Når begynte du å gi babyen din grøt?

Han var 5,5 mnd første gang han smakte grøt. Han likte det ikke, men en mnd senere var det super populært :)
 
En ukes tid etter 4 mnd fikk han smake litt grøt 1 gang om dagen.
 
Men det er ikke et påbud. Når største her var baby var retningslinjene 3mnd, det fikk vi anbefalt av hs. Man ser jo an sin egen unge, her var det nødvendig. Lang tynn frøken som følger sin egen kurve, laaangt under gjennomsnittet for vekt og langt over på høyde men alikevel en egen kurve. Hu begynte endelig å gå opp i vekt etter å ha startet med grøt, aldri hatt magetrøbbel eller tegn til å misstrives som følger av grøtspising.
4 mnd har vært siden min var liten
Det var i 2006
 
4 mnd har vært siden min var liten
Det var i 2006

Jeg ble anbefalt å gi grøt ved 3 mnd i 2008 har ei vennine som fødte i 2009 som fikk samme rådet fra samme helsestasjon... Men det er virkelig ikke en diskusjon jeg vil eller gidder å ta, unntak finnes og dette med innføring ved 4mnd (som er anbefalingene nå) er jo noe mange går delvis bort fra. Jeg ser ann mitt barns behov. Er ikke slik at jeg syns det er morro og derfor gir grøt tidlig. Jeg gjorde det for mitt barn trengte det.
 
Gutten vår fikk grøt omkring 4mdr. Vi fikk det anbefalt, da han bare fikk MME.
 
Fikk ikke skikkelig matporsjoner før ca 7 mnd men fikk små smaksprøver fra ca 5 mnd
 
Skremmende å se hvor mange som ignorerer faglig begrunnede råd....

Våre har forøvrig vært fullammet i et halvt år før de fikk grøt alle tre.
Kunne gitt grøt fra fire mnd men siden jeg hadde mer enn nok melk var det ingen grunn til det.

Det er farlig for babyen å drikke godt over en liter mme i døgnet også.
Noen babyer krever mer mat enn andre babyer. Hva mener du er riktig å gjøre når babyen ikke bli mett på 1 liter mme?

Jeg fullammet til 6 måneder jeg også, med vond mage. Fordi min baby la på seg 75 gram på 5 måneder, skrek døgnet rundt og var svært utilpass.
For min melk var ikke bra nok, hun tok ikke flaske og nekter fast føde. Svært frustrende å vondt å vite at barnet dit ikke får mat nok og man ikke får gjort noe med det. Så hadde jeg kunne gitt barnet mitt mat så hadde jeg gjort det med glede. Det tror jeg alle ville gjort, man sulter jo ikke babyer fordi man har retningslinjer der alle skal passe inn :)
Mine har fått grøt fra 4 måneder, bortsett fra den ene som jeg fullammet i nærmere 7 måneder...
 
Det er farlig for babyen å drikke godt over en liter mme i døgnet også.
Noen babyer krever mer mat enn andre babyer. Hva mener du er riktig å gjøre når babyen ikke bli mett på 1 liter mme?

Jeg fullammet til 6 måneder jeg også, med vond mage. Fordi min baby la på seg 75 gram på 5 måneder, skrek døgnet rundt og var svært utilpass.
For min melk var ikke bra nok, hun tok ikke flaske og nekter fast føde. Svært frustrende å vondt å vite at barnet dit ikke får mat nok og man ikke får gjort noe med det. Så hadde jeg kunne gitt barnet mitt mat så hadde jeg gjort det med glede. Det tror jeg alle ville gjort, man sulter jo ikke babyer fordi man har retningslinjer der alle skal passe inn :)
Mine har fått grøt fra 4 måneder, bortsett fra den ene som jeg fullammet i nærmere 7 måneder...
Noen få trenger mer enn en liter mme når de er tre mnd. Slett ikke så mange som det virker som i denne tråden.
 
