Når får barna mobiltelefon?

Yummy_mummy

Februar 2014 Miss Gode Råd <3
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Septemberlykke 2016
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Oktoberlykke2020❤
Når får skolebarn mobiltelefon? Tenker ikke på iphone eller samsung edge, men en mobil som kan brukes til å ringe/motta samtaler hvis det skulle være noe. Jeg tror jeg gikk i 3.klasse når jeg fikk min første mobil (kjøpte den selv).

Min jente begynner på skolen til neste år, og mannen syns det er for tidlig. Jeg er enig med han, men jeg kom på at jeg faktisk ikke vet når det er passelig å gi barnet en mobil til å kommunisere med foreldre.

Hva mener dere? Når fikk/får deres barn mobil?
 
Jeg fikk selv telefon i 2. fordi jeg skulka sfo og aldri kom hjem etter skolen. blir ungen som meg får han den når han begynner på skolen :p
 
Takk :) Så ikke tråden, men har fått lest meg igjennom nå.
Jeg fikk selv telefon i 2. fordi jeg skulka sfo og aldri kom hjem etter skolen. blir ungen som meg får han den når han begynner på skolen :p
En ting er å ha mobil, en annen er å svare når den ringer. Mannen er ikke alltid så god på det, så mobilen gjør meg ikke sååå trygg om barnet mitt ikke kommer hjem :eek: Får håpe det ikke blir tilfellet for noen av oss. :)
 
Her fikk han i slutten av første for enklere å holde kontakt med den an foreldrene han ikke er hos, kunne sende sms uten å måtte be om å låne min f.eks
 
Min eldste fikk i 2. klasse siden han skulle være litt alene hjemme en gang i blant.
Smart telefon fikk han først nå i sommer.
Går nå i 4. klasse
 
Hun fikk da hun begynte på skolen. En som kun kan ringes med. Den ligger hjemme.
 
Mi fikk til 8 årsdagen. Gikk rett på smartphone da. Hu fikk da 4 mnd på seg før sfo var slutt til å bli vant med tlf og forberede hu litt.

Selv var jeg 13 år når jeg fikk en svær motorola med antenne. Så ut som en tlfboks iforhold til dagens tlf. Fikk den i bursdagsgave av en kompis av pappa :p
 
Fikk da hun begyte i 1. Klasse, for hun ble nødt til å være alene hjemme en halvtime, tre kvarter fra hun kom hjem.
Hvor betryggende det var fikk vi føle på kroppen da hun i andre klasse ringte faren sin og sa brannalarmen gikk.
Hun hadde tatt med seg hunden (på nesten 60 kilo) og gått ut til garasjen, for det var den avtalte møteplassen, og ringte faren sin for å si fra og spurte om hun skulle ringe brannvesenet også.
Det viste seg HELDIGVIS å være falsk alarm
Jeg har aldri vært så redd og så stolt på en gang!
 
Eldste fikk da han ble 7 år, mellomste til 6-årsdagen. Vi ser ikke på telefon som noe negativt som bør utsettes lengst mulig.
 
Forskjellen på når foreldregenerasjonen i dag var barn og i dag, er at hustelefonen er stort sett utrydda. Så derfor fekk eldsteman telefon (ikkje smart telefon) når han sku gå heim frå skulen å være litt aleine heime før me kom fra jobb :)
 
Usikker, men her er det nok rundt 9 år som er vanlig.
 
Vi har en mobil liggende hjemne som "hustelefon". Ser ingen grunn til at eldste, 3. klassing, skal ha mobil. Hun går ikke alene til/fra skolen og er på SFO etter skolen. Tenker hun kanskje får en i løpet av fjerdeklassen om hun begynner å gå hjem fra skolen da (er mange her som fremdeles har SFO i fjerde).
 
Sønnen vår går nå i 1. Klasse, han går ikke på sfo da jeg jobber turnus og ofte er hjemme så syntes det var sløsing med penger for sfo. Men han hadde en iphone uten simkort (mim gamle) som han har brukt for å spille på, se på netflix etc. Så vi kjøpte ett sil kort til han før skolestart. Slik at han kan ringe oss og vi kan ringe han når vi er på jobb. Men han får ikke lov å ta tlf med seg ut av huset, så fungerer vell egentlig som en "hustlf"
 
Back
Topp