Når man er dehydrert?

Krösa Maja

Forumet er livet
Noen av dere som har vær det her?
Jeg har kun vært det når jeg har vært gravid og det har da kommet av kvalme og oppkast som har vært årsaken.
Derimot har jeg vært det en del denne sommeren her, og har daglig symptomer som tisser sjeldent, konsentrert urin og mye hodepine. Men to ganger denne uken har jeg opplevd at det skjer noe med kroppen. Jeg begynner å kaldsvette, svimmel, veldig veldig kvalm og beveger jeg meg så føles det som jeg skal besvime. Jeg har da brukt kvalmestillende (zofran), prøvd å drikke mer, og lagt meg for å sove. Så er jeg grei form dagen etter. Kan dette henge sammen at jeg er litt dehydrert? Jeg er tydeligvis hele tiden på kanten og får liksom aldri i meg nok[emoji57] Aldri hatt dette problemet før, men før så drakk jeg masse vann, men etter sist svangerskap så blir jeg kvalm av for mye vann og drikker da litt brus isteden.
 
Ut ifra det du skriver, er du kraftig dehydrert og må få i deg væske. Klarer du ikke det selv, må du få intravenøst. Dehydrering er farlig.
 
Ut ifra det du skriver, er du kraftig dehydrert og må få i deg væske. Klarer du ikke det selv, må du få intravenøst. Dehydrering er farlig.

Så de symptomene kan henge sammen med at jeg er dehydrert da?[emoji20]Jeg sliter veldig med å få i meg nok, spiser saftis, har brus med isbiter også vann for å prøve å få i meg vann.
Jeg blir bare så kvalm av for mye, (det henger kanskje sammen med at jeg er dehydrert), men jeg takler så dårlig kvalme. Jeg får litt angst og klarer ikke å presse meg videre.
Dette har pågått en stund nå, siden sist varmeperiode. Jeg får prøve enda mer denne helgen her da om ikke ringe legen på mandagen.
 
Så de symptomene kan henge sammen med at jeg er dehydrert da?[emoji20]Jeg sliter veldig med å få i meg nok, spiser saftis, har brus med isbiter også vann for å prøve å få i meg vann.
Jeg blir bare så kvalm av for mye, (det henger kanskje sammen med at jeg er dehydrert), men jeg takler så dårlig kvalme. Jeg får litt angst og klarer ikke å presse meg videre.
Dette har pågått en stund nå, siden sist varmeperiode. Jeg får prøve enda mer denne helgen her da om ikke ringe legen på mandagen.

Ja. Det du beskriver er kraftig dehydrering. Du må få i deg væske samme hvor kvalm du blir.
 
Høres ut som dehydrering ja. Prøv å spis mye med mye væske om du ikke klarer å drikke nok. Melon, saftige pærer, nektariner osv. Kroppen trenger et par dl væske i timen
 
Spis litt salt også, salte kjeks eller chips. Prøv å få i deg i små porsjoner men ofte...
 
Høres ut som dehydrering ja. Prøv å spis mye med mye væske om du ikke klarer å drikke nok. Melon, saftige pærer, nektariner osv. Kroppen trenger et par dl væske i timen

Jeg sliter med allergi i tillegg, så reagerer på en del frukt og spesielt vannmelon. Det er noe som har kommet det siste året, mulig jeg derfor blir sånn nå for har tidligere spist masse melon [emoji57]
 
Spis litt salt også, salte kjeks eller chips. Prøv å få i deg i små porsjoner men ofte...

Det hørtes egentlig veldig godt ut. Potetgull skal bli[emoji1303]Sitter å supper til ett glass, men vanskelig når jeg blir så uvel. Men de to episodene jeg har hatt denne uka har vært veldig ekkelt. Følt meg svært dårlig.
 
Høres ut som kraftig dehydrering ja. Blodtrykket synker ved dehydrering og en kan bli uvel, kvalm og besvime. Blir d ikke bedre over helga så søk legehjelp. Gjør d du må for å få i deg nok væske, men vær forsiktig så du ikke får elektrolyttforstyrrelse i samme slengen. Lykke til.
 