Noen få trenger mer enn en liter mme når de er tre mnd. Slett ikke så mange som det virker som i denne tråden.

Mme barn overstiger ofte literen, jeg har brukte mme på min eldste og han var over literen ved 3 måneder. Helt vanlig sa hs og ikke bra for kroppen. Synes det er mer vanlig enn uvanlig, mme barn krever ofte mer næring enn mm barn. Så hvordan vet du at det er veldig få som trenger det? Og hva skal de gjøre de som har babyer som krever mer mat?
 
Mme barn overstiger ofte literen, jeg har brukte mme på min eldste og han var over literen ved 3 måneder. Helt vanlig sa hs og ikke bra for kroppen. Synes det er mer vanlig enn uvanlig, mme barn krever ofte mer næring enn mm barn. Så hvordan vet du at det er veldig få som trenger det? Og hva skal de gjøre de som har babyer som krever mer mat?
Retningslinjene er jo basert på forskning som inkluderer behovet for mat for også de som får mme. Og flertallet trenger ikke så mye mer mme at de trenger mat fra de er tre mnd, i så fall hadde faktisk anbefalingene vært annerledes. For de er faktisk basert på hva barn trenger. Ikke hva en forsker synes er passe sånn utfra egne barn. Men reelt.

Noen trenger mer og da må man finne løsninger.

Men svært mange begynner før. Og utfra det man ser på terminforum og bekjente og tråder her og der så er det ikke mange av dem som drikker skadelig mye mme. Noen er det. Det er ikke de jeg synes er det skremmende. Det er de mange som ikke gir skadelig mye mme, men som begynner med litt grøt likevel. Ungen er jo 3 mnd, 3,5 kanskje. Og man kan jo gi fra fire (ved behov, ellers er det for ammede barn fortsatt 6 om de ikke trenger før) og 3,5 er jo nesten fire. Det mangler jo bare to-tre uker jo, og da sover den kanskje bedre/har jo så lyst på/insert reason.
 
Følger helsedirektoratets retningslinjer/anbefalinger.
De er der av en grunn og formuleres med "skal" - altså barn under fire mnd skal ikke ha annet enn mm/mme.

Har gitt mine fra fra litt over fire mnd. Mme-barn alle tre.
Retningslinjene var like i 2007, 2014 og nå i 2016.
 
Retningslinjene er jo basert på forskning som inkluderer behovet for mat for også de som får mme. Og flertallet trenger ikke så mye mer mme at de trenger mat fra de er tre mnd, i så fall hadde faktisk anbefalingene vært annerledes. For de er faktisk basert på hva barn trenger. Ikke hva en forsker synes er passe sånn utfra egne barn. Men reelt.

Noen trenger mer og da må man finne løsninger.

Men svært mange begynner før. Og utfra det man ser på terminforum og bekjente og tråder her og der så er det ikke mange av dem som drikker skadelig mye mme. Noen er det. Det er ikke de jeg synes er det skremmende. Det er de mange som ikke gir skadelig mye mme, men som begynner med litt grøt likevel. Ungen er jo 3 mnd, 3,5 kanskje. Og man kan jo gi fra fire (ved behov, ellers er det for ammede barn fortsatt 6 om de ikke trenger før) og 3,5 er jo nesten fire. Det mangler jo bare to-tre uker jo, og da sover den kanskje bedre/har jo så lyst på/insert reason.

