Når er du med på svangerskapskontroll?

Marko

Første møte med forumet
Hei! Vi venter en liten en i september/oktober. Snart starter svangerskapskontrollene, som jo vanligvis er i uke 12, 24 og så en gang i måneden etter det. Men hvor ofte er det vanlig at far er med?

Skal være med på ultralyd i uke 18. Er gjerne med på flere svangerskapskontroller også, men lurer litt på hvor mange ganger og når man bør være med. Hva gjør dere?
 
Hei, og gratulerer!

Her var pappaen med på ultralyd, og så tror jeg han var med på to "vanlige" kontroller hos jordmor, i uke 28 og 34 om jeg ikke husker helt feil. Og så var han med på overtidskontroll på sykehuset.

Det er stort sett bare måling av blodtrykk, urinprøve, vekt og mål på slike kontroller, men om dere går til jordmor er det en fin anledning for pappaen til å spørre om ting han måtte lure på angående svangerskap og fødsel. Du trenger strengt tatt ikke være med på noen kontroller, men om du og kjæresten din ønsker det så er det ingenting i veien for å være med. Skal dere være med på fødselsforberedende kurs? Det anbefaler jeg veldig :-
 
I første svangerskap var pappaen med på alle kontrollene,fordi han hadde lyst. Denne gangen var han med på første kontroll hos jordmor i uke 16, ordinær ultralyd og så skal han være med i uke 36 for å snakke om fødsel. :)
 
Tusen takk for svar! Kommer nok til å være med på et par kontroller i tillegg til ultralyd. Skal se på kurs :)
 
Hei!

Her var pappaen med på kontroller når det passet med jobben, og han var med på samtlige ultralyd-kontroller. :)
(Vi hadde mange pga morkakens plassering, mye kynnere og vekstestimering, samt litt tettere oppfølging mot slutten.)

Vi var på fødselsforberedende kurs, men fikk ingenting ut av det.
Vi hadde alt lest oss opp på alt som var å lese selv.
Hvis man ikke har lest så mye, er det nok fint å være med på. :)

La mammaen bestemme hvor mye hun vil ha deg med på, hvis du har muligheten til å være med ofte.
Å høre hjertelyd f.eks, er jo en ganske magisk opplevelse, så det er fint å ha delt. :)

Anbefaler å lese de tre bøkene man kan få gratis her på Babyverden: Svangerskapsboken, Fødselsboken og ikke minst; Småbarnsboken!
Det er mange som forbereder seg veldig godt på svangerskapet og fødselen, men glemmer at det bare er en bitteliten brøkdel av det å få barn.

Flott å se at du er så engasjert som pappa! Fortsett sånn! ;)
 
Gratulerer med en liten på vei :)
Her var pappaen med på alle kontrollene og alle ultralydtimene foruten en (vi hadde da sykt barn hjemme) :) Syns det er veldig fint å ha han med, men vet jo også at det finnes kvinner som ikke ønsker å ha med mannen hver gang:) Masse lykke til i tiden fremover. Spennende for både far og mor:D
 
Gratulerer.
Første gravditet bare ultralyd. Andre graviditet, alle etter uke 24 (oppfølging på sykehuset annenhver uke fordi det var risikosvangerskap).
 
Gratulerer :) her var mannen men på tidlig ul, første legetime ( uke12), OUL og min andre JM time. Neste time går han glipp av, pga jobb, men han blir med om han har fri på de senere kontrollene.
 
Kjæresten var med fra 3. Eller 4. svangerskapskontroll og OUL. Jeg forventet egentlig bare at han skulle være med på en, men når han tok initiativ til å være med på de neste klaget ikke jeg altså :)
 
Pappa var ikke med.
 
Mannen har vært med på tidlig ul og to ordinære ul. Kontroller går jeg alene på
 
jeg er med på hver eneste, såfremst jeg har mulighet :)
 
Her var han med på første kontroll hos jordmor og i uke 37 når vi snakket om fødsel, han var med på alle ultralydene og på omvisning og overtidskontroll på sykehuset:) vi gikk til jordmor under hele svangerskapet, og det er som nevnt tidligere mål, vekt, og "tilstandsrapport" om mor som prates om.. Men om du er med på kontroller er det jo en ypperlig sjans til å spørre om det du lurer på! Også får man jo (vi fikk hvertfall) høre hjertelyd hver gang:D

Jeg var hele tiden åpen om at han gjerne måtte være med om han ønsket, men at han ikke måtte føle at han MÅTTE være med! På ultralydene ville jeg ha han med, men det hadde han veldig lyst til selv også:D:)
 
Gratulerer så mye.

Her var far med på så og si alle kontrollene. Men dette fordi det passet bra med jobb osv.
 
Her er det planlagt at far skal være med på 12 ukers kontroll hos legen, mest fordi legen har ul-utstyr, så vi får mest sansynlig se den lille. Også ønsker jordmor at han skulle være med på første konsultasjonen. De to er samme uke. Etter det regner jeg bare med at han blir med på OUL og kanskje en gang til hos jordmor. Han må ta fri halve dagen for å kunne være med, så litt upraktisk å gjøre det hver gang det er noe.

Men setter pris på at han blir med noen ganger, også håper jeg det blir kjekt å dele den første hjertelyden og eventuelt første bildene sammen :)
 
Jeg skulle ønske min mann var med på flere kontroller med nr.2. Han var kun med på oul, og ekstra ul kontroll. Men et tips, hør med din kjære om hun ville deg med Eller ikke, noen vil ha mannen med på alle kontroller, mens noen ikke vil ha de med i det hele tatt :)
 
Her var typen kun med på OUL, og synes egentlig det var greit han var med på fødselskurset så ham fikk vel vite det hen trengte og jeg fortalte han hvordan tilstanden var vær gang jeg var på kontroll :) hør meg Frøkna om hvilke ønsker hun har, noen vil ha med på alt mens andre ikke vil det :p
 
Mannen min er med på alle kontroller, både hos lege, jordmor og UL i uke 7, 12, 18, 24 og 27

Forresten, jordmor sa at alle gravide fra sep 2015 skal ha samtale uten mann tilstede.

Spurte om alt mulig, hvor mye mannen hjalp hjemme, vold, om jeg fikk besøke venner osv.
Mannen min både hjelper hjemme og er snill, bare for å ha sagt det.
 
Her er far med på det jeg mener passende og ønsker. Ultralydundersøkelsene ønsker han bli med på. Han er ikke like nøye på jordmor kontrollene men vill jeg blir han med og sånn burde det være :)
 
Min blir med på ultralyden og iallefall den første jordmortimen :) Trenger ikke ha han med til legen, det tror jeg ikke han får utbytte av. Så skal han nok bli med på fødselsforberedende kurs om det blir aktuelt :)
 
Back
Topp