kjøpe en sterilisator til mikrobølgeovn. Det gjør steriliseringen mye enklere enn å koke i kjele,
 
6 mnd har det vært når mine var små i hvert fall, men smokkene kokte jeg hele tiden etter bruk. Hadde ikke de i oppvaskmaskinen.
 
Når eldste var liten var det 6 måneder som var tingen, men når neste kom var det viktig kun de første ukene av livet til barnet.
Det viktigste er jo godt renhold av flaskene, vi vasket i oppvaskmaskinen [emoji5]
 
Etter at barnet er vant med annen mat (og andre bakterier) er det ok. Mellom 5-7 mnd alderen muligens..
 
Husker ikke. Men vi prøvde kun oppvaskmaskin en gang. De ødelegger flaskene. Smokkene og flaskene får en seig hinne som man må vaske koke bort i flere omganger. Noen av smokkene til flaskene ble også misfarget. Vi kjøpte heller flaskesterilisator som vi brukte til yngste. Men ved 6 mnd( trur jeg men kan googles) så mener jeg de tåler at det kun vaskes og ikke kokes. Så vask dem godt for hånd. Vi gjorde det med eldste men vi er 5 år så husker ikke helt når vi gjorde hva ang flaskene.

Melkebakteriene som kommer av mme hvertfall kan være potensielt farlig for alle, så flaskene SKAL kokes eller vaskes på minimum 70 gr. uansett. Disse bakteriene dør ved 70 gr.
 
Til barnet starter med smaksprøver.
 
Bakterier fra melk er noe annet enn annet så derfor skal det varmt, også for voksne.
 
Vi fikk beskjed om å koke til ungen er mobil og putter alt mulig i munnen uansett...
Må huske å spørre på kontrollen til uka [emoji848]
 
Man trenger ikke koke opp vannet man bruker til å lage MME lenger etter de er 6 mnd om man tar kaldt vann som har rent fra krana og varmer opp til riktig temperatur (ca 40) før man blander ut.

Men å koke flasker er noe annet, fordi det kan vokse bakterier i melkerestene.

Anbefaler varmt Mam anti kolikk-flaskene. De kan steriliseres i mikro på noen sekunder hvis man skrur dem sammen litt annerledes og har litt vann i bunnen. Genialt!

Men om du har 70 graders program på oppvaskmaskinen gjør sikkert det også nytten. Men min oppvaskmaskin bruker 3 timer på det programmer så det gidder jeg ikke.

Men da jenta vår som fikk MME ble større gadd jeg ikke sterilisere flaskene etter hver eneste bruk. Vasket alltid i oppvaskmaskin på 60, også steriliserte jeg dem i mikroen etter 2-3 dager kanskje.
 
Husker ikke. Men vi prøvde kun oppvaskmaskin en gang. De ødelegger flaskene. Smokkene og flaskene får en seig hinne som man må vaske koke bort i flere omganger. Noen av smokkene til flaskene ble også misfarget. Vi kjøpte heller flaskesterilisator som vi brukte til yngste. Men ved 6 mnd( trur jeg men kan googles) så mener jeg de tåler at det kun vaskes og ikke kokes. Så vask dem godt for hånd. Vi gjorde det med eldste men vi er 5 år så husker ikke helt når vi gjorde hva ang flaskene.
Vi hadde motsatt erfaring. Kanskje det har med maskin, temperatur og pulver å gjøre? Når vi vasket for hånd fikk flasker og pumpedeler et ekkelt belegg som kun gikk av i oppvaskmaskinen. Brukte flaskesterilisator etterpå det første halve året, deretter kun oppvaskmaskin.
 
Vi hadde motsatt erfaring. Kanskje det har med maskin, temperatur og pulver å gjøre? Når vi vasket for hånd fikk flasker og pumpedeler et ekkelt belegg som kun gikk av i oppvaskmaskinen. Brukte flaskesterilisator etterpå det første halve året, deretter kun oppvaskmaskin.
Kan ha noe med vannkvalitet eller trykk å gjøre også. Vannet her er litt merkelig. Innimellom nekter jeg å drikke det pga smak, blir til å med en ekkel smak på saften.
 
Vi fikk beskjed om 3 mnd, men kokte vann til 6 og flasker til 9.
 
Back
Topp