Når begynte du å gi babyen din grøt?

Vi fikk beskjed omat det ikke var farlig med litt mer enn 1 l i døgnet
Vår drakk ca 1.2 -1.3
 
Retningslinjene er jo basert på forskning som inkluderer behovet for mat for også de som får mme. Og flertallet trenger ikke så mye mer mme at de trenger mat fra de er tre mnd, i så fall hadde faktisk anbefalingene vært annerledes. For de er faktisk basert på hva barn trenger. Ikke hva en forsker synes er passe sånn utfra egne barn. Men reelt.

Noen trenger mer og da må man finne løsninger.

Men svært mange begynner før. Og utfra det man ser på terminforum og bekjente og tråder her og der så er det ikke mange av dem som drikker skadelig mye mme. Noen er det. Det er ikke de jeg synes er det skremmende. Det er de mange som ikke gir skadelig mye mme, men som begynner med litt grøt likevel. Ungen er jo 3 mnd, 3,5 kanskje. Og man kan jo gi fra fire (ved behov, ellers er det for ammede barn fortsatt 6 om de ikke trenger før) og 3,5 er jo nesten fire. Det mangler jo bare to-tre uker jo, og da sover den kanskje bedre/har jo så lyst på/insert reason.
Enig med deg
Har sett flere innlegg diverse steder med spm om
Kan jeg begynne å gi grøt selv om barnet wr kun 3 mmd. Jeg er så utålmodig ettr å starte med fast føde
 
Så alle barn passer inn i forsknings boksen? Bare få unntakene er utenom?
Forskingen er basert på når tarmene er klare for annen føde ikke når barnet har behov for mer mat fordi barnet spiser mer enn anbefalt, vekt og lengde står stille eller stuper.
At du mener det er mødrene som har lyst og ikke barnet må du få lov til å mene, men synes det er vel dømmende.
Det er også kommet masse forsking de siste årene som sier at tidligere innføring av fast føde kan forbyggende allergi og andre intoleranse. Det foregår nå en ny forsking på norske sykehus der de prøver med tidlig smaksprøver av mat hvorfor det om de er så bombesikker på at man ikke skal gi fast føde tidlig? Blir spennende å se resultatet :)
Det som er det fine med forsking, det vil alltid endre seg. Men norske helsemyndigheter er trege med å endre retningslinjer. Bare se til smør vs margarin, de anbefaler fortsatt margarin selv om forskningen nå sier at fett er bra for oss, men sunt fett.
Så selv om vi har retningslinjer kan man selv undersøke, lete opp informasjon, lese forskningen å gjøre seg selv opp en mening.
Jeg tror de aller fleste mødre og fedre vil gjøre det beste for sine barn, så lenge de gir de ett godt hjem, mat på bordet, omsorg, kjærlighet og det nødvendige så dømmer jeg noen.
Jeg vet ikke hva som er best for de barna, jeg vet hva som er best for mine :)
Tja. Du er vel så dømmende nå synes jeg. Så dette gidder jeg ikke "krangle" på.

Det er mange som begynner med mat før det er anbefalt. Hadde MANGE TRENGT det hadde ikke anbefalingen vært slik
Som går på tarmene ja. Men også behovet.

Forsking utvikler seg

Men å gå mot dem (og i mange tilfeller mot det hs har sagt om det aktuelle barnet) er ikke "fordi noen forsker på om det er lurere" akkurat.

Dette blir vi nok ikke enige om.
 
Tja. Du er vel så dømmende nå synes jeg. Så dette gidder jeg ikke "krangle" på.

Det er mange som begynner med mat før det er anbefalt. Hadde MANGE TRENGT det hadde ikke anbefalingen vært slik
Som går på tarmene ja. Men også behovet.

Forsking utvikler seg

Men å gå mot dem (og i mange tilfeller mot det hs har sagt om det aktuelle barnet) er ikke "fordi noen forsker på om det er lurere" akkurat.

Dette blir vi nok ikke enige om.

Hvem er jeg dømmende mot?

Krangle gidder jeg ikke, å svare ett innlegg å være uenig er ikke å krangle. Nei vi blir ikke enig i dette, sånn er det i blant!
 
