Når kommer barna til å få bruke sminke?

Mi fikk sminke til bursdagen av tanta. Hu ble 12 år i februar som var da, mao 6.klasse. Det hu fikk var øyeskygge og mascara. Hu har masa lenge da egentlig. Hu ble så glad hu begynte å gråte av glede [emoji849][emoji23]

Øyeskyggen brukes ikke, hu har ikke helt anelse. Har tipsa hu om youtube videoer for læring og eldre nieser av meg som kan hjelpe hu evnt (de har selv brukt youtube for læring av øyeskygge). Men mascara bruker hu innimellom. Men ikke så ofte. For "alle" bruker sminke på skolen, viste seg å være at ikke så mange brukte sminke på skolen alikevel [emoji23]
 
Ungdomsskolen er regelen vår for daglig sminke.

Sekstenåringen "tok av" en periode i slutten av åttende, og brukte MYE sminke. Nå som hun straks er ferdig med tiende har hun kuttet det helt ut, gidder ikke bruke tid på det.
 
10-åringen liker av og til med sminke. Og noen få ganger vil hun ha mascara på i bursdager. Men veldig sjeldent.
 
Har en 10 åring som hater det og en 9 åring som elsker det. Hun får lov å bruke litt om hus skal i selskap eller noe, men daglig tror jeg får bli en stund til enda.
 
Det skal de få bestemme helt selv! :) 11 åringen viser ingen interesse for det foreløpig.
 
Her begynner jentene meg litt maskara ved spesielle anledninger når de er rundt 10.
 
Mine sminker seg når de vil, de 6,5 og 11,5. Begge begynte tidlig, og jeg ser ingen grunn til at de ikke skal få lov når de synes det er morsomt og fint å pynte seg.
 
Daglig blir vel en diskusjon vi tar om 8-10 år.

Men toåringen her kan fint leke med sminke nå, og jeg tenker at det er naturlig at hun kopierer meg. Hun leker jo at hun lager mat og kjører bil og går på møter på jobb også, så det er jo en del av hennes utvikling.
 
13 år tenker jeg det er innafor mascara og øyenskygge.

Husker klassevenninner jeg hadde brukte rosa øyenskygge og ingen ting annet da vi gikk i 7'ende. Så ikke helt bra ut :p
 
Tenker det kommer mer an på modenhet enn alder. Alt fra 14-17?
 
Jenta mi sier hun aaaaldri skal begynne med sminke, for da får man gammel hud. Fornuftig frøken, håper det holder seg sånn :D
 
Er en
Ungdomsskolen er regelen vår for daglig sminke.

Sekstenåringen "tok av" en periode i slutten av åttende, og brukte MYE sminke. Nå som hun straks er ferdig med tiende har hun kuttet det helt ut, gidder ikke bruke tid på det.
er en periode det også.. finne seg selv.
Synes det er flott at ungdommen tør å gå usminket. De er jo så naturlig vakre
 
Snuppa her i huset bruker litt maskara noen ganger, men ikke fast. Kanskje en 4-5 ganger i mnd. Aldri snakket om å bruke det mer, tror hun trives best uten. Er 13..
 
Back
Topp