Når skal barnet ha pute?

simle

Flørter med forumet
Hei :) Kanskje et rart spørsmål, men når er det trygt å la de søte små ligge med pute?

Jenten vår på 2 ligger fortsatt i sprinkelseng og har en liten dyne (ca 1 m. lang) og ingen pute. I butikken anbefalte de å ikke bytte dyne før hun skulle over i juniorseng. Ser at hun ofte blir liggende med føttene utenfor dynen, så den er i korteste laget.. Ettersom hun trives så godt i sprinkelsengen og ikke klarer å klatre ut så ønsker vi å fortsette med den. Hos bestemoren har de latt henne sove med pute, noe hun syntes stas. Når startet dere med pute? Har dere byttet til juniordyne i sprinkelseng?
 
Gutten vår startet med pute når han var 6 mnd..han sov mye bedre med :)
Og vi har 80x100 dyne enda,han blir 1 år nå.
 
Vi starta med pute da han var rundt 1 år :) Vi har ikke bytta til junior dyne enda, han er 16 mnd. Men tenker og gjøre det snart. Den han har er ikke for liten enda, men tenker kanskje det kan være vanskeligere og sparke av dyna om natta om dyna er litt større?? :)
 
Jeg har babypute til dattera mi på 6 mnd,har brukt det i iallfall 3-4 mnd. fikk beskjed av en kiropraktor om å bruke det, hun jobbet forøvrig også på barneavdelingen på sykehuset. Hadde hun ikke gjort det hadde jeg nok ikke startet med det.
Jeg ser ikke noe problemer med pute, så lenge den er liten/tynn og i dun fikk jeg beskjed om. skulle ikke bruke fiber til så små.
 
sønnen min bruker faktisk stor dyne i sprinkelsenga.. dette er fordi han sparker bare av seg dyna om den er mindre.. med den store dyna kan jeg "balle" den godt rundt han :) har heller ikke begynt med pute til han enda, lurer også litt på når man skal gjøre det.. han er 14 måneder :)
 
Datteren min begynte med pute når hun var 2 måneder gammel. Men det var en spesialpute vi kjøpte hos manuell terapeut fordi hodet var litt flatt på ene siden. Etter at vi var ferdig med den begynte hun med helt flat babypute, og nå som hun er 2 år og 4 måneder så bruker hun juniorpute. Når hun er i vår seng så vil hun gjerne bruke våre puter, så har vurdert å gå over til en tynn voksenpute.

Vi byttet til juniordyne når hun var rundt 20 måneder. Jeg ville ha byttet til juniorstørrelse på dyna om føttene stikker utenfor. Det har gått helt fint i sprinkelsenga til jentungen min.
 
Begynte med baby pute når hun var ca. 1 år. Hun brukte bamsene sine og dyna som pute hele tiden, så nå sover hun mye roligere med hodet på puta:)
Bruker fortsatt liten dyne, men skal nok bytte til junior snart for hun bare sparker den av seg...
 
Vi har ikke begynt med pute ennå, men lurer på når vi skal begynne med det. Har brukt juniordyne siden han var omtrent fire måneder.. hadde en liten vogndyne frem til da, men så måtte vi ha ny og for å gjøre ting litt billigere, kjøpte vi juniordyne. Den legger jeg på tvers og tuller godt rundt han :)
 
Her begynte vi med barnepute da han var 5 mnd og den fikk jeg ikke lov og ta før nå for en liten stnd siden, men han fant den igjen og bruker den nå som kosepute, han er bare 4 år så gjør ingenting :) For noen mnd siden gikk vi over til 100*140 dynene :)
 
Gutten vår begynte med pute når han var rundt ni mnd. Juniordyne hadde vi bare noen mnd fra han sluttet med sprinkelsenga, bytta til stor dyne da han hele tiden sparket den av seg i stor seng.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
1 år har jeg hørt.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Min son på snart 14 mnd bruker ikkje pute.. Kanske på tiden å gøra det.
 
Vi bruker kjempe tynne puter så hu blir vant til det. Hu bretter puta rundt hodet og koser med den. Så hu blir sint hvis hu ikke har pute. Har hørt at man skal vente, men syntes den vi hadde var så tynn at det like gjerne kunne bare vært putetrekket.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi fikk beskjed om å begynne med pute fra fødsel (de aller minste tynne putene), men at når barnet begynner å snu seg fra rygg til mage selv og ikke har lært å snu seg tilbake igjen til ryggen må vi ta bort puta pga kvelningsfare. Til eldste kjøpte vi en litt større pute når han var kanskje 1,5 år (husker ikke nøyaktig når), men denne fantes det jo ikke trekk til, så den ble bare tøys. Gikk over til en helt vanlig pute i str 40x50cm eller hvor store de er. Lillebror er to år nå, men har ikke fått tilbake noen pute enda. De små babyputene syns jeg blir for små/unødvendige når han har blitt så stor. Får se om jeg ikke kan få kjøpt en pute til ham snart. Han har ikke gitt uttrykk for at han savner en pute...
 
Gutten her fikk pute da han var litt over året :) Samme med juniordyne fordi han bare sparket av den lille så den ble liggende som en ball nederst i senga.
 
Her gikk vi over til juniordyne når lillegutt var ca 11 mnd. Da fikk han samtidig juniorpute. Merket at han var klar for pute da, fordi han surret alle koseklutene sine sammen i en ball og la hodet på de :) Skikkelig søt! <3


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Mi er 2 år, og fik pute for ca en måned siden:) fast ikke dunpute. Er også godt om de små er forkjølet.
 
Back
Topp