Når er jula over hos dere?

Julepynten blir som regel tatt fram 1 desember, og juletreet i midten av desember:happy:
Tar ned julepynt og tre 2 januar, holder med litt over en mnd med jul :p
Barna er med på å pynte huset og treet og vi er alle enige om når ting skal gjøres:)
 
Her kommer julepynten opp i starten på desember, og pakkes ned 2. eller 3.januar. Treet pyntes 22. des og får gjerne stå litt lenger. Julelysene ute henger vi opp til 1.søndag i advent, og de får henge til 13.dag jul. Lillesnupp er bare 6 mnd, men tanken er at hun skal få være med på pyntinga når hun blir større, både av huset og treet.
 
Godt nytt år, godtfolk [emoji93]

Vi pynter til jul lille julaften. Tirsdag denne uka ville samboer rydde ut julen igjen. Jeg syntes det var litt tidlig, har jo såvidt hatt hjemmetid for å kose meg med julepynten (vi er i selskap hver dag i romjula, pluss julaften, nyttårsaften og første nyttårsdag).

Når pakker dere ned jula hos dere?
Når pakker dere opp jula hos dere?
Er barna med på begge deler?
Er dere enige om når det skal gjøres?

Jeg pynter til advent første søndag i advent. Med fire lilla lys, lilla duker, gardiner, puter, julestjerner i vinduene og engler her og der.

Helga før julaften kommer julepynten og juletreet. Gjør alltid det i helgen, ungene er med og det blir mer bare stress på ettermiddagen etter jobb og barnehage. Hugger juletre lørdagen på en gård med kanefart, gløgg, pepperkaker og bålkos. Så pynter vi det sammen søndagen. Da pynter vi resten av huset også med nisser og annet julepynt, røde duker og gardiner og lys.

Når nyttårsaften er over så er julestemningen min over. drar aldri på juletrefest i januar for jeg synes det blir helt feil med nisse og julesanger, da er jula over. Så pakker den vekk første helga jeg har mulighet. Ungene er ikke med på det, annet enn å hjelpe meg å samle ting sammen siden de er raske på foten mellom etasjene.

Juletreet vårt drysser mye som regel, enda vi hugger det helt ferskt, så det har vi kortest mulig [emoji12]
 
Pynter til advent med lilla, adventstake, kalendere, rampenisser og lys i vinduer til 1.Desember/1 Søndag i advent. Hva enn som kommer først. Julepynten og røde duker og gardiner kommer frem ei ukes tid før julaften, når det passer best i forhold til jobb, da det er en dags jobb å sette alt på plass ;) Neste år lurer jeg på om jeg kanskje skal pynte enda litt tidligere. Rundt Lucia kanskje. Juletreet settes opp den 22.Desember. Jula er over når vi skriver Januar for min del. Da er det ikke hyggelig lenger men bare trykkende med all julepynten. Så den forsvant i dag. Pleier å gjøre det i løpet av den første uka i året. Juletreet står til i morgen, orka ikka alt i dag.
Er barna med på begge deler? De pynter rommene sine og juletreet. Jeg rydder vekk.
Er dere enige om når det skal gjøres? Mannen har ikke så mange meninger om dette, det er jeg som pynter og jeg som rydder (bortsett fra juletreet, det trenger jeg hjelp med). Det tok han et par timer etter jobb i dag før han i det hele tatt oppdaga at pynten var borte ;)
 
Jula skal bort nå i helgen. Vi har ikke noen fast tradisjon på "nedriggen," men den får ikke være oppe så lenge etter nyttår. ;)
 
Alt utenom juletre er oppe her ca 1 uke før 1.advent. Pleier å ha det oppe til ca 20'de dag jul! [emoji4] Og ja, vi er enige og barna er med på alt! [emoji6]
 
Pynter så smått fra midten av januar (bortsett fra adventsstaken, den er selvsagt oppe tidligere). Vi pakket ned all pynt 1. nyttårsdag. Da hadde vi fått nok [emoji6].
 
Jeg pynter til full jul 1. desember. For min del er julaften avslutningen på feiringen, og derfor bruker jeg en av dagene i romjula på å ta det vekk igjen. Jeg nekter å starte et nytt år med julepynten framme, 1. januar skal være blanke ark :laughing002

Mannen min syns det er helt greit, han har ikke vokst opp med noen tradisjoner rundt når man skal pynte. Jeg derimot vokste opp med at vi pynta juletreet på lille julaften.

Ser for meg at det blir litt endring når babyen vår kommer, og særlig når h*n er stor nok til å ta del i det :) Vi har snakket litt om tradisjoner og hva vi ønsker å lære våre barn. Så man skal ikke se bort ifra at det blir annerledes framover ;)
 
Pynter litt gradvis i adventstida, mens treet pyntes lille julaften om det passer sånn. Alltid ungene som pynter treet. Når de to eldste er hos pappaen i jula, pleier vi å pynte kvelden før de reiser. Og så har vi en kveld med julestemning og de får åpne de pakkene som ikke får plass i kofferten.


Jeg har tradisjon hjemmefra med å ta ned jula 13.juledag. Men i år forsvant den litt tidligere pga lillebror som kommer snart.
Ingen som blander seg oppi når jula skal bort. Etter nyttårsaften er det i grunnen fritt frem. Men som oftest 13.juledag. Lar noe av den vinterlige (ikke typisk jul) pynten være med utover vinteren
 
Egentlig er jeg vant med 13. dag jul, men treet så skikkelig stusslig og tørt ut nå, så vi hev det ut i går kveld. Og tok resten av pynten samtidig. Julestjerna henger til søndag tenker jeg.
 
Nyttårsaften er det over og ut med julen :) Liker å starte det nye året uten julepynt
 
Tusen takk for svar alle sammen [emoji173]️

Jeg forstår det er innafor om «krever» å pynte til jul litt tidligere, og tar den ned første uka i januar, får bare håpe jeg får med mannen på dette i år :)

Her står jula enda siden vi har vært syke, men edelgrana ser ikke happy ut lenger [emoji87][emoji855]
 
Tipper jula blir pakket ned når helga er over
 
Vi har ikke noen fast dag som det pyntes men en eller annen gang i begynnelsen av desember. Det blir kastet ut 1. januar og ikke et sekund senere, da er det ikke jul lenger. 2. januar begynner et nytt år og da skal jeg ikke ha julepynt i huset. Jeg synes ikke julepynt er særlig fint heller, egentlig.
 
Pleier ikke ha noe fast, men i år pyntet jeg første helg i desember, juletreet pyntet ungene 13 desember.

All pynten er pakket vekk nå, holdt med en måned med rødt :p. Er hjemme i permisjon, så derfor pyntet vi tidlig og tok ned tidlig.
 
I år heiv jeg ut juletreet og annen pynt på nyttårsaften, men vanligvis står det til 13.dag jul.
Julestjernene i vinduet har jeg fremdeles oppe.
Syns det blir så mørkt og trist når de blir tatt ned.

Får se hvor lenge jeg får ha dem før gubben protesterer :p
 
Pakker opp jula rundt første desember og treet gjerne midt i advent:)
Pakker ned når jeg orker etter jul:p men ikke før 10 dager etter julaften. Nå fikk jeg ånden over meg i dag og det passer jo med frihelg:) hun på fem hjelper litt ja men i år er hun så flink til å distrahere seg:) hun får i hvert fall bli med om hun vil.

Vi er enig.
 
Back
Topp