Når folk selger for gamle bilstoler.

Katta

Forumet er livet
Aprilbarna`15
♡ Maibarna ♡
Novemberlykke 2018
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Det er sikkert flere enn meg som har snubla over annonser, typisk på kjøp-salg grupper på Facebook, der folk vil selge bilstoler som er mer enn 8 år gamle. I kveld ser jeg ei som vil selge et babysete fra 2006 for 200 kroner. Jeg har veldig lyst til å skrive en kommentar om at trygg trafikk anbefaler å kassere babyseter etter 5-7 år, synes det er dumt hvis noen kjøper setet i troen på at det er trygt. Hva ville dere gjort?
 
Ser det gjøres ofte i de lokale gruppene her, som regel legger de inn link fra trygg trafikk, med en liten kommentar, ikke noe mer en det.
Ikke gjort det selv da :p
 
Jeg gjorde det en gang, setet var ganske gammelt i tillegg til at noe av isoporen var knekt. Men da ble jeg rettet på av noen med at "isoporen kan jo bare byttes, så er det greit!".
Jeg tenkte heller å si fra, så har jeg gjort det jeg kan :)
 
Ja, jeg sa ifra, la inn en lenke fra trygg trafikk. Føler meg litt teit men.
 
Ville sakt ifra, jeg har solgt 2 bilstoler og ga klær beskjed til kjøpet dette seter kan brukes 2 år også skal delene klippes, håper de tar det på alvor. Det andre setet hadde 4 år igjen, om kjøperene hører er en annen sak
 
Viktig å si ifra syntes jeg. [emoji4] Kan jo være de faktisk ikke vet hvor farlig det er..
 
Å si ifra på en nøytral måte kan jo være fint syns jeg. Mulig selger taper 200 kr, men ser man større på det kan man redde livet til barnet til en godtroende kjøper :)
 
så et sete i går som var 15 år gammelt (men "pent brukt") - jeg er på jakt etter beltebeskyttere bare og vurderte å sende dem en melding da jeg håper ingen kjøper ett 15 år gammelt sete... Ble overasket over hvor mange seter med høy alder, ødelagt plastikk eller isopor som lå ut på Finn... Lurer virkelig på om noen får solgt disse også...
 
Sier alltid i fra - men får somregel surmulte svar tilbake. haha.
Slenger da inn en kommentar om at barnet som da vil bruke stolen risikerer å dø i en kollisjon, og da blir pipa ofte en annen.
Dette gjelder da stoler godt over anbefalt levetid :)
 
Jeg tenker det er opp til kjøper å være klok i hodet jeg. Hadde ikke tatt meg bryet med å sende Mail til selger for å informere. Jeg som kjøper skal vite krav til produktet jeg skal ha.
 
Jeg tenker også kjøper får tenke selv. Jeg hørte for litt siden at kasserte bilstoler (dette er stoler som har vært i kollisjon) og som enda ikke hadde blitt destruert var stjålet. Disse frykter man ligger til salgs på bruktmarkedet. Så akkurat bilstol kjøper vi ny eller kun fra folk vi kjenner og vet vi kan stole på. Ikke alle har en samvittighet, og ser kun etter måter å lure penger fra folk.
 
Jeg ante faktisk ikke at bilstoler bare har en viss levetid! :eek: Jeg hadde satt pris på at noen fortalte meg det hvis det var jeg som solgte, men på en hyggelig måte såklart.
 
Jeg tenker også kjøper får tenke selv. Jeg hørte for litt siden at kasserte bilstoler (dette er stoler som har vært i kollisjon) og som enda ikke hadde blitt destruert var stjålet. Disse frykter man ligger til salgs på bruktmarkedet. Så akkurat bilstol kjøper vi ny eller kun fra folk vi kjenner og vet vi kan stole på. Ikke alle har en samvittighet, og ser kun etter måter å lure penger fra folk.
Men det er ikke alle kjøpere som vet sånne regler. Spesielt besteforeldre. Derfor bør man få gamle seter bort fra markedet :)
 
Det er nok mange som ikke vet at barneseter har begrensa levetid. Jeg synes de som forsøker å selge disse setene bør ta ansvaret.
 
virker som om selgerne ofte ikke bryr seg - tok kontakt med de som skulle selge ett 15 år gammelt sete da jeg kun var interessert i beltebeskytterne - men nei, ønsket å selge hele sete da de var for gjenbruk..... Sendte melding med link til blant annet trygg trafikk og hørte ikke mer etterpå, men annonsen ble ikke slettet.
Forstår ikke at noen vil selge noe som er så på overtid og risikere å utsette andre sine barn for fare. Tror de som kjøper ofte kjøper i god tro og mangel på kunnskap (mange selgere vet vel heller ikke bedre, men om de får info så burde de tenke seg om).
Når vi er ferdig med sete vårt nå, skal beltene klippes slik at ingen faller for fristelsen med gjenbruk.
 
Men det er ikke alle kjøpere som vet sånne regler. Spesielt besteforeldre. Derfor bør man få gamle seter bort fra markedet :)

De som selger kasserte seter som er stjålet vet hva de driver med, jo! Dette er kriminelt. Så det er umulig å få gamle eller kasserte seter ut fra markedet. Noen liker å lure andre så de kan tjene penger. Ikke alle er ærlige. Så kjøperne må bli mer bevisst selv!
Hadde besteforeldrene kjøpt sete brukt eller ønsket å kjøpe brukt, så hadde jeg gitt klare føringer på det. Her er det vi som kjøper sete å ha hos besteforeldrene, av den grunn at vi vil ha litt kontroll på hvilket sete som kjøpes og fordi det faktisk er sånn at det er vårt barn og besteforeldrene bidrar nok med andre ting.
 
Tenker at dette er ting man må sette seg inn i som forelder. Syns ikke det er noen unnskyldning egentlig. "jeg visste ikke". Du gjør vel research før du kjøper en bilstol til det kjæreste du har.
 
Det er sikkert flere enn meg som har snubla over annonser, typisk på kjøp-salg grupper på Facebook, der folk vil selge bilstoler som er mer enn 8 år gamle. I kveld ser jeg ei som vil selge et babysete fra 2006 for 200 kroner. Jeg har veldig lyst til å skrive en kommentar om at trygg trafikk anbefaler å kassere babyseter etter 5-7 år, synes det er dumt hvis noen kjøper setet i troen på at det er trygt. Hva ville dere gjort?

Jeg sier alltid ifra personlig til selger, og passer på å sende en melding til den som evt. byr på stolen også. .)
 
Back
Topp