Når man har søkt på en jobb

anines

Elsker forumet
Jeg søkte på en jobb forrige uke, da var det fremdeles litt over to uker igjen til søknadsfristen, og den hadde da allerede ligget ute i mer en fire uker. Jeg er såå spent og utålmodig, så det jeg lurer på er når det er innafor å ringe å høre hvordan prosessen er videre? Først etter søknadsfrist? Er via et bemanningsbyrå.
 
Jeg tenker at det er helt ok å vise interesse og ringe før fristen, spørre hvor mange som har søkt , hvilken erfaring / bakkgrunn de har osv, om de begynte å se på søknader. Det er bare positivt at du viser interessen. Har opplevd at arbeidsgivere tar kontakt selv før fristen. Det handler litt om taktikk også :)
 
Det er best å ringe før man sender inn søknad, for da kan man spørre og grave litt og spesifisere søknaden enda mer. Men, det er helt innafor å ringe etter at søknad er sendt også. Pass da på å presentere deg ordentlig, så tar de kanskje frem søknaden din og ser på den kun fordi du ringte og viste interesse. Om de har 400 søkere, så øker du sjangsene for at de studeer din søknad ekstra nøye, dersom du har ringt og vist interesse. Ring gjerne før fristen er gått og, og forbered noen spørsmål om prosessen. Som hva som er gangen videre, når du kan forvente svar, du kan til og med spørre om de har mottatt mange søknader.

Vær også forberedt på at de spør deg spørsmål over telefonen! Det har jeg opplevd flere ganger når jeg søker jobber, og har desverre ikke alltid vært forberedt på dette, noe som har kostet meg muligheten (for når jeg ikke er forberedt, så sitter jeg bare og sier eh, øh...eh...). Plutselig så spør de over telefon den typen spørsmål de vanligvis tar på intervju! Som: fortell om meg selv, hva driver du med nå, hva slags type jobb er du på utkikk etter, hva føler du at du kan bidra med, hvilken kompetanse sitter du på osv. At de rett og slett kjører mini-intervju med deg over telefon.

Jeg ble helt satt ut første gang det skjedde, for vanligvis når man ringer så sitter vedkommende med kanskje 400+ søknader og bryr seg ikke så mye fordi så mange mennesker ringer inn. Men om det er færre som ringer inn, og færre som søker, da er min erfaring at de gjerne er nysgjerrige på den som ringer, og begynner å stille spørsmål over telefon. Du må benytte denne sjangsen til å selge deg selv inn. Så gå gjennom de typiske jobbsøkerspørsmålene i forkant av telefonsamtalen, så du ikke blir satt ut dersom du får spørsmål over telefon.
 
Back
Topp