Når man plutselig blir aleneforelder...

Start med familievernkontoret, NAV krever meklingsattest i alle søknader.
Utvidet barnetrygd og bidrag får du, stønad til barnetilsyn har du krav på hvis du ikke tjener over 6G. Og overgangsstønaden reduseres ut fra inntekt, det står godt forklart på nav.no under enslig mor eller far :)

Stor klem <3
Håper du har noen rundt deg som er der for deg, i tillegg er familievernkontoret gode å ha til å prate med alene :)
 
Ta også kontakt med Husbanken, mulig de kan hjelpe deg med ny bolig... iallefall på vei til ny bolig.
Mekling må du ordne først som sist, Nav rører ikke en finger uten meklingsattest.
 
Sender deg en stor klem. Var gjennom det samme for snart 5 år siden, og det var tøffe tak. Det som hjalp meg mest ( bortsett fra alt det praktiske) var å støtte meg til alle gode venninner.
 
Takk for klemmer og råd/info. Kjenner jeg både gruer og nesten gleder til å ta fatt. Er vondt å bli kastet til side slik, og et skikkelig sjokk, men på mange måter vet jeg at jeg kommer til å få det mye bedre uten ham, selv om fet på andre måter blir tyngre, og jeg må gjennom en sorgprosess nå.
 
Sender deg en stor klem, Oh Dear! Dette var fryktelig leit å lese [emoji26] Enkelte stønader vil du ha krav på uavhengig av inntekt, som for eksempel utvidet barnetrygd (barnetrygd for ett barn mer enn du har, altså vil du få for tre barn). Andre stønader er inntektsbaserte. Uansett må dere på mekling, så ring familievernkontoret mandag og bestill time umiddelbart. Du får ikke satt igang noen prosess hos NAV før denne er på plass.

Ellers sier jeg som de andre, ring eiendomsmegler og få vedkommende på befaring for prisvurdering av deres felles bolig. Skjønner godt at dette er svært tøft for deg. Ble selv alene, helt uventet, da jeg var helt i starten av svangerskapet. Det var tøffe tak, men gradvis falt ting på plass. Bruk tid på å bearbeide sjokket, få samtaler på familievernkontoret, og bruk tid sammen med barna.

Lykke, lykke til!
 
Takk for klemmer og råd/info. Kjenner jeg både gruer og nesten gleder til å ta fatt. Er vondt å bli kastet til side slik, og et skikkelig sjokk, men på mange måter vet jeg at jeg kommer til å få det mye bedre uten ham, selv om fet på andre måter blir tyngre, og jeg må gjennom en sorgprosess nå.


Vekket tilbake så mange minner.

Selv om det er vanskelig nå, så husk at livet kan bli bedre, det er ikke dømt nord og ned.

Det er viktig at du gjør det viktige, men husk at du også må ha EGENOMSORG. Skulle ønske jeg var en andemor og du en andunge, slik at jeg kunne ta deg inn under vigene mine, til et godt, lunt og trygt sted..
<3 <3 <3
 
Sender en god klem [emoji173]️

Håper du finner gode løsninger og at nav kan hjelpe deg samt at det ikke blir noen problemer med mekling.
 
Nei huff, så trist [emoji22] stor Klem! Jeg er kanskje naiv, men kan ikke familien hans hjelpe deg på noen måte, slik at du og barnebarna får det bra? Du er jo uskyldig oppi dette.
 
Sender deg varme tanker og en kjempe trøsteklem[emoji173]️ vet hvor forferdelig sånt er. Jeg var ikke gift men var samboer og flyttet til kommunal bolig for å starte fra bunn. Så fikk jeg hjelp av husbanken. Hadde tvillinger på 1 år og en i magen på 3 mnd. Nå er mine barn 9 år og hun mini 8 år i desember. Livet vil ordne seg [emoji173]️ ha troen. Jeg er nå på vei med 4 baby og ny samboer. Livet er tøft men så lenge du bestemmer deg for å kjempe for deg og dine barn så vil dette gå. Ikke gi opp [emoji177] klem fra en mor til en annen [emoji173]️
 
Så forferdelig tøft, jeg kan ikke forestille meg hvordan du har det nå <3 Jeg har ikke flere råd utover alle de gode du allerede har fått, men sender deg en god klem. Selv om det er mager trøst, så blir det bedre.
 