Du skal ikke drikke mye vann! Lite og ofte. Et glass i timen.Få deg en flaske med skrukork og drikk litt og litt. Da fyller du ikke opp magen nok til å bli kvalm.

Drikk evt smakstilsatt vann/farris. Farris inneholder en del naturlige mineraler som kan hjelpe på elektrolyttforstyrrelsen din.

Syns du har mange dårlige unnskyldninger for å utbedre en ganske farlig tilstand!
 
Du skal ikke drikke mye vann! Lite og ofte. Et glass i timen.Få deg en flaske med skrukork og drikk litt og litt. Da fyller du ikke opp magen nok til å bli kvalm.

Drikk evt smakstilsatt vann/farris. Farris inneholder en del naturlige mineraler som kan hjelpe på elektrolyttforstyrrelsen din.

Syns du har mange dårlige unnskyldninger for å utbedre en ganske farlig tilstand!

Så du mener det er dårlig unnskyldning at man har angst for kvalme? Du har prøvd å kaste opp mellom 30-40 ganger om dagen i 9 måneder som kan uttale deg slik om angst for kvalme?
Ja da er det dårlig unnskylding. Være dehydrert er absolutt noe jeg bare ønsker å være, gjør derfor ingenting med det[emoji15]
Lite eller mye, har som jeg skrev en flaske med meg overalt, men tydeligvis så er ikke det nok.

Takk til dere som har svart meg på det jeg lurte på :)
 
Høres ut som kraftig dehydrering ja. Blodtrykket synker ved dehydrering og en kan bli uvel, kvalm og besvime. Blir d ikke bedre over helga så søk legehjelp. Gjør d du må for å få i deg nok væske, men vær forsiktig så du ikke får elektrolyttforstyrrelse i samme slengen. Lykke til.

Ja, det kan faktisk minne om blodtrykksfallene jeg hadde da jeg var gravid. Så da henger sikkert alt dette sammen.
Takk, skal være forsiktig og prøve enda mer. Tydeligvis ikke nok det jeg prøver på :(
Takk:)
 
Er litt enig med Terne. Virker som du burde vært innlagt og fått væske intravenøst istedenfor å ta kvalmestillende og vente for å se det ann. Og hvis du har totalt angst for kvalme burde du fått snakket med noen om det, kanskje legen din vet om noe lurt? for kvalm blir man av og til, da er det greit at kroppen ikke går i krise-modus og angsten slår deg ut fra hverdagen. Hva gjør du den dagen du har spysyken?

Og tips mot dehydrering...
Vi har noen sånne væskeerstatnings-brusetabletter som inneholder forskjellige salter for å holde på vann når man drikker det. Du kunne hørt på apoteket om de har noe sånt? Våre heter resorb, usikker på om de finnes i Norge.
Hvis ikke, drikk f eks gatorade istedenfor vann, da det inneholder et stoff som stabiliserer elektrolytter.
 
Jeg vil anbefale deg å snakke med lege eller legevakt i og med at du er såpass utafor i formen. Jeg har slitt med oppkast som følge av sykdom denne sommeren, og denne varmen gjør at jeg nå har fått væske og næring intravenøst siste 6 uker. Når det er så varmt og man ikke får i seg nok i tillegg så skal det så lite til [emoji173] Det er mye i kroppen som kan gå galt om man går vedvarende dehydrert. Jeg blir også kvalm og svimmel, og føler meg rett og slett skikkelig sjuk. Jeg merker stor forskjell etter å ha fått væske intravenøst. Dra å sjekk deg, og få tatt blodprøver. Det er viktig. Blodtrykket synker også ved dehydrering somregel, noe som igjen kan føre til uvelhet.
 
Hadde samme symptomene. Hadde også veldig lavt blodtrykk (var så lavt at de ville sjekke det flere ganger), og høy puls. Var blek i ansiktet og til slutt begynte hele kroppen min å riste. Pass på at du blir tatt på alvor. Første gangen dro jeg til legevakten og han ga meg bare en paracet og sendte meg hjem (kl 4 på natten!) Spydde opp paracet og klarte ikke å holde vannglasset for kroppen ristet så mye. Dro til legen neste dag og han sendte meg i ambulanse og jeg ble innlagt på flekken.
 
Back
Topp