Smakte for første gang idag, 4,5 mnd gammel :)
 
Begynte med grøt fra 4 måneder etter anbefaling fra helsesøster, men det tok noen måneder før det ble noe særlig volum på spisingen, så det ble tilnærmet fullamming frem til 6-7 måneder likevel (ammet henne for øvrig til hun rundet året).
 
Smaksprøver fra 4 mnd. Som et lite tillegg til amming fra 6 mnd. På oppfordring fra helsestasjon.
 
Retningslinjene er jo basert på forskning som inkluderer behovet for mat for også de som får mme. Og flertallet trenger ikke så mye mer mme at de trenger mat fra de er tre mnd, i så fall hadde faktisk anbefalingene vært annerledes. For de er faktisk basert på hva barn trenger. Ikke hva en forsker synes er passe sånn utfra egne barn. Men reelt.

Noen trenger mer og da må man finne løsninger.

Men svært mange begynner før. Og utfra det man ser på terminforum og bekjente og tråder her og der så er det ikke mange av dem som drikker skadelig mye mme. Noen er det. Det er ikke de jeg synes er det skremmende. Det er de mange som ikke gir skadelig mye mme, men som begynner med litt grøt likevel. Ungen er jo 3 mnd, 3,5 kanskje. Og man kan jo gi fra fire (ved behov, ellers er det for ammede barn fortsatt 6 om de ikke trenger før) og 3,5 er jo nesten fire. Det mangler jo bare to-tre uker jo, og da sover den kanskje bedre/har jo så lyst på/insert reason.

Hvor leser du dette? Skjønner ikke helt hvorfor du syns dette er skremmende. Til nå, i denne tråden har jeg sett meg selv og 1 til som startet før 4mnd, i terminforunet er det meg og 1 til der også. Det har vært mange tråder her inne relatert til dette og jeg ser da heller ikke mange som begynner før. Så hvor du har dette fra lurer jeg oppriktig på. Jeg syns du omtaler dette dømmende. fordi noen kan sitte med puppen til ungen er 6måneder betyr virkelig ikke at dette gjelder alle, og mat/næringsbehovet blir faktisk noe helt annet for mme barn. Noe du tydeligvis ikke har hatt selv og derfor ikke burde snakke dømmende om heller, for da vet du ikke hvordan det fungerer i praksis. Forskning er en ting, men den utvikles stadig, dette gjelder også dette med fullamming frem til 6mnd ;) du kan snakke alt du vil om behov og om hvilke mengder som er bra og ikke, men har du sett og prøvd dette i praksis? vi ble henvist av en ubrukelig helsesøster til ahus og barnelegen der var klar i talen, en baby skal IKKE drikke over 1L mme i døgnet og om babyen er liten av vekt kan også mindre mengder være skadelig, om dette blir tilfellet skal fast føde innføres. Vår drakk ikke 1L men skulle vi hørt på helsesøster hadde vi tvunget i henne mat hver 3time døgnet rundt, noe som også i følge barnelegen var horribelt å anbefale på et barn på 3mnd. Så for å oppsummere, jeg stoler på barnelegen fremfor helsesøster, jeg tenker du ikke bør dømme før du vet, å si at du tenker få av de som starter tidlig drikker så mye mme som en liter? Vel, hva vet du om det?
 
Last edited by a moderator:
Hvor leser du dette? Skjønner ikke helt hvorfor du syns dette er skremmende. Til nå, i denne tråden har jeg sett meg selv og 1 til som da heller ikke mange som begynner før.
Fem på det tidspunkt jeg opprinnelig svarte. Av 11.

At du hadde behov er greit.
Og like lite relevant som at jeg hadde nok melk.

Jeg dømmer ikke deg.

Men jeg synes det er skremmende at ca halvparten på det tidspunktet oppga at de begynte før babyen var fire mnd.

Ikke det minste mindre skremmende dersom du har rett i at alle disse ungene har behov for over en liter melk i døgnet. Noe de ikke bør påtvinges. Synes du ikke det er skremmende om halvparten av de som svarer sier at deres barn trenger mer enn retningslinjer tilsier? da må jo retningslinjene være på bærtur.

(ja. Eller så er det en del som gir grøt før fire mnd uten at det er et sånt behov som hos dere)

Jeg dømmer ingen.
Jeg synes bare det et skremmende. Enten det et slik eller sånn.
 
Fem på det tidspunkt jeg opprinnelig svarte. Av 11.

