Når har man hypermesis?

G

Gjesten1234

Guest
Jeg lurer på dette da verken legen min eller jordmoren har sagt at det er det jeg har og ikke vanlig svangerskapskvalme.

Jeg har hatt stabil syklus og fikk festeblødning på dagen etter eggløsning. Jeg ble også kvalm med oppkast, ingen matlyst, hodepine, svimmel hele tiden, ligament smerter, strålinger fra ryggen og nedover beina. Jeg var sikker på at jeg var gravid og det viste testen noen uker etter også. Jordmor, mente jeg fikk økt med hormoner i kroppen og at det ikke var helt uvanlig. Etter 4 dager ble jeg bedre, men små uggen frem til uke 6, da var jeg "fyllesyk" med kvalme, oppkast, lite matinntak hele døgnet frem til uke 16, da avtok det og kvalmen/oppkast kom i bølger, før det omtrent ga seg helt i uke 18.

Jeg hadde perioder der jeg var helt utslått, tisset lite og sprukne lepper. Da fikk jeg Afipran av legen og begynte med GEM (elektrolytttilskudd)
Det hjalp noe.
Jeg gikk ned ca 5% i vekt.
Jeg kastet ikke opp hele dagen og aldri blod/gruff, men kastet kanskje opp mellom 2-5 ganger og matlysten var meget dårlig.

Har man da hypermesis? Jeg kan ikke skjønne at det er vanlig svangerskapskvalme, men det er jo heller ikke sååå ille at jeg ble lagt inn for dehydrering og intravenøst væske.

Takk for svar :depressed::happy:
 
Hmm.. Høres kanskje ut som hypermesis, men det er vel vanlig å være veldig kvalm også? Det er så vanskelig å sitte og bedømme hva du har når man ikke er lege og ikke ser hvor dårlig du er :p Men det kan jo høres slik ut, jo?
Når jeg hadde hypermesis var jeg nermest senegliggende ihvertfall :) Spydde når jeg stod opp, og på kaia på vei til skolen, på båten over til byen, og når jeg hadde ankommet skolen og slik fortsatte det utover dagen. Forstår ikke at jeg holdt ut i ettertid!! Men det er min erfaring, synes kanskje det høres ut som om du har det?
 
En av definisjonene av hyperemesis er at man går er minst 5% av startvekten. Jeg gikk ned nesten 10%. Kastet opp flere ganger om dagen (som også er en av definisjonene)
Men det er flytende overganger og definisjoner. Kan hende noen vil si det er hyperemesis og andre vil si det ikke er det. Men det er ikke noe «krav» om at du skal være innlagt.

Legen min brukte ikke ordet hyperemesis før jeg gjorde det. Men han var ikke uenig. De er ikke så opptatte av å sette merkelapper på ting har jeg inntrykk av.

Men det var definitivt det jeg hadde. Jeg var kjempekvalm hele døgnet, hadde ingen matlyst og ikke lyst på noe, fikk knapt i meg noen hundre kalorier hver dag, kastet og kastet opp til magen hadde tømt seg helt. I fire måneder. Ble vurdert lagt inn to ganger men slapp heldigvis det. Og gikk ned nesten 10% av startvekten min. (Ned 6 kg fra 65kg til 59kg).

Høres ut som om det har gått over for deg nå? Hvis ikke: masse god bedring. Det går over ❤️
 
Jeg hadde hyperemesis i mitt tvillingsvangerskap i år 2001. Var innlagt i ca 3 uker for å få intravenøs.
Jeg fikk zofran mot kvalmen og det hjalp.
Husker at det var en dyr medisin - ca 90 kr pr tablett..
Tror kvalmen gikk over mellom 3 - 4 mnd.
 
Back
Topp