Klem til deg! [emoji173]️
Det blir bedre, når tanker og følelser roer seg litt. Selv om det er vondt nå.

Ikke prat med 8åringen før dere er helt sikre på beslutningen om hva som skjer videre. Ikke snakk om praktiske problemer, for det skal ikke barnet behøve å tenke på. Prøv å ta barnet minst mulig inn i hele konflikten. Gi beskjed når alt er klart om dere skal flytte eller ikke. Det finnes ulike hefter/veiledere i slike situasjoner du kan få tips fra. Både på nett og feks på helsestasjonen ol.

Hvorfor blir du avskåret svigerfamilien? Det er vel kun du og mannen som ikke er kjærester lenger. Du må jo fremdeles forholde deg til folkene som pappaen og besteforeldrene ol til dine barn. Og jeg håper for all del familien tar din side?

Jeg flyttet til en leid leilighet. Hadde ikke sjans til å få lån alene. Sånn var det bare. Men du vil jo uansett få litt egenkapital ved salg av hus så vil tro du burde kunne få et lån om du har fast jobb. Tror du det går i minus?

Dere må på mekling. Her blir dere enige om samvær. Greit å vite hvor dere skal bo før dette, evt skrive en midlertidig samværsavtale som skal evalueres når bosted er avklart.

Så brukes meklingsattest og endret bostedsadresse i folkeregisteret som dokumentasjon på søknader til nav. De har en egen side det alt står samlet om hva man kan søke på - det finner du ut av selv som vet hva du kvalifiserer til.

Barnebidrag kan man avtale privat. Det er en kalkulator på nav sine sider man kan bruke.
 
Huff så trist :( Dette høres typisk klisje ut, men det hjalp meg i et brudd: Smerten og kvalmen går over når du skjønner hvor mye du klarer selv, for du er ikke avhengig av noen andre for å være deg! Etter rundt to mnd så begynte jeg å "puste litt" igjen, og etter ca 4 mnd stod jeg rak og tenkte at fy f dette klarer jeg! Sier ikke at det var lett etter det, men savnet etter den andre gikk over!

Først er det familievernkontoret for å få meklingsattest som NAV krever. Ta kontakt med megler med en gang ofor å få en økonomisk oversikt over hva du kan forvente og ikke.
Sannsynligvis vil det bli du som får hovedomsorgen.

Du kan søke om ekstra barnetillegg, overgangsstønad, bostøtte, og du skal jo ha barnebidrag. Hvor mye det blir aner jeg ikke, dette kommer an på hva dere har i lønn og utgifter. Men du klarer å få det til!

Masse lykke til!
 
Klem til deg! [emoji173]️
Det blir bedre, når tanker og følelser roer seg litt. Selv om det er vondt nå.

Ikke prat med 8åringen før dere er helt sikre på beslutningen om hva som skjer videre. Ikke snakk om praktiske problemer, for det skal ikke barnet behøve å tenke på. Prøv å ta barnet minst mulig inn i hele konflikten. Gi beskjed når alt er klart om dere skal flytte eller ikke. Det finnes ulike hefter/veiledere i slike situasjoner du kan få tips fra. Både på nett og feks på helsestasjonen ol.

Hvorfor blir du avskåret svigerfamilien? Det er vel kun du og mannen som ikke er kjærester lenger. Du må jo fremdeles forholde deg til folkene som pappaen og besteforeldrene ol til dine barn. Og jeg håper for all del familien tar din side?

Jeg flyttet til en leid leilighet. Hadde ikke sjans til å få lån alene. Sånn var det bare. Men du vil jo uansett få litt egenkapital ved salg av hus så vil tro du burde kunne få et lån om du har fast jobb. Tror du det går i minus?

Dere må på mekling. Her blir dere enige om samvær. Greit å vite hvor dere skal bo før dette, evt skrive en midlertidig samværsavtale som skal evalueres når bosted er avklart.