At du hadde behov er greit.
Og like lite relevant som at jeg hadde nok melk.

Jeg dømmer ikke deg.

Men jeg synes det er skremmende at ca halvparten på det tidspunktet oppga at de begynte før babyen var fire mnd.

Ikke det minste mindre skremmende dersom du har rett i at alle disse ungene har behov for over en liter melk i døgnet. Noe de ikke bør påtvinges. Synes du ikke det er skremmende om halvparten av de som svarer sier at deres barn trenger mer enn retningslinjer tilsier? da må jo retningslinjene være på bærtur.

(ja. Eller så er det en del som gir grøt før fire mnd uten at det er et sånt behov som hos dere)

Jeg dømmer ingen.
Jeg synes bare det et skremmende. Enten det et slik eller sånn.

Det som er poenget her er at mitt barn ikke på langt nær er alene om å ha det behovet.

Jeg har erfart 2 ganger nå at retningslinjene ikke er laget for mmebarn. Første la på seg for mye, da sa helsesøster at vi måtte kutte melkemengden, "jaha? Skal vi sulte ungen?" Vi ble etterhvert enige om å innføre grøt.

Mim andre var for tynn, la ikke på seg mer enn noen gram i uken. Og helsesøster anbefalte å vekke for mat hver 3 time (da var hun 3mnd gammel) vi ble henvist til barnelege som mente rådene var horrible og anbefalte grøt.

Min konklusjon er at helsesøstre i alt for stor grad følger "boka" de ser ikke barnet men tall og skjemaer, hun klarte ikke se at mitt barn ikke hadde behov for å vekkes og tvinges til å spise, men at hun hadde behov for annen mat. Det er for meg alvorlig.

Jeg tenker også at retningslinjene i stor grad er laget mot morsmelkernerte barn, netopp fordi mme er et lite tabu i norge, at amming skal fremmes uansett hva. Taperne blir da babyene som ikke er støpt i samme form som så mange andre, de babyene som kanskje har andre behov.

så retningslinjer får være retningslinjer men ingen regel uten unntak. Og heldigvis er ikke retningslinjene en regel og det er ikke klassifisert som lovbrudd å "bryte" disse.

Heldigvis har jeg lest flere steder at ny forskning er underveis og at det kanskje kan komme nye retningslinjer både når det gjelder fullamming og innføring av fast føde.
 
Husker ikke faktisk. Eller de smakte rundt fire måneder, men det tok laang tid før de spiste noe særlig utenom pupp
 
Det som er poenget her er at mitt barn ikke på langt nær er alene om å ha det behovet.

Jeg har erfart 2 ganger nå at retningslinjene ikke er laget for mmebarn. Første la på seg for mye, da sa helsesøster at vi måtte kutte melkemengden, "jaha? Skal vi sulte ungen?" Vi ble etterhvert enige om å innføre grøt.

Mim andre var for tynn, la ikke på seg mer enn noen gram i uken. Og helsesøster anbefalte å vekke for mat hver 3 time (da var hun 3mnd gammel) vi ble henvist til barnelege som mente rådene var horrible og anbefalte grøt.

Min konklusjon er at helsesøstre i alt for stor grad følger "boka" de ser ikke barnet men tall og skjemaer, hun klarte ikke se at mitt barn ikke hadde behov for å vekkes og tvinges til å spise, men at hun hadde behov for annen mat. Det er for meg alvorlig.

Jeg tenker også at retningslinjene i stor grad er laget mot morsmelkernerte barn, netopp fordi mme er et lite tabu i norge, at amming skal fremmes uansett hva. Taperne blir da babyene som ikke er støpt i samme form som så mange andre, de babyene som kanskje har andre behov.

så retningslinjer får være retningslinjer men ingen regel uten unntak. Og heldigvis er ikke retningslinjene en regel og det er ikke klassifisert som lovbrudd å "bryte" disse.

Heldigvis har jeg lest flere steder at ny forskning er underveis og at det kanskje kan komme nye retningslinjer både når det gjelder fullamming og innføring av fast føde.
Men barnelegenr gir da heller ikke samme råd
Våre to barneleger sadet ikke var farlig om vi ga mer enn en mme
 
Kommer til å begynne med smaksprøver ved 4 mnd :) Etter råd fra HS.
 
Back
Topp