Når kommer barna til å få bruke sminke?

Mine er 5 og 7 nå og det hender nok at de stjeler litt av min sminke, men da mest bare litt Foundation som de børster på seg. Det synes ikke så jeg oppdager det bare ved at sminkekosten har flyttet på seg o.l.

Jeg føler det viktigste er at sminke ikke blir gjort til en sånn forbudt, farlig ting (=spennende) samtidig som jeg må prøve å få de til å forstå hvorfor jeg bruker sminke mens de selv ikke trenger det. Vet hvordan jeg selv var som barn (var nok en av de siste som begynte med sminke og forstå meg på klær, mote osv) og det er ikke noe jeg ønsker for mine... men det er jo mange trender som ofte blir veldig viktig for barna/ungdommene å følge med på etter hvert (da også sminke) så da tror jeg det er viktig at vi foreldre involverer oss i dette så vi kan veilede på best mulig måte og kanskje inngå noen kompromisser (f.eks litt maskara er ok hvis alle andre faktisk har det, osv...) Har i alle fall full forståelse for at det er viktig å føle at man passer inn på et vis, spesielt de siste årene på barneskolen og på ungdomsskolen, også kan vi jo bare håpe at trenden fremover blir å være seg selv og være unik så blir det mye enklere for alle ;)
 
Het har hun spurt litt innimellom, men sagt hun er litt for liten enda. Akkurat blitt 9. Syns egentlig ikke noe om sminke på små barn. Men når hun er 13/14 så tenker jeg hun kanskje får prøve litt.
 
Hu er 11,5 og er ofte oppi sminka mi etter jeg er reist på jobb. Sånn i utgangspunktet mener jeg at sminke på skolen er unødvendig ennå, men jenta bruker helst bare litt mascara og flink er hu blitt også. Har fått beskjed på jobb at jeg ikke må være så streng, så vi får se om ikke 6 klasse er passende for litt sminke hehe
 
Det får hun avgjøre selv tenker jeg. Jeg skal ikke bli som min mor som nektet meg å sminke meg da jeg gikk på barneskolen. Jeg hadde da mascara og blyant i ryggsekken og sminket meg på skolen og fjernet det før jeg kom hjem.
De finner seg selv så viktig at de får gjøre det som er viktig for dem. Sminke er ikke en viktig kamp for meg[emoji5]
 
Mine er 5 og 7 nå og det hender nok at de stjeler litt av min sminke, men da mest bare litt Foundation som de børster på seg. Det synes ikke så jeg oppdager det bare ved at sminkekosten har flyttet på seg o.l.

Jeg føler det viktigste er at sminke ikke blir gjort til en sånn forbudt, farlig ting (=spennende) samtidig som jeg må prøve å få de til å forstå hvorfor jeg bruker sminke mens de selv ikke trenger det. Vet hvordan jeg selv var som barn (var nok en av de siste som begynte med sminke og forstå meg på klær, mote osv) og det er ikke noe jeg ønsker for mine... men det er jo mange trender som ofte blir veldig viktig for barna/ungdommene å følge med på etter hvert (da også sminke) så da tror jeg det er viktig at vi foreldre involverer oss i dette så vi kan veilede på best mulig måte og kanskje inngå noen kompromisser (f.eks litt maskara er ok hvis alle andre faktisk har det, osv...) Har i alle fall full forståelse for at det er viktig å føle at man passer inn på et vis, spesielt de siste årene på barneskolen og på ungdomsskolen, også kan vi jo bare håpe at trenden fremover blir å være seg selv og være unik så blir det mye enklere for alle ;)

En ting er å nekte barna det hvis de selv vil og alle andre har. Da er det kjipt å være den siste som får lov.

Men hvis barnet selv ikke viser interesse, så er det jo helt greit. Eller tenker du å få barna interessert i å sminke seg litt om de andre gjør det, for at de skal få innpass?
 
En ting er å nekte barna det hvis de selv vil og alle andre har. Da er det kjipt å være den siste som får lov.

Men hvis barnet selv ikke viser interesse, så er det jo helt greit. Eller tenker du å få barna interessert i å sminke seg litt om de andre gjør det, for at de skal få innpass?
Kommer absolutt ikke til å prøve å få dem interessert i sminke nei [emoji28]

(De eneste interessene jeg aktivt prøver å påvirke litt er interessen for å være med på sunne fritidsaktiviteter og for å være god mot andre barn.)
 
Vel, det kommer an på når interessen kommer. Jeg begynte selv i 6-7.klasse, så er vel mulig hun får begynne da... tror man bare må se det litt an.
 
Det har jeg ingen regel på. Vi får se hva vi blir enige om. Foreløpig ikke noe tema da hun er 7 år.
 
Tenker det er greit å begynne litt smått i 6-7 klasse, men veldig begrensa
 
Når hun begynner å stjele av min sminke, så skal jeg kjøpe egen til henne:)

Hun er 8 nå og vil innimellom ha litt rouge når jeg sminker meg. Jeg sminker meg ikke så ofte, så det har nok litt å si får når hun vil begynne:)

Min lillesøster er 11 ,aldri hørt henne snakke om sminke, neglelakk bruker hun, men aldri noe i fjeset:)
 
Back
Topp