Når kom melken etter fødselen?

Oj visste ikke at melken kom etter fødselen :wideyed: Men jeg lurer på om babyen ikke spiser noe før melken kommer? :think005 Jeg skal bli mamma for første gang, så har en unskyldning om spørsmålet er rart :shy: (er forresten ny her inne også:p)
 
Kom i løpet av første døgnet, eller dag 2. Ganske raskt hvertfall :)
 
Dag 4 eller 5 med første. Og dag 2 med nr 2 :)
 
Oj visste ikke at melken kom etter fødselen :wideyed: Men jeg lurer på om babyen ikke spiser noe før melken kommer? :think005 Jeg skal bli mamma for første gang, så har en unskyldning om spørsmålet er rart :shy: (er forresten ny her inne også:p)
Du har råmelk først. Mange får det tom tidlig i graviditeten. Den gir litt næring de første dagene. Dessuten spiser nyfødt veldig lite av gangen i starten. Er bare å legge til ofte så kommer det (for de fleste). De sier at baby helst ikke skal gå ned mer enn 10% av vekta si før det snur (hvis jeg husker rett).

Du kan lese mer her https://ammehjelpen.no/artikkel/41/Melkeproduksjonen
 
Råmelken var på plass rett etter, men ca 12 timer så kjente jeg at det "bygget seg opp". Hun sov for det meste første døgnet så var ikke noe problem :)
 
Her kom den egentlig aldri. 2 uker etter fødsel klarte jeg fortsatt kun å pumpe ut 5-10 ml. Lille A har også hatt store problemer med å ta tak siden jeg har flate brystvorter og måtte bruke skjold, men det sliter hun med å suge sterkt nok av. Gjentatte måltidsvekter etter ammeøkt på 30-60 minutter viser at hun kun klarer å få ut 2-5 ml. Prøvd stimulering med pumping annenhver time døgnet gjennom siden fødsel, 3 runder med akupunktur, syntocinon nesespray, ammete. Ingenting funket så helsesøster foreslo på dag 16 at jeg burde avslutte forsøkene på amming.
 
Noen som har noen erfaringer på om det sammenheng mellom råmelk tidlig i svangerskapet og melkeproduksjon etter fødsel? Jeg er gravid i uke 33 og har hatt råmelk siden uke 28/29. Lekker litt om nettene slik at jeg våkner med stripe ned fra brystvortene og flekk på lakenet, lekker sjeldnere på dagtid. På mammas side av slekta har de slitt med melkeproduksjon i tre generasjoner, ingen har kunnet fullamme. Vet jo at mye er skjedd med ammeveiledningen på disse årene, men yngste i familien er født seint på 2000 tallet og endte på mme hun også. På pappas side er jeg usikker. Ønsker veldig gjerne å få til ammingen, men er spent på om det går..
 
Du har råmelk først. Mange får det tom tidlig i graviditeten. Den gir litt næring de første dagene. Dessuten spiser nyfødt veldig lite av gangen i starten. Er bare å legge til ofte så kommer det (for de fleste). De sier at baby helst ikke skal gå ned mer enn 10% av vekta si før det snur (hvis jeg husker rett).

Du kan lese mer her https://ammehjelpen.no/artikkel/41/Melkeproduksjonen

I tillegg kommer babyen ut med "matpakke", h*n trenger ikke mye mat i starten.
 
Back
Topp