Så alle barn passer inn i forsknings boksen? Bare få unntakene er utenom?
Forskingen er basert på når tarmene er klare for annen føde ikke når barnet har behov for mer mat fordi barnet spiser mer enn anbefalt, vekt og lengde står stille eller stuper.
At du mener det er mødrene som har lyst og ikke barnet må du få lov til å mene, men synes det er vel dømmende.
Det er også kommet masse forsking de siste årene som sier at tidligere innføring av fast føde kan forbyggende allergi og andre intoleranse. Det foregår nå en ny forsking på norske sykehus der de prøver med tidlig smaksprøver av mat hvorfor det om de er så bombesikker på at man ikke skal gi fast føde tidlig? Blir spennende å se resultatet :)
Det som er det fine med forsking, det vil alltid endre seg. Men norske helsemyndigheter er trege med å endre retningslinjer. Bare se til smør vs margarin, de anbefaler fortsatt margarin selv om forskningen nå sier at fett er bra for oss, men sunt fett.
Så selv om vi har retningslinjer kan man selv undersøke, lete opp informasjon, lese forskningen å gjøre seg selv opp en mening.
Jeg tror de aller fleste mødre og fedre vil gjøre det beste for sine barn, så lenge de gir de ett godt hjem, mat på bordet, omsorg, kjærlighet og det nødvendige så dømmer jeg noen.
Jeg vet ikke hva som er best for de barna, jeg vet hva som er best for mine :)
 
Det er farlig for babyen å drikke godt over en liter mme i døgnet også.
Noen babyer krever mer mat enn andre babyer. Hva mener du er riktig å gjøre når babyen ikke bli mett på 1 liter mme?

Jeg fullammet til 6 måneder jeg også, med vond mage. Fordi min baby la på seg 75 gram på 5 måneder, skrek døgnet rundt og var svært utilpass.
For min melk var ikke bra nok, hun tok ikke flaske og nekter fast føde. Svært frustrende å vondt å vite at barnet dit ikke får mat nok og man ikke får gjort noe med det. Så hadde jeg kunne gitt barnet mitt mat så hadde jeg gjort det med glede. Det tror jeg alle ville gjort, man sulter jo ikke babyer fordi man har retningslinjer der alle skal passe inn :)
Mine har fått grøt fra 4 måneder, bortsett fra den ene som jeg fullammet i nærmere 7 måneder...

Hva er faren med over 1 liter MME per døgn? Da jeg hadde flaske barn for 2 år siden, så leste jeg en del om mme og det stod da på matportalen at grunnen til anbefalingen om maksimalt 1 liter MME per døgn var faren for for stor vektøkning. At dersom barnet lå på 97 percentil ved 3 mnd alder og man ga 12 % av kroppsvekten (som de anbefalte), så kom man til rett under 1 L. Og at det dermed ikke skulle være behov for mer. kan sikkert være individuelle forskjeller og sånt også, men som en hovedregel. (Og nei, for ordens skyld, jeg mener ikke man skal sulte babyen)
 
Ja. Da et det anbefalt fra fire mnd. Men så mange som var yngre jeg reagerer på

Enig! :) Følte bare et behov for å forsvare hvorfor jeg måtte begynne med fast føde fra 4 mnd! Skulle virkelig ønske jeg kunne amme, men ble ikke sånn grunnet sykdom hos meg :(

Er fan av retningslinjene :D
 
Hva er faren med over 1 liter MME per døgn? Da jeg hadde flaske barn for 2 år siden, så leste jeg en del om mme og det stod da på matportalen at grunnen til anbefalingen om maksimalt 1 liter MME per døgn var faren for for stor vektøkning. At dersom barnet lå på 97 percentil ved 3 mnd alder og man ga 12 % av kroppsvekten (som de anbefalte), så kom man til rett under 1 L. Og at det dermed ikke skulle være behov for mer. kan sikkert være individuelle forskjeller og sånt også, men som en hovedregel. (Og nei, for ordens skyld, jeg mener ikke man skal sulte babyen)

Handler om hvor mye veske nyrene kan ta i mot ble jeg forklarte. Det er en liten kropp og enormt mye veske.
Mitt barn er ett gjennomsnitt barn og har aldri vært fare for fedme pga mme, men barnet var godt over 1 liter likevel :)
Babyer er like forskjellige som oss, de er ikke støpt i samme form :)
 
Back
Topp