Så brukes meklingsattest og endret bostedsadresse i folkeregisteret som dokumentasjon på søknader til nav. De har en egen side det alt står samlet om hva man kan søke på - det finner du ut av selv som vet hva du kvalifiserer til.

Barnebidrag kan man avtale privat. Det er en kalkulator på nav sine sider man kan bruke.

Nei, er helt klar på det at hun skal kun få vite de tingene som er helt sikkert, og at vi kanskje evt skal flytte og sånt, det skal hun ikke vite før det faktisk er realitet. Skal se etter slike hefter, takk for tips.

Tror nok ikke jeg blir avskåret, jeg rømte til svigermor den dagen dette kom opp, og hun kjørte meg i møte med pappa så jeg fikk kommet meg unna. Hun var lite imponert over sønnen sin, altså. Og vi hadde en veldig fin prat. Men nå skal jo han bo der, så jeg kan liksom ikke gå dit for å prate, og selv om jeg ikke tror noen av dem vil ha noe i mot meg, så blir det mer unaturlig å søke til dem, siden det er "hans terrirotium".

Om vi får solgt huset, noe jeg tviler på pga. stand og området, så sitter vi neppe igjen med mye, vi har ikke fått betalt mye av lånet ned siden vi hadde avdragsfritt en stund etter kjøp også. Vi hadde ikke egenkapital i utgangspunktet, men fikk lånt det i husbanken.

Har en lang liste med punkter som skal jobbes gjennom i morgen...
 
Har ikke erfaring, men vil bare sende deg en god klem [emoji178] dette klarer du [emoji178]
 
Stakkars deg. Dette må ha vært et stort sjokk.
Sender deg en trøsteklem :Heartpink
 
Går igjennom separasjon nå, og nå vet jeg ingenting om hvor du bor og situasjonen der, men her hvor jeg bor er det 4 mnd behandlingstid hos nav. De vil ikke ta imot noen søknader før de har seperasjonspapirer fra fylkesmannen, noe som tar ca 3 uker. Før det må du ha mekling, for fylkesmannen trenger meklingspapirer for å sette igang prosessen. Dette tar tid! Vi gikk fra hverandre i august, var på mekling 4 september, og har enda ikke hørt noe fra fylkesmannen, dvs jeg har enda ikke fått søkt noe fra nav.
Jeg måtte ta opp forbrukslån for å kunne kunne betale alt av regninger og div frem til jeg får penger fra nav.

Så jeg ville anbefalt å satt igang så fort som mulig, sånn at prosessen blir satt i gang.

Lykke til!
 
Så trist og litt av ett sjokk for deg. Jeg har ingen erfaring med dette, men håper det ordner seg for deg [emoji4]
 
Går igjennom separasjon nå, og nå vet jeg ingenting om hvor du bor og situasjonen der, men her hvor jeg bor er det 4 mnd behandlingstid hos nav. De vil ikke ta imot noen søknader før de har seperasjonspapirer fra fylkesmannen, noe som tar ca 3 uker. Før det må du ha mekling, for fylkesmannen trenger meklingspapirer for å sette igang prosessen. Dette tar tid! Vi gikk fra hverandre i august, var på mekling 4 september, og har enda ikke hørt noe fra fylkesmannen, dvs jeg har enda ikke fått søkt noe fra nav.
Jeg måtte ta opp forbrukslån for å kunne kunne betale alt av regninger og div frem til jeg får penger fra nav.

Så jeg ville anbefalt å satt igang så fort som mulig, sånn at prosessen blir satt i gang.

Lykke til!

Uff, dumt når man må ty til sånt! Jeg regner med eksen er såpass normal at han faktisk overfører for å få betalt det som også er hans regninger som vi har til trekk nå, for jeg har allerede brukt min lønn på regninger, slik jeg gjør hver mnd.
Sendte sånn mail til bufetat i går for at de skal ringe meg, og har ellers masse telefoner til forsikringer og bilverksted og banker for å få oversikt og finne ut hva vi må gjøre med alt mulig.

Takk for svar og lykke til videre til deg, håper NAV forter seg så du ikke får så mye renter på lånet. Du får vel etterbetalt?
 
Back
Topp